Bedøming av øl utenfor konkuranser

Owe

Norbrygg-medlem
Dommerkomiteen har jobbet med å forbedre tilbudet til Norbryggs medlemmer om bedømming av øl utenfor konkuranser en stund. Nå er vi i mål. Forskjellen fra tidligere er at vi har fått hjelp av personer i Bergen, Inndyr / Bodø, Grimstad, Kongsberg, Kristiansund, Oslo, Stavanger, Trondheim og Ålesund. Med dette håper vi at innlevering av øl vil gå lettere.

Tilbudet er ment for at de som ønsker det skal kunne få nøytral tilbakemelding på ølet uten at det må sendes inn til en konkuranse. Sendes oppskrift og fremgangsmåte også inn kan vi komme med forslag, og andre tips, som kan forbedre ølet.

Fremgangsmåte for å få øl bedømt:
  • Send en e-post til smaking @ norbrygg.no
  • Du får kontaktinformasjon til den nærmeste hjelperen
  • Kontakt hjelperen for å avtale overlevering av ølet (personlig eller per post)
  • Vent tolmodig (for å kunne gi best mulig tilbakemelding vil vi helst samle flere dommere som kan evaluere ølet sammen - dette kan ta litt tid)
  • Du får så en vurdering av ølet tilbake sammen med forslag til hva du eventuelt kan forbedre

Du må sende inn minimum 1 x 0,5 l flaske eller 2 x 0,33 l flasker. Sammen med flasken, eller i e-posten, må du sende inn mest mulig informasjon om ølet (oppskrift, fremgangsmåte, hva du liker og ikke liker med ølet og om det er noe spesielt du ønsker å få hjelp til eller tilbakemelding på).

Tilbudet er gratis for Norbryggs medlemmer. Ikkemedlemmer må melde seg inn i Norbrygg først.

Vi tar selvfølgelig også imot perfekte øl og ikke bare de som ikke er helt optimale.

Lars-Erik
(på veiene av dommerkomiteen)

Redigert 9. mars 2015: Vi har nå hjelpere i Stavanger, men vi sliter med å få dommere i Kristiansand
Redigert 20. mars 2015: Vi har nå en hjelper i Kristiansund
Redigert 7. august 2016: Vi har nå en hjelper i Ålesund
 
Sist redigert:
Da kan jeg komme med den gledelige meldingen at vi har en hjelper i Inndyr (ikke langt unna Bodø) for dere som synes Trondheim er alt for langt sør i landet.

Lars-Erik
 
Som oppfølging, i kveld har jeg (med hjelp fra Herr Arnesen) dømt de to første bidragene som har kommet inn i Oslo. Det er flere som har tatt kontakt, men hittil er det bare en hjemmebrygger som har levert og fått bedømt øl. Vi tar gladelig i mot flere, så det er bare å ta kontakt via smaking @ norbrygg.no.
 
Løfter denne igjen, fordi den fortjener det. Jeg brygget en amber ale som jeg kunne kjenne flere usmaker i, men uten at jeg kunne sette fingeren på hva de var og hva de skyldtes. Jeg sendte en mail til norbrygg på torsdag, fikk svar noen timer senere - og en av norbryggs dommere tok kontakt samme dag. Fredag leverte jeg to flasker og lørdag fikk jeg vurderinger fra tre dommere. Jeg hadde selvfølgelig flaks med timingen her (og det hjelper nok at jeg bor i Oslo), men likevel en utrolig god oppfølging! Og takket være tilbakemeldingen har jeg nå konkrete forbedringer å ta med meg til neste bryggedag.

Anbefales på det varmeste!
 
Løfter denne igjen, fordi den fortjener det. Jeg brygget en amber ale som jeg kunne kjenne flere usmaker i, men uten at jeg kunne sette fingeren på hva de var og hva de skyldtes. Jeg sendte en mail til norbrygg på torsdag, fikk svar noen timer senere - og en av norbryggs dommere tok kontakt samme dag. Fredag leverte jeg to flasker og lørdag fikk jeg vurderinger fra tre dommere.

Bra du er fornøyd og at du har noe å gå på neste gang du skal brygge!

Dog kan jeg nok ikke love like rask tilbakemelding til vanlig.
 
Jeg hadde selvfølgelig flaks med timingen her (og det hjelper nok at jeg bor i Oslo), men likevel en utrolig god oppfølging!

Du hadde flaks med timingen ja, og det hjalp at du var fleksibel på å kunne overlevere. Hyggelig at du satte pris på tilbakemeldingen.

Har nå etter dette fått inn ikke mindre enn 12(!) øl i løpet av 4 dager, som jeg håper å få koordinert tilbakemelding på i løpet av uken som kommer. Hvis det er noen kvalifiserte øldommere som leser dette og som har tid og lyst til å hjelpe til med en smaking på Fagerborg i Oslo er det bare å sende en PM så kan vi se hva vi får ordnet.

Per Christian
 
Jammen en flott start på helgen å kunne lese tilbakemeldingene fra @pernod og hans to meddommere på ølene jeg leverte forleden!

Jeg fulgte instruksene i førsteinnlegget her og ble behandlet riktig så profft. Har nå fått dommerskjemaer med konstruktive tilbakemeldinger - med konkrete forslag til forbedringer på selve bryggeprosessen også.

Kan anbefale dette på det varmeste til de som er litt usikre på hvilke smaker/usmaker som egentlig er i ølet sitt, og ønsker input fra kursete øldommere.
 
Jammen en flott start på helgen å kunne lese tilbakemeldingene fra @pernod og hans to meddommere på ølene jeg leverte forleden!

Jeg fulgte instruksene i førsteinnlegget her og ble behandlet riktig så profft. Har nå fått dommerskjemaer med konstruktive tilbakemeldinger - med konkrete forslag til forbedringer på selve bryggeprosessen også.

Kan anbefale dette på det varmeste til de som er litt usikre på hvilke smaker/usmaker som egentlig er i ølet sitt, og ønsker input fra kursete øldommere.

Støttes! Fikk en vurdering av @pernod & co selv i starten av året og det var veldig konstruktivt og fint.
 
Supert tilbud.
Har fått tilbakemelding på fire ulike som ble levert inn. At resultatene ble annerledes enn forventet er så sin sak.
Spesiellt en belgier jeg var usikker på om skulle skulle få ta opp plass i kjøleskapet.Og siden selvros kommer fra hjertet så fikk den denne omtalen fra en av dommerne,
"....står ikke tilbake fra f eks Duvel eller Satan Gold. Farlig drikkbar."
Har ikke smakt disse men antar de er ok siden det skrives slik.
44 poeng fra begge dommere på denne, de andre ølene 40 og 42.

Noe har jeg lært av dette.
Øl med høy poengsum betyr ikke at det er min favoritt. Belgisk dobbel/trippel er trolig ikke det.
Halvor IBA jeg skrev jeg ikke var fornøyd med i den tråden var også grei. Ikke min favoritt det heller.
IPA med IBU til +100 er ikke for mye :)
 
  • Like
Reaksjoner: Owe
Heisann! Har akkurat fått inn tre øl, og huket tak i en ekstra dommer for neste torsdag (12.3.2015) i Oslo. Hvis det er noen andre i Osloområdet som har to flasker av en øl eller flere de ønsker tilbakemelding på kan vi ta dem samtidig. Ta kontakt på PM.
 
Da kan jeg med glede melde om at vi har dommere som står parat til å bedømme øl i Stavanger!

I Kristiansand er jeg redd vi sliter med å få kontakt med dommere som kan hjelpe til, derfor vil vi intil vidre ikke ta imot øl der (bryggere i området rundt Kristiansand må da sende ølet til en av de andre byene).
 
Vi utvider tilbudet ytterligere. Nå kan vi ta imot øl i Ålesund!

Har du et øl du ikke er helt fornøyd med, eller som du synes er veldig bra og du lurer på hvor bra det egentlig er? Send det inn til bedømming, dommere over hele landet står klar til å analysere ølet ned til minste detalj. Send en e-post til smaking@norbrygg.no
 
Vi har fått en forespørsel om bedømming av øl i Østfold, men vi mangler en dommer i Østfold som kan ta imot øl. Er du dommer og har lyst til å bidra så si ifra! Send en e-post til smaking @ Norbrygg.no og meld din interesse!

Dommere står parat til å ta imot øl i (nesten) hele landet - har du et øl du vil ha en nøytral tilbakemelding fra en kvalifisert dommer så send en forespørsel til smaking @ Norbrygg.no! Dommerne er klare.
 
Jeg ønsker å bedømme øl, til selv-studium og trening, og har tilgang på hjemmebrygget øl fra klubben jeg er med i.
Men jeg lurer på om det gjør noe om det kommer i bokser?
Da får man ikke fulgt alle kriteriene til Norbrygg men har dette noe å si så lenge man bare trenger å trene samt ønsker å oppnå poeng i dommerkriteriene?
 
Sist redigert:
Bergen er og klar. Bare å sende meg en pm eller mail nevnt over [emoji1417]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp