Styreskapet begynner å ta form. Trenger innspill.

EspenL skrev:
AudunWS skrev:
EspenL skrev:
Jeg kjøpte PID-en min på ebay, litt billigere enn Sestos.
http://www.ebay.com/itm/1PCS-PID-Digital-Temperature-Controller-2M-K-type-thermocouple-25A-SSR-DA-/261110150224?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ccb60b450

Kjøpte pt100 sensor separat for å holde meg under 200kr grensen :)

Litt OT
Jeg har samme type som denne som jeg ikke har montert. Du har ikke tilfeldigvis et koblingskjema som viser hvordan du koblet til?

Er det pt-100 du mener? Jeg benyttet aldri K-sensoren. Har ikke koblingsskjema, men legger ved et bilde.
Sensoren er koblet til nederst til venstre med rød på 3, blå 4 og sort på 5. For at PID-en skal virke med pt100 må du også koble en bro mellom 4 og 5 (den tykke blå ledningen)

Tenkte litt på hele opplegget med SSR også. De fleste PID jeg har sett før er Sestos, av en eller annen grunn så endte jeg opp med lik som din
 
Hei, hvordan kobla du ssr'ene sammen med hverandre? Bruker the electric brewery sin oppskrift her, og jeg tipper du også har titta på det (?), men ble skikkelig i tvil når jeg skulle koble inn effektregulator ssr'ene. The electric brewery bruker jo ikke det, men i likhet med deg kan jeg godt tenke meg å ha denne muligheten for å regulere ned effekten på elementene. Sånn ser det ut hos meg nå

7yhe7a6e.jpg
 
Kom du deg i mål med skapet? Jeg har gitt meg ut samme type prosjekt, men skjønner at det krever mer deler enn jeg har tilgjengelig nå.
 
Bård skrev:
Ikke helt der enda, men gi meg noen uker til...

Kult, blir spennende å se. Har du valgt deg ut rele enda? Leste om denne i en annen tråd og fant de igjen til 10usd per stk. Kun 4 igjen da: http://www.ebay.com/itm/170693418476
 
Som noen kanskje har fått med seg er skapet nå ferdig....eller jeg trodde det var ferdig inntil nå nettopp. Da jeg hadde testa alle pider, ssrene, osv og tok strømmen til skapet gikk det opp et lys! Elementene sto fremdeles på full blæst. Aha! Det var de kontaktorene ja! Kan noen være så uendelig grei å linke til en Kontaktor (jada, skal ha 4 stk, et til hvert element) som Ikke koster allverden?
 
Tusen takk. De skal jeg kjøpe meg!

Tok en litt grundigere test i dag. Pussig nok ikke strøm til elementet. Prøvde med pot-meter-ssren, full fart, alt virker. Ikke på noen av de tre pidene. Alt skal være koblet opp på samme måte. Ssrene lyser, men ingen strøm ut. Når jeg plugger i kontakten til elementet lyser kontrollampa, men elementet blir ikke varmt. Har sjekka med strøm direkte på elementene og de funker. Er det en innstilling på PIDen jeg har glemt mon tro?
 
Nei dette skjønner jeg virkelig ikke. Strømmen passerer kontrollampa, ergo står releet åpent. Når jeg fjerner kontakten til varmeelementet slukker lampa, altså det går strøm gjennom elementet. Det er bare ikke nok strøm til å gjøre det varmt, men likevel nok strøm til å få 230v lampa i skapet til å lyse. Eeeeeh hjælp??
 
Beklager elendig tegning. Er ikke fan av ipad, og det synes vel. Noen som finner feil i koblingen?
 
Nå er ikke jeg elektriker eller noe i nærheten, men jeg regner med at du ikke har tatt med alle ledningene på tegningen din? Som jording av elementene ( ikke at det skulle ha noe å si for strøm gjennom elementene, men likevel) :) og to ledere til hvert element? :)
 
Hvis den røde sirkelen på tegninga er lampe, så har du jo koplet den i serie med elementet. Det er som å ha juletrelys med en lampe og en panelovn. Det er heller en dårlig ide. Da blir det mer korrekt å gjøre som SvErD foreslår. Nå vises det ikke på skissen din her, men jeg håper du har sikringer foran lampen og elementet?
 
Enig med SvErD og mcshane. Jeg ville komplementert skapet ditt med et sikringsskap med en stk jordfeilautomat per kurs du bruker. Det at vi bruker mye strøm sammen med væske gjør at vi bør være ekstra forsiktige med jordfeil.
 
Først og fremst: tusen takk for innspill!
Jepp den røde sirkelen er lampen. Jeg ser nå at det kanskje ikke var en så god ide som jeg hadde tenkt å koble den opp på denne måten. Nå skjønner jeg hvorfor kursen med pot-meter-ssren fungerer og ikke de andre. Den har jo ikke en lampe som er koblet på denne måten.
Hver kurs har en 16a sikring, og kontaktorene er bestilt.
Nå blir det bare gøy å koble dette slik at det blir riktig, selv om det betyr enda flere meter med kabel i skapet.
 
Tilbake
Topp