7 Fjell Vinter variant - Lagring

Har brygget en #Askøy variant av 7Fjell Vinter. Den har gjæret perfekt ut og er nå flasket. Den har stået konstant i mellem 18 - 20 C + de sidste 3 dager av gjæringen har den stået ved 20-22 C. Har tilsat sukker til karbonering og har stilt den sat den i samme rum med 18 - 20 C.

Jeg tenker bare å lade den stå og lagre frem til jul ved sammen teperatur.
Men jeg lure litt på om dette er den "korrekte" måte?

* Burde den havee haft højre temperatur til utgjæring?
* Bør den have anderledes temperatur nå og frem til jul?
 
Jeg ville latt det stå i romtemp til karboneringem var fin, så satt det kjølig.
 
lurer på det samme... jeg lagrer flaskene rundt 18 grader også etter karbonering fordi jeg ikke har eget kjøleskap til lagring (ja.. jeg vet det kan skaffes billig på finn.no) hvordan er det med dette på sikt? jeg leser her at kjøleskap er superviktig. hvorfor? hva er forskjellen?
i butikk og pol lagres flaskene uansett varmt... er det holdbarhet på smak vi snakker om? i så fall, hvor dramatisk reduseres holdbarheten ved lagring varmt?
 
Pol og butikkølen smaker ikke alltid veldig bra mm du kjøper en vanlig pilsner, de har så lite smak i seg at det er lite som kan bli ødelagt inni flaska. Har selv en liste lang som et vondt år med øl fra polet som har blitt helt ut.

Det er pga holdbarheten ja.
 
Noen som kan anslå hvor stor forskjellen er på holdbarhet mellom varm og kald lagring? Det varierer sikkert men som et utgangspunkt?
 
En tommelfingerregel er at holdbarheten dobles til tredobles ved en temperatursenking på 10 °C. Dette vil si at et øl som oksideres og ødelegges på ca. tre mnd. på 20 °C vil holde i ca. seks til ni mnd. ved 10 °C. Alt øl vil oksideres over tid, og temperaturen har svært mye å si her.
 
Min lokale landhandler har all øl i kjølerom og et godt utvalg av ægri, nøgen ø og masse importerte øl pluss alt det vanlige.Stort pluss til den lille lokal butikken!
 
Takk for fint svar @Gahr
Et lite oppfølgingsspørsmål.. Er 3 mnd et godt utgangspunkt for holdbarheten til "varmlagret" hjemmebrygg?

Vanskelig å si. Holdbarheten kommer an på hvor mye oksygen som har blitt tilført ølet på forskjellige stadier i bryggeprosessen og hvilken øltype det er snakk om. Humlerike øl taper seg raskere enn maltdrevne øltyper.
 
Hej igen, smakte øllet i går aftes (igen) og det er en uges siden at jeg sidst havde mulighet for det. Øllet var sindsygt bra de første to uker etter de kom på flaske. Men, i går var øllet som om det var fortyndet???

Smaken var mye mere vandet og mye mindre rikt på de smake som jeg oplevede i de to første uker. Ka skjer? Øllet skal jo lagre i en stund, men det tegner ikke bra hvis øllet bliver mer og mer vandet....
 
Hej igen, jeg har smakt endnu en av de herlige øl. Denne var helt fint, så jeg håper at dette holder frem til jul.

Men jeg må justere lidt i opskriften til neste brygg. Eg har alt for mye kulsyre (karbonering) jeg har tilsat 5g pr. liter. Hvor mye kan jeg gå ned? Hvor mye er det anbefalte antal g sukker til denne type øl?
 
Hej igen, jeg har smakt endnu en av de herlige øl. Denne var helt fint, så jeg håper at dette holder frem til jul.

Men jeg må justere lidt i opskriften til neste brygg. Eg har alt for mye kulsyre (karbonering) jeg har tilsat 5g pr. liter. Hvor mye kan jeg gå ned? Hvor mye er det anbefalte antal g sukker til denne type øl?

Hvis du har for mye kullsyre med 5 g/l mistenker jeg at ølet ditt ikke hadde gjæret helt ut ved flasking. 5-6 g bør være problemfritt i dette ølet.
 
Tilbake
Topp