Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Takk for rådet, da kjører vi på det.
Nå gjennstår det å se om 1. november er den endelige datoen. Skjønner at det ikke er lett å holde på alene med dette, men det er litt frustrerende å sitte her å vente.
 
Det er vel strengt tatt BB30 som er originalen og Bratbergs som er klonen...

Tja - det spørs jo korleis ein ser på dette..... Leif Stana (som vel står bak Bratsberg?) laga terrassebryggeriet lenge før BB30 kom på banen og einaste forskjellen er vel at terrassebryggeriet krev ekstern varme medan BB3o har innebygd varmelement (og BB30 er vel eigentleg i utgangspunktet ein standard tevatn-kokar frå kina med tilsvarande meskekar som i terrassebryggeriet)...
 
leser den nye brosjyren till brattberg.
Control the brewing temperature very accurate than
the old thermostat (n
ot so big error). You
can set the temperature per 5 grC changing (a
s above screen picture middle showing

er det ikke MYE forsjell på 5 grader?. alså 60-65-70 gr
 
Hei Espen,
Jeg sitter da også å venter på Bratberg og lurer på det samme som deg ang. temperatursettingen.
Har du fått noe svar på dette?

Jeg mener å ha lest mye om mesking på 67 grader og da passer dette dårlig.
 
Neidesverre... ingen har svart

ville være rart at det skal være slik. da er jo hele vitsen med termostat borte..
 
Jeg sendte noen spørsmål om det samme, og fikk disse svarene.

Spørsmål 1:
Stemmer det at man kun kan velge å meske på 60 eller 65, evt 70 grader?
(redanm. skjønner at spørsmålet mitt var litt upresist så fikk en litt lengre forklaring enn jeg hadde regnet med)

Svar 1:
Det er ingen bryggeapparat i verden som kan styre temperaturen i mesken. Det gjør man med sirkulering og et ekstra termometer direkte i mesken. Man setter temperaturen f.eks på 60 eller 65 grader viss man vil stegmeske. Da synker tempen med ca 8 grader og man sirkulerer til man har en jevn og ønsket temperatur i mesken. Etter proteinpause hever man tempen til ønsket temp. mellom 62-68 grader. Da sirkulerer man igjen til man har denne tempen. Det er alltid en treghet oppover i mesken fra kokeplaten og proben står på siden av elementet. Den vil max variere med 5 grader men det betyr ikkje at tempen i mesken gjør det samme. Silkaret vil være en barriere for sirkulasjonen ,og uten pumpe eller øse vil man ikkje kunne kontollere tempen slik man vil i mesken. Skal gi deg et eksempel. Viss du tar kaldt vatn i og senker i silkaret og varmer opp vil kun vatnet under silkaret bli varmt mens vatnet over er like kaldt.

Eg har synkrontestet begge apparatene, både det gamle og det nye og det nye er mye lettere og kontrollere tempen i det nye. Det er langt meir nøyaktig på temperaturene, og at det er 5 graders intervall skal en ikkje henge seg opp i .Det betyr ingen verdens ting for prosessen

Spørsmål 2:
65 er jo greit men hva med 68 og utmesk på 77 grader.

Svar 2:
Man setter bare 80 graders sett punkt og sirkulerer til man har 78 grader slik man gjør det på alle apparat. Så mesker man ut

Spørsmål 3:
Ut fra det jeg leser, så slår man inn ut elementene manuelt som på den gamle bryggeren. Men at de nå er på 500w og 2000w?

Svar 3:
Ja det stemmer

Spørsmål 4:
Blir det ikke mye brent vørter om man bruker 2000w elementet for å øke fra meske temperatur og kok?

Svar 4:
Større varmeflate eliminerer dette.
Så konklusjonen er vel at vi bare må ha tålmodighet noen uker til, og teste det ut i praksis selv hvordan dette fungerer.
Jeg skjønner at det nok er en bedre temp kontroll på termostaten nå enn den gamle analoge. Jeg gleder meg ihvertfall til å prøve den ut.
 
OMG..... vurderer bb30 i stede da.... først mai så september så oktober....
Jeg vurderte lenge dette kompaktbryggeriet mot en BB60, og endte til slutt opp med sistenevnte. Jeg slo til på BB60 i Juli og har allerede brygget 4 brygg (170 liter ferdig øl). Kan ikke si at jeg angrer på kjøpet, er veldig fornøyd!

Noe av årsaken til at jeg til slutt gikk for BB60 var byggekvaliteten, patenten og volumet. Kompaktbryggeriet har en tykkelse på 0,4mm på yttervegg, mens BB60 har dobbel isolering på 0,3mm, altså 0,6 totalt + lufrom mellom. Noe som gjør at temperaturen under meskingen blir mer stabil. Om en brygger ute eller i rom hvor det er lavere temperatur er dette spesielt viktig. BB60 er også simplere bygget og dermed minsker også risikoen for feil eller dubbedingser som må byttes pga. slitasje ol...

Nå skal det også sies at dette kompaktbryggeriet virker veldig spennende, men tålmodigheten min rakk desverre ikke til. Dumt at dere ikke har fått utstyret enda, ser at den nye fristen nå er satt til November. Er fortsatt forveden på hvordan denne virker. Uansett, håper dere alle blir fornøyde med kjøpet til slutt og at apperatet lever opp til forventingene :)
 
Sist redigert:
Er det noen som har hørt noe mer ang. levering av Bratberg v.2? Siste jeg hørte var utsending rundt 20. oktober.
 
Kjenner jeg begynner å bli utålmodig for å få den i hus, sendte mail igår tidlig (ish) for å høre når de sender ut, intet svar enda
 
kommer den nå? eller nå?....nå da...... nesten som å være 6 år og vente på Julaften...hehe
Burde være mulig å få et nøyaktig svar nå, om ikke forsendelsen sitter fast i tolla.. ;-)
 
kommer den nå? eller nå?....nå da...... nesten som å være 6 år og vente på Julaften...hehe
Burde være mulig å få et nøyaktig svar nå, om ikke forsendelsen sitter fast i tolla.. ;-)

He he, kjenner følelsen. Julaften er visst utsatt noen dager til. Ny utsendelsedato er 15.nov...
 
Ser ut som om user manualen er oversatt vha Google translate eller noe, For ex:
6. The power supply shall be turned off and power cord is taken down when not using the tea maker.
hehe
 
OG der var tålmodigheten min oppbrukt..... Lurer på om jeg skal heve kjøpet..... Jeg syns at det er på tide å forlange en forklaring nå altså...
 
Tilbake
Topp