7Fjell Vinter - problemer med utgjæring

Det fungerer åkkesom :)
Gleder meg stort til å prøvesmake ølet på nytt om en måneds tid.
Litt off topic til Gahr: blir BØLL produsert videre? Det er kanskje en av de bedre stoutene jeg har smakt.
 
Et lite spørsmål/en tanke/ide - hvis man blir sittende med alt for høy FG... Hva med å tilsette fex sukkerlake? I og med at det gjærer helt ut osv burde jo det senke FG ganske mye og kanskje komme litt nærmere sånn brygget var ment å bli?
 
Sist redigert:
I dette tilfellet var det vel for lite gjær og/eller for lite oksygen som gjorde det, så jeg er ikke så sikker på om sukkerlake ville hjulpet...? En voksen må gjerne korrigere hvis jeg tar feil.
Men så skal det sies... jeg tilsatt 6g/l ved flasking (lake, tilsatt i nytt gjæringskar før omstikking), og gjæren har da riktignok hatt et fint måltid der.

Disclaimer: uttaler meg på rimelig tynn is her
 
Senker ekstra tilsetting av sukker FG?
Trodde man fikk høyere gravity og høyere alkoholprosent uten at det nødvendigvis fører til lavere FG.
Man må vel få gjæren til å spise av eksisterende sukker hvis FG skal gå ned?

Isen har ikke lagt seg her ennå så svømmer greit til lands :)
 
Oh lord...
Ny prøvesmak. Fin mengde kullsyre, smaken har modnet. Nå skal resten få stå i ro i noen uker til i et svalt rom, så gleder jeg meg til å smake på den igjen :D
 
Oh lord...
Ny prøvesmak. Fin mengde kullsyre, smaken har modnet. Nå skal resten få stå i ro i noen uker til i et svalt rom, så gleder jeg meg til å smake på den igjen :D

Du kommer ikke til å angre! Litt modning av denne er godt, men jeg anbefaler den fremdeles "fersk".

Tok knekken på den siste flasken, 6mnd etter bryggedato. Den hadde mistet litt av den gode friskheten, men var fremdeles god :) neste på lista er Svartediket, før ny Vinter skal til pers :)
 
Svartediket står på listen her også, men skal ha en Pale Ale mellom. Har malt meg inn i et hjørne med 1 x Vinter og 2 x juleøl, så nå må det settes noe som ikke må lagres særlig lenge!
Hvordan lagret du Vinter? Romtemp eller kjølig?
 
Svartediket står på listen her også, men skal ha en Pale Ale mellom. Har malt meg inn i et hjørne med 1 x Vinter og 2 x juleøl, så nå må det settes noe som ikke må lagres særlig lenge!
Hvordan lagret du Vinter? Romtemp eller kjølig?

Ofret kjøleskapet for den ;) Vinskapet er jo blitt en genial lagringsplass for øl. Satt det på 7grd. Så nå det ikke står noe til gjæring, så er det stappfullt av øl :) Vinen får bare ta til takke med 7grd. ;)
 
Du skal nok ikke se bort fra det (men da under et annet navn).:D

Gahr, eg har tenkt å prøva å tilsetta varmtrekt kaffi i min neste stout, kunne du sagt litt om mengden kaffi pr liter dåke brukte i Bøll? Eg fekk eit svar når eg spurte på ølfestivalen, men hukommelsen min var prega av at eg hadde passert 20 bongar når eg kom til 7Fjell standen.
 
Du kommer ikke til å angre! Litt modning av denne er godt, men jeg anbefaler den fremdeles "fersk".

Tok knekken på den siste flasken, 6mnd etter bryggedato. Den hadde mistet litt av den gode friskheten, men var fremdeles god :) neste på lista er Svartediket, før ny Vinter skal til pers :)
Gammel tråd, men prøver likevel: Optimal lagringstid på 7Fjell Vinter? Blir den ferdig til jul? Og OK til juleribba?
 
Tilbake
Topp