Karbonere uten omstikking?

Hva er årsaken til at man omstikker ved karbonering med sukkerlake? Kan man ikke egentlig tilsette sukkerlake rett i gjæringsspannet og tappe på flaske etter en time? Er snakk om IPA i dette tilfellet.

Jeg spør fordi jeg har lyst å bruke det tredje og siste gjæringsspannet mitt til enda et brygg, mens det er to på gjæring allerede. Har alltid omstukket tidligere.
 
Har vel med det å gjøre at du vil helst få blandet sukkkerlaken så godt som mulig.

Dersom du bare hiver laken rett i karet vil du for det første få dårlig blandingsforhold, som kan resultere i flaskebomber og du vil i tillegg få små mengder uønsket oksygen i ølet.
 
Du kan hive sukkerlaken rett i. Men denne må blandes ut. Og for å blande den ut i gjæringskaret må du røre om som gjør at du virvler opp alt grumset. Som da gjør at all møkka blir med på flasker.
 
Det var de uheldige effektene jeg kunne tenke meg til, da lar jeg være! Kan egentlig bare låne et gjæringskar til første karboneringen, så har jeg et kar ledig til de to siste batchene. Takk for svar.
 
Tilbake
Topp