Råsaft hos Puntervold i Grimstad

Haugis

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle tipse andre bryggere i området at det er nå mulig å få kjøpt råsaft rett ifra eplepressa hos Puntervold, om det er noen som vil prøve seg på cider.

Prisen er rundt 400 for 25 liter. De presser frem til 22 oktober. Er også mulig å ringe ned å bestille ferdig på dunk.

Den som jeg har laget tidligere har jeg tilsatt 2 kg sukker og Nottinghamgjær. Ble meget bra!

Noen som har tips om andre typer gjær som kan passe? Tenker da på våtgjær.
 
Jeg sendte en Mail og fikk til svar at dunken måtte leveres den ene dagen og hentes neste. Tenkte å prøve meg på sider jeg og.
 
Hmm. Merkelig. Dama i resepsjonen sa at det ville koste 425,- med dunk fra dem. Syns ho sa 16 ,- for literen, og det blir jo 400... Ikke arrester meg om jeg tar feil...
 
Beklager, min feil. Var bortom i dag. 25 kr literen for ferdig eplemost og 17 kr literen for presset råsaft. Avtal med dem når de tapper og ta med kanne så får man det på dagen.
 
Forhørte meg med Rotvoll Safteri i Trondheim og her koster det 60 kroner literen :) Riktignok økologisk, men det blir litt i overkant å betale 1500 kroner for 25 liter eplesaft selv om cideren sikkert blir veldig god
 
Tenkte jeg skulle tipse andre bryggere i området at det er nå mulig å få kjøpt råsaft rett ifra eplepressa hos Puntervold, om det er noen som vil prøve seg på cider.

Prisen er rundt 400 for 25 liter. De presser frem til 22 oktober. Er også mulig å ringe ned å bestille ferdig på dunk.

Den som jeg har laget tidligere har jeg tilsatt 2 kg sukker og Nottinghamgjær. Ble meget bra!

Noen som har tips om andre typer gjær som kan passe? Tenker da på våtgjær.

Min erfaring så langt er at naturlig gjæring på lav temperatur gir godt resultat, men hva er egentlig anbefalt metode for cider?
Har også brukt cidergjær og hvetegjær, men ble mest fornøyd med naturlig gjæring. Årsaken kan være at den naturlige gjæringen var på lav temp - faktisk 5 grader. Cidergjæren etterlater så lite restsødme (0,990!) at eplesmaken ble borte. Når jeg brukte hvetegjær så sukret jeg til gjæren ga seg. Dette ble OK, men kanskje noe vinøst.

Derfor: skal man satse på pasteurisering og tilsette gjær eller bruke gjær og bakterier som er naturlig på eplene? Og hvor viktig er gjæringstemperaturen?
 
Tenkte å sende kona til puntervold i morgen siden hun har fri. Så da kommer jeg til å stå med 25 liter råsaft på kvelden. Har lest her at noen annbefaler noe eplerasp oppi? Kan jeg kverne noen gravensten i fra Hagen da?
Hadde satt veldig pris på noen innspill. Har smakt sider i fra en gård i Hardanger. Det var jo himmelsk godt.
Jeg ønsker meg en alkoholprosent på 4,5-5%. Det må jo ikke være det men kansje det går?
 
Hallo!
Angående presset eplesaft; -jeg lager dette selv, men har noe igjen fra ifjor som jeg tenkte jeg skulle bruke i øl...
Noen som har erfaring eller gode oppskrifter?
 
Nå står det en dunk med puntervold saft og ulmer i kjelleren. Det tok jaggu ikke lang tid før det var liv i gjæringslåsen.
Hadde oppi skall i fra noen epler jeg hentet i hagen. Det skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg gjorde? Føler faren for infeksjon er mye større når jeg ser på skallet som ligger å flyter. Får håpe det går bra. Skal få stå i fred nå til oktober neste år. Spennende!
 
Nå står det en dunk med puntervold saft og ulmer i kjelleren. Det tok jaggu ikke lang tid før det var liv i gjæringslåsen.
Hadde oppi skall i fra noen epler jeg hentet i hagen. Det skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg gjorde? Føler faren for infeksjon er mye større når jeg ser på skallet som ligger å flyter. Får håpe det går bra. Skal få stå i fred nå til oktober neste år. Spennende!
Det er nok håp: http://www.dinside.no/930422/lag-din-egen-gjaer-av-epleskrell
 
Jeg sattser på det. Jeg tror det var helt fullstendig unødvendig å ha noe epleskrell. Tror dette hadde kommet som en kanonkule uansett.
Gleder meg til å teste resultatet. Spennende!
 
Tilbake
Topp