Tørrgjær

Kommer til å holde meg til tørrgjær foreløpig, og lurer på om noen her på forumet har erfaringer
med gjær fra Mangrove Jack's?
 
2 tråder.
Ser ut til at M20 og M27 holder mål, og at M44 er den samme som S-05.

Siste erfaring er posten 1.desember 2013, tenkte kanskje erfaringsgrunnlaget var bredere nå?
 
M44 og s-05 gir ikke helt det samme resultatet spør du meg. Har brygget en apa og amrikansk stout der jeg delte batchene. På lavere temperatur ble apaene ganske lik, men m44 gjæret ut til 1011 mens s-05 til 1013. Pale alen med s-05 ble da litt rundere. Stouten gjæret jeg på rundt 20 -21 grader. Her ble det stor forskjell. M-44 ga masse fruktighet og estre, der banan var den mest fremtredende lukten. Fruktigheten har dempet seg mye etter 3 måneder, men fortsatt fruktigere enn s-05. Stouten med s-05 hadde forholdsvis lite fruktighet og renere smak. Jeg likte faktisk stouten med m44 best, mem typeriktig var den ikke. Fg på m44 stouten var to poeng lavere.. Kanskje kan det skjedd en glipp med desinfisering / vask, og det er forklaringen, men tror ikke det.
 
Har brukt M03 i en Old Ale, og M27 i noen saisons og belgiske blonde. Tåler mye temperatur, gir god utgjæring, fin smaksprofil, særlig M27.
Har en porter til gjæring med M07; kjapp stormgjæring, lukter godt.
 
Har bare brukt m44 en gang rundt 20c og merket det samme som salmo over mht estere og fuktighet.
 
Har en saison med M27 stående til gjæring nå. OG 1.055. Innmesk på 60 gr, 120 min på 64 gr og utmesk på 78 gr i 15 min. Pitchet på 20, lot stige fritt første døgnet, og har derfra økt gradvis opp til 29 gr på dag 4. SG etter 36 timer var 1.020, i dag(dag 5) er SG 1.001.

Hydrometerprøven smaker godt, og kan ikke kjenne usmaker.

Så langt ser dette bra ut, og jeg kan bekrefte at M27 er en råtass.
 
Tilbake
Topp