Hjelp ! hva gjør jeg galt

Ja skal prøve d ,blir jo lei av å helle ut øl ...
Har en kølsch som skal flaskes i morgen , får smake godt på den .
 
Gjør det. Da kan du i det minste få bekreftet om ølen smaker sur allerede før du flasker, eller om det er en smak som oppstår i flaskene.
 
Min erfaring er at man ikke skal være for rask med å tømme ut ølet selv om førsteinntrykket er fatalt. Jeg har hatt 2 batcher som har smakt direkte ille etter 14 dagers karbonering, men som mirakuløst sakte men sikkert hentet seg inn igjen etter 4-6 ukers ekstra lagring i romtemperatur.
 
Selv har jeg aldri hatt så godt utbytte som når pumpa tok kvelden og jeg sirkulerte med en mugge som jeg tappet på krana. Rørte bare et par ganger. Merkelige greier. på BB30
 
Ingen ting galt med ølet før flasking , så da må jeg vel gå ut fra at jeg har gjot noe rett . Men dette er en kølsch med annen type gjær enn de batchene som har hatt usmak.
Høres merkelig ut at øl som smaker så stygt at det ikke er drikkende blir helt tipp topp etter et par månders lagring , men nå er jeg helt fersk i gamet sa her er det bare a suge til seg kunnskap.
 
jeg tviler på at noe som smaker direkte stygt blir tipp topp etter noen mnd på flaske.
mitt første øl var en coopers lager. den smake surt ved flasking.. jeg kunne drikke den men bare så vidt. jeg valgte å flaske pga alt jeg leste her inne og jeg drakk opp alt til slutt men det var ikke godt.. og viktigst... det ble ikke noe bedre med lagring.
 
Jeg har også opplevd flere ganger at øl tappet på flaske henter seg inn med et par ukers lagring utover de 14 dagene med karbonering.
 
Jeg bruker ikke gjærnæring . jeg har fulgt oppskrift fra en kompis og han har ikke hatt disse problemene. Han bruker bare en pose gjær og rister heller ikke på gjærdunken. Og han får bra resultat hver gang .
 
Hvor lenge kan rehydret gjær leve etter rehydrering, før det kommer i gjæringskaret sammen med den søte vørteren? Jeg var litt tidlig ute i dag med å rehydrere. Den ble stående i erlenmeyerkolben en god stund mer enn 20 minutter. Nærmere 90 minutter...:(
 
Kølschen har nå stått en uke på flaske og allererde mye kullsyre , smaker bra men lukter pittelitt gjær ( er det også noe som på mirakuløst vis vil forsvinne ved lagring ?) Forøvrig ingen tegn til den syrlige smaken jag hadde på de andre bryggene (lys ale) .
I morgen skal jeg prøve meg på en lys ale igjen , da med rehydrerig av gjær eller 1. minutt god risting av gjæringsdunk
 
Kølschen har nå stått en uke på flaske og allererde mye kullsyre , smaker bra men lukter pittelitt gjær ( er det også noe som på mirakuløst vis vil forsvinne ved lagring ?)
Min erfaring er at gjærpreget godt kan forsvinne etter noen uker på flaske, ja.
I morgen skal jeg prøve meg på en lys ale igjen , da med rehydrerig av gjær eller 1. minutt god risting av gjæringsdunk
Begge deler! Vet ikke om andre har forsøkt dette, men vi fikk et tips av de flinke folka på Vestbrygg: Tilsett gjæren og rist. La dunken stå i 15-20 og så rist igjen. Gjæren er visstnok rask til å bruke oksygen, så på denne måten får du gitt mer oksygen i en viktig fase.

Ristingen kan jo være tungt! Men om du setter dunken oppå noe som gjør at du kan vippe den fram og tilbake, så blir det lettere. Vi bruker selv en bit avløpsrør (12 cm ø?) som vi "vugger" dunken over. Slipper da å løfte hele vekten.
 
Jeg bruker ikke gjærnæring . jeg har fulgt oppskrift fra en kompis og han har ikke hatt disse problemene. Han bruker bare en pose gjær og rister heller ikke på gjærdunken. Og han får bra resultat hver gang .

Jeg har brukt mye Safale US-05 og erfart at det av og til blir en spesiell smak på noe batch'er. Mistenker derfor at det kan være gjæren som kanskje er blitt for gammel, selv om best-før dato ikke er paasert. Pleier å strø direkte over vørter før risting. Gjærer vanligvis på 18 gr.
 
Tilbake
Topp