Holdbarhet vasket gjær

Om vi vet noe mer nøyaktig om dette tro. Det spekulerer jeg på. Vanligvis er jo vasket gjær beskrevet som ferskvare. Men om en har vasket gjær, riktig og renslig, som står i +2*, hvordan utvikler den seg de neste fire månedene feks.
Noen som vet?

--
 
Så hvis jeg har forstått kalkulatoren litt, så kan vasket gjær fint stå noen måneder, dersom en lager en starter på ca 2 liter, med en halv liter slurry i. Dette er til en 25l batch vel og merke. Eller?....
 
I prinsippet ja, i praksis er det vel vanlig å ikke slippe den eldre enn et par uker. Gjerne mindre enn det og.
 
Jeg brukte en slurry på mandag som hadde stått en måned i kjøleskap. Gjorde det mest for å teste om dette funket uten starter. Fulgte mr Maltys anbefaling. Det var full fres dagen etter.
Vi får se når det er ferdig.
 
Jeg fant en vasket 013 i kjøleskapet, den var da 6 uker gammel. Siden jeg ikke hadde noe å bruke den på de nærmeste ukene pga offshorejobb, brukte jeg den som fluefanger. Hadde bare i sukker og den tok av som en rakett. Jeg har tidligere brukt eldre gjær med godt resultat, men vasker det på nytt og setter ny starter. Det viktigste er nesen, lukter det bra er det bare til å kjøre på, lukter det ikke bra går det rett i do.
 
Dør den fordi den er tom for næring? Kan en gi den litt vørter så den har litt å holde seg i live med?
 
Gjæren dauer jevnt og trutt, selv om den står i kjøleskap. Hvis den har stått lenge ville jeg definitivt laget en ny starter før bruk.
 
Men vil den dø saktere om den har tilgang til næring? Altså at den ligger vørter og ikke i rent vann?
 
Hvis den ligger i kjøleskap vil den neppe være aktiv, så næringen betyr lite (utover at det er næring for eventuelle uhumskheter).
 
Hei.
Hvis man lager en starter,kan man da bruke denne bare for å holde liv i gjæren?Det kan jo være noen måneder mellom hver gang en bruker samme gjærtype.
 
Etter endt skylling, kjører jeg gjennom 5-6 liter vann for å vaske ut den siste delen av sukkeret. Dette er for lav OG til å bruke i vørteren, men passer perfekt til en oppfriskningsrunde for de gjærkulturene som har stått lengst. Dette gir minimalt merarbeid for min del.
 
Det varierer med gjærsorten (kilde: Jamil Z., Brew Strong podcast), blant andre faktorer. Tysk hveteølgjær taper seg visst relativt kjapt, bør brukes innen to uker ca.
 
Tilbake
Topp