Alt for mye trub!!

Som nevnt tidligere vil jo truben synke til bunns i gjærkaret, dvs man vil ikke miste noe vørter på det. Men vil store mengder trub i gjæringskaret ha en negativ effekt på ølet?
 
mag123 skrev:
Som nevnt tidligere vil jo truben synke til bunns i gjærkaret, dvs man vil ikke miste noe vørter på det. Men vil store mengder trub i gjæringskaret ha en negativ effekt på ølet?
Jepp, det stemmer, ville ikke kaste de 6 literne med trub, så jeg tilsatte det i gjæringskaret. Etter 2 dager er det kun 2-3 liter trub på bunn. På en IPA jeg lagde gjæret jeg med 4 liter trub, ølet ble veldig godt så jeg tror ikke det har noe å si å gjære med mye trub.
 
I dag fikk jeg hele 10 liter trub på et 37liters brygg!! :help: (det skulle vært 37...)



Hva skjer, hva kan jeg gjøre?

Funnet en løsning på problemet? Skjer det samme med meg. 32 liter kok, en halv tablett protafloc, whirlpooling og venta en time. Likevel minst 8 liter drittrub. Var en Ipa med mye humle, men likavel:mad:.....
 
Min løsning er å brygge nok vørter og ta med bare det klare via autohevert til gjæringskaret. Humlesterkt øl, øker batch størrelse litt. Koster ca 4 kroner ekstra.

Types with thumbs.
 
Skummer dere av hot break under oppkok da? Jeg har aldri forsøkt å ikke gjøre det. Har hittil heller ikke brygget med annet enn byggmalt (som sikkert også kan h noe å si) . Men har aldri opplevd de mengdene dere snakker om. Siste brygg med 94 liter preboil satt jeg 77 liter til gjæring etter 90 minutter kok.
Avskummingen gjør også at det ikke så lett koker over. Når vi begynte å brygge trodde jeg å skumme av var obligatorisk, men har forstått at det er en del bryggere som ikke gidder.

Truls
 
Jeg hiver ofte en del trub i bøtta om mengdene blir for store. Har også ved anledning tømt alt fra kjelen over i gjæringskaret. Truben legger seg veldig kompakt med gjærkaka etter en ukes tid, så om du ikke har tenkt til å høste gjær så funker det.

I min erfaring er det lite til ingen sammenheng mellom klarhet i øl og mengden trub i gjæringskaret. Har heller ikke smakt noe avsmak, MEN, jeg har til gode å gjøre et kontrollert side-om-side forsøk på dette.
 
Har ikke gjort et ekte kontrollert forsøk.
Men, har gjæret et lite spann ved siden av noen ganger, når jeg ikke har hatt plass til alt i hovedgjærkaret. Der har det blitt med store mengder trub. Samme gjær, samme temperatur.

Eneste forskjellen jeg har klart å merke er pga gjær. Regner med at det skyldes manglende tempstyring av bøtta og mindre volum.
 
Jeg ser at flere av dere whirlpooler etter avkjøling. Men vil ikke avkjølingen med spiral i seg selv få trubben til å bunnfalle, og at det da blir dunt å røre om på dette igjen for whitlpooleffekt?
 
Jeg ser at flere av dere whirlpooler etter avkjøling. Men vil ikke avkjølingen med spiral i seg selv få trubben til å bunnfalle, og at det da blir dunt å røre om på dette igjen for whitlpooleffekt?

Problemet er ikke at rusket og rasket faller til bunnen. Med spiralkjølen, protafloc og venting i en times tid, så faller alt til bunnen og det blir igjen en ganske så klar vørter igjen. Poenget med whirlpooling er å samle truben i midten, slik at man får ut mest mulig vørter, og minst mulig trub i gjæringsbøtta. Problemet er er MENGDEN med trub.

Jeg tenker nå at nesten problemet er at det blir for god klargjøring. Med protafloc faller så og si alt til bunnen - blir mer (synlig) trub.
Kanskje slutte å bruke protafloc? Blir psykologisk lettere å få med mer i gjæringsbøtta da o_O
 
Kan skyte inn at jeg har samme problemet og får ca 5l trub på et 25L brygg. BIAB og whirlpool (som aldri har laget noen pyramide for meg) og venting i 30min+

Har til nå løst det ved å rett og slett lage batcher på 30L og la trubben ligge, men jeg kunne gjerne tenke meg å løse problemet på en mer elegant måte.

Ideen med hel meskepose i gjæringskaret som trekkes opp etterpå er genial. Har silt til karet et par ganger og da blir det fort tett og renner seint selv i ei ganske stor sil (y)
 
Whirlpooling er effektivt for å bli kvitt humlepellets, men det fuker ikke særlig med annet trub.
 
Hmmm. Så ettersom jeg bruker humleposer, er egentlig whirlpooling unødvendig?
Jeg har foresten whirlpoolet som gal, ikke forsiktig som en skrev her i tråden. Kankskje ikke så lurt heller?
Har brukt både en og en halv protafloc på 50l, og synes det virker som det har funket bedre med kun en halv. På siste brygget brukte jeg irish moss, og det syntes jeg funka mye bedre. Men som en skrev lengre opp i tråden, så er det kanskje bare dårligere utfelling som gir mindre trub, så det faktisk er motsatt resultat av det jeg selv tror....
Jeg er nybegynner, så jeg har egentlig ikke den minste peiling.
 
For de som har lest bloggen som steinmb lenker til. Den øllen med trub ble klarere, krispere og hadde spissere bitterhet. Hva tror dere resultatet hadde blitt hvis forsøket hadde blitt gjenomført med humleposer, slik at humle ikke blir med over i gjæringskaret? Blir øllet like klart, men ungår den litt skarpe bitterheten?
 
En annen ting som vil kunne påvirke mengden trub er hvordan meskingen og resirkuleringen gjennomføres. Hvis du har mindre grums i værteren blir det mindre trub. Du kan prøve å male malte malten grovere og resirkulere lengere.
Ellers er min erfaring også at det ikke blir bedre med mer klaringsmiddel. Bruker 1/2 tablett Whirlflock på 30 liter. Når jeg øker til en tablett klumper det seg mer sammen slik at laget med trub blir tykkere og mindre kompakt? Jeg ser også at det begynner å klumpe seg med en gang jeg begynner å kjøle. På en godt humlet IPA får jeg rundt 4 liter trub og 1-2 liter med lite humle.
Så prøv grovere maling, bedre resirkulering, annet klaringsmiddel, liten dose, dropp pumpa og rør med sleiv.
 
Grovere knusing kan føre til dårligere utbytte og det er normalt ikke ønsket det heller.
Fikk en gang ca halve gryta full av grums. Ville gjøre et forsøk med ikke fuktet malt og samme åpning på mølla som jeg bruker når det er fuktet. Gikk heller dårlig det.
Begynte å overføre etter en god time men stanset da det var kommet ca 4 liter grums over i gjæringskaret. Noe måtte jeg finne på og tømte da slumpen (ca 10l) over i et nytt kar kledt med et desinfisert tøystykke.
Løftet dette opp og etter en liten time så var grumset nesten tørt. Tror jeg tømte 8 liter ganske klar vørter over i gjæringsspannet.
Senere har jeg gjort dette når det blir for mye igjen i kokekaret. Mener tøyet heter Vivan og fikk det fra Ikea.
Men til ordinær biab mesking renner vørteren for sent gjennom dette. Knyttet også rundt grumsposen og hengde den opp ved avrenning. Grumset rullet som en ball ut av tøystykket når det ble kastet.:)
Men som HansV skriver så er det en fordel å få minst mulig med i koken.
 
Plukker denne ut av eksperimentet jeg nevnte ovenfor (http://brulosophy.com/2014/06/02/th...nt-results-are-in)

- 50% (3/6) accurately identified the different glass in the triangle test
– 83% (5/6) accurately identified Truby as the experimental batch
– 50% (3/6) preferred Truby over Non-Truby
– 100% (6/6) perceived Truby as being clearer than Non-Truby
– 50% (3/6) perceived no difference in aroma while 33% (2/6) thought Truby had better aroma
– 67% (4/6) reported Non-Truby as having better flavor in general
– 33% (2/6) thought Non-Truby had better mouthfeel while the others perceived no difference
 
Har hatt litt blandet erfaring med trub, noen ganger samler det seg kompakt på bunn av gjæringskaret (<1l) andre ganger så mye som 5 liter. Bruker som regel 1 tab protafloc i bb30, og får fra 20 til 25 liter øl.

Har ganske dårlig erfaring med whirlpooling på bb30,synes ikke det funker bra nok, har til og med brukt drill med mørtelvisp for å få fart på den.

Men jeg tar som regel med så mye trub jeg føler er nok. Gårsdagens brygg tok jeg med ca 5 liter trub og det ligger i dag som under 1 liter i gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp