Plast eller glassflasker?

Er dette helt åpentbart?

Sa til en kompis jeg vurderte å flaske på PET flasker og han ble helt stille i andre enden før han svarte: Du kødder sant?
 
Jeg flasket mye på plastflasker før i tiden, og syntes det fungerte veldig greit. De holder tett i månedsvis, og avgir ikke smak. Fordeler: ingen flaskebomber, og du kan kjenne når ølet er ferdig karbonert. Ulemper: holder neppe i et helt år eller lenger.
 
Vanlege PET flasker vil eg ikkje uttala meg om - men det er vel ein del som bruker det og. Men dei spesielle PET-flaskene frå Coopers som har oksygenbarriere har eg brukt i fleire år og dei er supre. Desse flaskene er vel betre enn glas då dei slepp UT oksygen og heldt på CO2.

Legg til at dei a) er lettare, b) knuser ikkje.

Eg trur det er lurt å halda dei godt reine så eg har som praksis at etter at dei er tappa så fyller eg litt vatn i dei og rister godt og tømmer ut. Dette gjer eg 4-5 gonger. Så lar eg det vera litt vatn i dei og set korken på.

Oksygenbarriera er eit ekstra lag og om ein knip for mykje på flaskene kan dette løsna litt her og der og då ser det litt rart ut. Men dei funkar likevel.

Og eg har drukke øl som har vore 2 år på slike flasker og det har vore supert.
 
Har ikke testet mye med plast, men fylte ca 10 1.5 liters brusflasker med pale ale, og en av flaskene fikk stå et halvt år. Ingen usmak eller tap av karbonering. De har stått mørkt i kaldt kjeller hele tiden. Største minuset er mengden. Litt for mye for en person.
 
Desse flaskene er vel betre enn glas då dei slepp UT oksygen og heldt på CO2.
Dette har jeg tenkt på også. Hvordan i all verden skal luft/oksygen komme seg inn i flasken når trykket er langt høyere på innsiden? Da burde jo ballonger, som er langt mindre tette og har mye mindre trykk, blåse seg selv opp igjen...
 
Dette har jeg tenkt på også. Hvordan i all verden skal luft/oksygen komme seg inn i flasken når trykket er langt høyere på innsiden? Da burde jo ballonger, som er langt mindre tette og har mye mindre trykk, blåse seg selv opp igjen...

Det er ikke sånn det funker ...
 
Det er ikke sånn det funker ...
Kjedelig:rolleyes:
Er vel noe lignende som med at salt kan gå gjennom membranen i vannballong nedsunket i saltvann fordi NaCl-molekylene er mindre enn H2O-molekylene da. O2 kan trenge gjennom PET og binder seg til ølet fordi det kan?
 
Kjedelig:rolleyes:
Er vel noe lignende som med at salt kan gå gjennom membranen i vannballong nedsunket i saltvann fordi NaCl-molekylene er mindre enn H2O-molekylene da. O2 kan trenge gjennom PET og binder seg til ølet fordi det kan?

Ja, det er noe liknende jeg også forstår. PET er ugjennomtrengelig for H2O etc, men O2 kan trenge gjennom, i små mengder avhengig av PET-type. (Det er flere.) Better Bottle er så og si potte tett, mens billige vannflasker er ikke tette i det hele tatt.

O2 kommer altså i kontakt med ølet. Selv om det er trykk *inne* i flaskerommet merker ikke O2 noe til det. Det er ikke noe gasstrykk i ordinær forstand inne i selve PET-materialet som hindrer O2 å diffundere.
 
Høres riktig ut at plasten i en del flasker ikke holder all o2 ute pga av osmose/difusjon, men skulle jeg være i nøden og trengte flasker, hadde jeg ikke vært redd for å brukt det. Som sakt tidligere merket jeg ikke noen feil på de flaskene jeg hadde stående et halvt år på plast. Jeg hadde også samme øllet på glassflasker så jeg hadde sammenligningsgrunnlag. Men jeg skal heller ikke påstå at jeg har en fin tjunet smakssans.
 
Høres riktig ut at plasten i en del flasker ikke holder all o2 ute pga av osmose/difusjon, men skulle jeg være i nøden og trengte flasker, hadde jeg ikke vært redd for å brukt det. Som sakt tidligere merket jeg ikke noen feil på de flaskene jeg hadde stående et halvt år på plast. Jeg hadde også samme øllet på glassflasker så jeg hadde sammenligningsgrunnlag. Men jeg skal heller ikke påstå at jeg har en fin tjunet smakssans.

Jeg er helt enig med deg, folk er altfor redde plastflasker.
 
Jeg brukte plastflasker på mine første brygg. Det eneste jeg opplevde var at karbonering gikk en del raskere når jeg skiftet til glass, sikkert fordi det ikke ekspanderer. Utover det hadde jeg ingen problemer utover at plastflaskene var i største laget. Og det ser jo litt penere ut med glass da... :)
 
Sa til en kompis jeg vurderte å flaske på PET flasker og han ble helt stille i andre enden før han svarte: Du kødder sant?

Det som er så synd, er at placeboeffekten er så stor ved ølsmaking. Dersom kompisen din _vet_ at ølet er servert fra plast, vil han hevde det smaker plast/dårlig/infisert/tamt/you name it. Tilsvarende, dersom folk får servert et øl fra en pen flaske med fancy etikett, smaker ølet bedre. Om etiketten viser et bilde av et eikefat kan du banne på at det finnes eikepreg på ølet.

Jeg synes det er viktig å etterstrebe mest mulig nøkternhet i vurdering av mat og drikke. Dette gjelder egentlig alle områder av livet. Det er så mye bullshit! End of folisofering. Skål!
 
Takk for innlegget, simenkvaal, og nettopp difor flaskar eg alltid på plast. Låge forventningar til eit brygg, førar alltid til positiv overrasking! Dessutan er då plastkorkene eksplosjonssikre, og ein kan enkelt følge karboneringsprosessen. Redd for sollys? Nei, eg lagrar mine flasker i eit skap i kjellaren. Knuser gjer dei heller ikkje. Går ei flaske i bakken treng ein ikkje tenke på søl, men heller ein halvtime i frysaren...
 
Tilbake
Topp