Problemer ved tapping fra fat (se video)

SimenC

Norbrygg-medlem
Hei godt folk!

Vi begynte med kegs for ikke så lenge siden. Har nå hatt en Black Session IPA stående til karbonering i 8 dager. Ølet er fordelt på to fat. Når vi tapper fra det ene fungerer alt som forventet. Når vi tapper i fra det andre, som er ett såkalt "kinafat", høres det ut som om det bobler i fatet. Vi får kun skum ut i slangen. Her er en video av litt tapping:


Noen av dere som har vært borte i noe liknende? Hva kan være galt? Ølet fra begge fatene smaker fantastisk selv om det selvfølgelig blir flatere fra fatet som bare skummer.

Vennlig hilsen Simen
Tunsberg Nanobryggeri
 
Hm, det skulle vel nesten ikke være mulig, men jeg er enig i det du skriver. Kanskje jeg skal slippe opp trykket og ta en innvendig titt. Det er vel ikke så farlig hvis jeg purger med CO2 og setter trykk på det igjen.
 
Dobbeltsjekk at koblingane er rett, som Jo-Helge sa. Kan hende at du fyller gass via stigrøret, og tapper via co2 koblinga. Kan vere så enkelt at dei er montert feil på fatet. Prøv å bytt om den svarte og den grå koblingen og prøv
 
Det er ikke CO2 og avtapping som er koplet feil. Om man kjører inn CO2 på tappe siden vil det bli slik du forteller. Da presser man CO2 ned stigerøret. Sjekk om dette er korrekt:)
 
Da skal jeg åpne opp å sjekke det. Har aldri åpna ett fat før uten at det er drukket opp. Noen spesielle hensyn jeg bør ta utover renslighet?
 
Ja.
Sett sikkerhetsventilen i "konstant åpen" posisjon før du skrur av koblingene. Hvis det er det minste overtrykk i fatet vil det renne dyrebart øll utover mokkasinene dine.
 
mutteren nederst på ball locken på cornyen skal ha et horisontalt spor thers over midten på gass siden, og ikke på øl siden
 
Ikke tapp ut trykket og å åpne. Prøv først å tapp øl fra CO2 inn ventilen. Det er trykk nok i fatet til å tappe uten å "tilsette" mere CO2. Fungerer dette er saken kantarell..:)
 
Godt poeng. Må bare få lurka til noe greier. Øl ut og CO2 inn ball lock ventilene passer vel ikke om hverandre.
 
Går fint om hverandre. Du må bare ta bittelitt mere i når du setter på og tar av ball lock ventilen..
Eventuelt får du bare bygge om en av slangene med CO2 ventil til tappeslangen hvis du har flere slike liggende..
 
Da er det jo veldig enkelt å teste. Trodde ikke det gikk på den måten jeg. Takk for tips! Tester senere i ettermiddag.
 
Ville ikke anbefalt å sette hurtigkobling på feil ventil. Det er en liten forskjell på ventilene, og de passer ikke egentlig sammen, selv om det kan virke sånn. Jeg har bare prøvd dette én gang (ved et uhell), og det gikk greit å sette hurtigkobingen på gass-inn-ventilen, men å få den av var verre. Heldigvis ordnet det seg etter litt banning.
 
Kan jo ikke være noe annet enn at stigerøret som står på feil side. Er det ikke bare å bytte om ventilene da? Selvsagt etter at du har tømt fatet for co2. Det skal vel være samme gjengene på begge, det er det iallefall på cornyfatene fra bryggselv.
 
Da er feilen funnet og rettet! Utventilen var skrudd dårlig til samt at det lå ett rusk mot pakningen. Ventilen slapp dermed falsk luft/CO2 inn i slangen. Jeg renset det og strammet skikkelig til. Nå fungerer alt som det skal og ølet smaker fantastisk.

Neste gang skal jeg se skikkelig over nye fat før de tas i bruk.

Takk alle sammen for gode råd som er kjekke å ta med seg.
 
Tilbake
Topp