Tri Clamp

Samme her, de ser så klumpete å kantete å tunge å dyre ut, med ingen tanke på strømlinjet veskestrøm.
 
Jeg lurer også på hva som er så flott med tri-clamp.
Bruker ikke tri-clamp selv, men vurderer det for fremtida. Alle flater i koblingene er åpne, dvs ingen kriker og kroker som er vriene å rengjøre og desinfisere. Men dyrt, ja. Og jeg har ellers en haug med cam lock-koblinger, så det blir litt å skifte.
 
Tja, noen av delene ser hvertfall jævla sexy ut men. Synes prisen er hinsides bruksverdien på mesteparten av de delene.
ballvalve.PNG
 
Det som er fint er at det ikkje er forskjellige kjønn på koblingane. Slik at alt passar i hop uansett, om ein har samme dimensjon sjølvsagt. Og så er det ingen gjenger som kan sjule rusk og rask.
Det fell litt i grus om ein brukar "weldless" gjennomføringar. Då har ein gjenger allikevel og verdien av TC fell litt gjennom.

Ellers er det lett å lage custom-koblingar av blindcappar, om ein driv med slikt.

Ulempen er kansje prisen, sjølv om det ikkje treng å vere så mykje dyrare i alle tilfeller. Og at ein gjerne skulle hatt tre hender av og til nå ein skal koble opp.

Labbeleif: du treng ikkje 1-1/2" ventil, du klarar deg godt med ein 1/2" ventil med 1" eller 1-1/2" TC flensar (1" og 1-1/2" er samme flensen, pakning og klemme og passar saman).
 
Hei og hipp og hå, da har postmannen vært å levert mange pakker små. Moro å koble sammen gett. Nesten litt julaften her i kveld.
 
Hvis poenget er at alt skal være sanitary er jeg enig i at weldless triclamp ikke har noe for seg. Jeg bruker stort sett camlock rundt om og etter hvert har det blitt mye koblinger ut fra mesk/kok kjele og pumpa (koblingsdelene på inntaket til pumpa tar større plass enn march pumpa!). Jeg bruker triclamp til å lett kunne koble fra hele koblingskjøret fra pumpa eller kjelen slik at de er lettere å rengjøre eller bare tar mindre plass når jeg pakker de bort. Skulle gjerne hatt triclamp over alt, men det får bli når jeg får større plass og en bryggebenk ;)

Hvor kjøper dere fra? eneste stedet jeg finner med greie priser er dailyappliance2010 (dailydeal*2013 eller en av de andre kontoene hans som tydelig er samme sjappa). Men noen av delene jeg har fått derfra er ganske tydelig B varer med litt forslåtte gjenger og slikt. Men det er kanskje slik her også at man får hva man betaler for ?
 
Ser ut til at jeg havner på samme kjøret. Renset akkurat slangene mine, og der var det mye gugg inni. Jeg bruker hurtigkoblinger pr nå (http://www.ebay.com/itm/Brewing-Hom...612268?hash=item3d2d376d6c:g:xEIAAOSwEzxYRzBY), og i området mellom o-ringen og nippelen jeg skrur inn var det mye gull.

Så det jeg trenger er triclamps som har innebygget nippel, helst 19MM da 12MM er for smått for 12MM slange. Som denne http://www.ebay.com/itm/3-4-19MM-Sa...557430&hash=item3f304ec8cd:g:b7UAAOxyYANTWg3-

Men nå har jeg 1/2" gjennomføringer, ser for meg at det blir trykkforskjeller her og der hvis flowen plutselig ser 3/4". Spes rett etter pumpa, men vet ikke hvis det egentlig har så mye å si. Bruker bare en March pumpe i oppsettet. Jeg struper flow etter pumpa under mesking, men under kjøing er det full pupp. Vil vel ikke oppleve kavitasjon, kanskje med en gang?. Klarer ikke finne 1/2"" 19mm. Virker som at man må opp på 3/4"?

Noen innspill?
 
Sist redigert:
Jeg forstår ikke spørsmålet her @Miguel. 19mm er 3/4" og begge de beskriver nipplen, men selve clampstørrelsen er 2,0" eller 50,5mm. Hva er det du vil ha til å være 1/2" eller 12,7mm?
 
Så det er som vanlige «barbs» at det er OD og godstykkelse som bestemmer ID?
Tsjaa, er vel ingen regel uten unntak. Selve flensen er standarisert i ulike størrelser, men hva som er på andre siden kan være så mangt. BH har oppgitt både OD og ID på disse, var derfor jeg bestilte dem.
 
Tsjaa, er vel ingen regel uten unntak. Selve flensen er standarisert i ulike størrelser, men hva som er på andre siden kan være så mangt. BH har oppgitt både OD og ID på disse, var derfor jeg bestilte dem.

Men så hvis flensen er lik på to komponenter, så antar jeg at ID også er lik, ellers så er det jo ikke sikkert det kompatibelt. Og så er OD på nippeln varierende?
 
Tilbake
Topp