Karbonering (Ale)

Jeg har lest litt rundt karbonering og blir ikke helt klok. I boken "Moderne hjemmebrygging" skrives det at man skal la ølet karboneres i 1-2 uker, andre plasser, eks. forumet, sies det ofte 2-3 uker. Hva er da riktig? Varierer det utifra styrke, farge, Ale, Lager, bitterhet ol.?

Til nå har jeg alltid latt det stå i 2 uker, men om jeg kan bli mer nøyaktig tar jeg gjerne i mot gode tips. Det sies romtemperatur, betyr det en spesiell grad eller mer rundt 20-25 grader?
 
Eller du kan bruke 4-5 dager på 26-27 grader. Når du flasker, flask også på en halvliter brusflaske som du har sammen me de andre. Da kan du klemme på denne for å sjekke "fremdriften"
 
Ja, det var ikke dumt. Så desto varmere man karbonerer desto hurtigere går prosessen og det beste er vel å karbonere hurtig?

Jeg har nettopp laget en American Brown Ale og den har stått til karbonering i 9 dager, i romtemperatur på 22-24 grader. Bør denne stå i 2 uker?
 
Hiver meg på med noen spørsmål her. Jeg har også brukt sammentrykt plastflaske-trikset. I det som står til karbonering nå (20 grader), var plastflaska rettet ut allerede etter et par dager, og i løpet av de neste par dagene ble den knallhard - uten at jeg tør garantere om den var enda litt hardere dag 6 enn dag 4. Det er dag 7 i dag - satte plastflaska pluss ei normalflaske i kjøleskapet i går kveld, og tenker å teste i kveld. Men altså: kan en regne med at det er ferdig karbonert når plastflaska kjennes hard (vanlig Olden-flaske)? Eller bør en uansett la det stå i to uker før det settes kaldt? Og er det greit å sette direkte i kjellerbod, ca. 14 grader, eller bør en la det gå innom kjøleskapet et par dager først? Det er en ale, tilnærmet ESB, på ca. 6 %. Har alkoholstyrke noe å si for karboneringstid?
 
Det kan også variere litt - er det fex høy alkoholstyrke, du har coldcrasha og/eller brukt gelatin til klarning, så trengs det ofte litt lengre tid til karbonering siden det er mindre (frisk) gjær til å gjøre jobben.

Dessuten har det meste øl godt av litt tid på flaske, så fex for en IPA er gjerne to uker passe, og jo mørkere og sterkere det blir jo lengre trenger det.
 
Har dessverre ikke svar, kun flere spørsmål: Jeg har juleølet til carbonering på 14ende dagen i dag. ( 26-28 grader) Selv om jeg brukte en anelse mer sukker enn oppskriften pga tidligere dårlig erfaring med naturlig carbonering, hadde ølet ikke nok futt for min smak i går kveld. Er det bare å la det stå på 28 grader i to uker til, eller kan det bli for mye etterhvert? Tenker da ikke på for mye futt, men dårlig øl av at det har stått varmt for lenge?
 
Tilbake
Topp