Tips og inspirasjon til etikett

Hei.

Det jeg lurer på er hva dere har med på etiketten. Hvilken info. og evt. effekter, bilder, sitater ol.

Ellers kan dere også nevne hvilke programmer eller nettsider dere designer etikettene med. Bilder av etiketten er også kjekt å se.

Jeg har ofte med disse punktene:
- Navn
- Øltype
- Bryggeriets navn og batch
- Alkohol %
- Volum
- Ingredienser (brygget på(...))
- Dato satt på flaske

Noe tips eller forslag til andre viktige og kreative løsninger?

Som nybegynner jobber jeg i powerpoint, men har også prøvt meg litt på beerlabelizer.com

Under er en mal som ligner på mine etiketter:
9az1qe.jpg


Absolutt ikke den mest kreative eller spennende etiketten, men den gjør susen som nybegynner!
 
Det jeg ser går igjen hos mange er et gjennomgående tema og en rød tråd. Jeg bruker steder i Nordmarka nordfor Oslo. Jeg har sett noen bruke klassiske togstrekninger og andre ting. Det gir et litt profesjonelt preg over det hvis man har et tema å følge, mener jeg. :)
 
Det jeg ser går igjen hos mange er et gjennomgående tema og en rød tråd. Jeg bruker steder i Nordmarka nordfor Oslo. Jeg har sett noen bruke klassiske togstrekninger og andre ting. Det gir et litt profesjonelt preg over det hvis man har et tema å følge, mener jeg. :)
Derfor min heter "Refsnes", som er en av strendene på Jæren :)
 
Brukte en liten stund de etikettene i beerlabeizer, men gav meg på det. Ikke særlig spennende eller orginalt og heller kjedelige.
Har i stedet gått for en løsning hvor jeg i Photoshop har en mal til etiketter i 8 x 13 cm (passer alle flaskestørrelser).
Bildet er i lag med en bakgrunnsfarge, et kvadratisk bilde, navn på brygger, info. Dette gjør det veldig kjapt å endre/prøve seg frem til en design som passer. Bilder henter jeg fra steder med gratis skjermbakgrunner, og bare beskjærer de til kvadrat.

Ang navn har jeg nå etter hvert valgt å satse på en variant hvor bruker navn (evt.sted/strofer etc.) fra Springsteen tekster :)
Så i stedet for måtte bruke energi på å konstruere navn basert på faktisk øltype står jeg helt fritt og tar nærmest bare det første og beste som klinger bra.

Et par eksempel (innhold er ikke endret, så ikke heng dere opp i det - prinsippet illustreres)

Printer på 120g papir og limer med melk

15215828780_a84d3eacef_z.jpg


15215893288_4173e4a842_z.jpg


15216268367_3982704ea8_z.jpg
 
Sist redigert:
Fine etiketter. Det siste bildet gjorde at jeg nesten fikk lyst til å se på en postapokalyptisk tv-serie.
 
Her er templaten til siste oppdatering av etiketter i bryggeriet vårt. Fargen på sirkelen kan man bytte som man vil slik at det passer øltypen. Det lille kartet bak er kanoruta gjennom Nordmarka i Nittedal. :)template.jpg
 
Nyttar GIMP til etikettlaging. Har ein fast mal, og bytar bilete og tekst. For min del held det med Batchnummer, OG/FG og eit lite ord om brygget. Humla vert somregel nemnt. (Ja, Bamsemumsen har samtykka til nytting av biletet. Han var til og med æra over å væra på ei ølflaske.)
IPA.PNG .Bitter.PNG
 
Jeg liker å ha med innhold, alkoholprosent og batch-nr.

Er svak for retro-illustrasjoner fra reklame og plakater. Stjeler skamløst fra nettet. Regner med at jeg ikke blir tatt på det så lenge jeg ikke driver kommersielt.

Bruker Adobes CS-programmer, dvs. Photoshop og InDesign.

Her er noen av høstens etiketter:

Etikett1.jpgEtikett2.jpg Etikett3.jpg Etikett4.jpg Etikett5.jpg Etikett6.jpg
 
Tilbake
Topp