For løs maltseng

Brygget to brygg på bb30 igår, en guinness og en pils. Guinness'en har en del flaket bygg som gjør at maltsengen blir veldig tett, så da vi skylte tok det ganske lang tid. Helte på en og en liter vann til vi hadde skylt med ca 11 liter. Det ga 80% utbytte.

Så brygget vi pils, med ca 1 kg mer malt, men med 100% pilsmalt. Her ble maltsengen meget løs, så da vi løftet opp maltrøret rant vørteren ut veldig raskt. Klarte ikke helle på skyllevannet like fort som det rant ut, slik at vi klarte ikke opprettholde et vannspeil over maltsengen. Skyllingen på pilsen var over på 5-10min, mens guinness'en tok 30-40min. Omtrent samme mengde vann. Utbyttet på pilsen ble skikkelig dårlig, ca 11 punkter under target OG.

Jeg ba om å få malten knust til bb30, utover det vet jeg ikke innstillingen hos Bryggeland. Hva er løsningen på dette? Be de knuse enda finere så maltsengen blir tettere, eller er det noen teknikker jeg kan gjøre underveis i brygginger? Brygger ofte brygg med litt hvete eller havre i, så derfor er det ikke alltid er problem. Vil uansett ha jevnt utbytte så vi lager den ølen vi har planlagt å lage.
 
Sørg for å gjøre utmesk ved å helle over varmt vann, eller sirkuler til mesken kommer oppi 78-80 grader. Det skal hjelpe på utbyttet.
Prøv også batch sparge, del opp skyllevannet i tre eller fire.
Hell over en del, vent 10 minutter før du tar neste del osv.
Du kan også prøve å forsiktig ta av halvparten av masken på toppen etter første eller andre skylling.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Sørg for å gjøre utmesk ved å helle over varmt vann, eller sirkuler til mesken kommer oppi 78-80 grader. Det skal hjelpe på utbyttet.
Prøv også batch sparge, del opp skyllevannet i tre eller fire.
Hell over en del, vent 10 minutter før du tar neste del osv.
Du kan også prøve å forsiktig ta av halvparten av masken på toppen etter første eller andre skylling.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Hei,

det kom ikke frem av posten min, men vi mesket ut på høyere temperatur - dog er det mange som mener det ikke gir særlig høyere utbytte fordi hjemmebryggere som oftest har ganske tynn mesk og god viskositet. Batch sparge er vel å la mesken renner helt av seg for så å fullstendig bløtlegge deg i mer rent vann og la det renne av seg igjen.

Så det jeg lurer på er om noen kan si noe om hvordan knusegrad, eventuelt andre teknikker, påvirker maltsengen.

Jeg forsøker i praksis på kontinuerlig skylling. Det innebærer at man opprettholder ca 1-3 cm væske over maltsengen, og at det renner så sakte igjennom at man bruker 30-40 minutter pådet.
 
Min erfaring er at tettere knus gir tettere maltseng. Resirkulerer du med pumpe? Hvis du gjør det og den ikke allerede er full åpen så kan du ha ha høyere flow for å få den tettere.
 
Min erfaring er at tettere knus gir tettere maltseng. Resirkulerer du med pumpe? Hvis du gjør det og den ikke allerede er full åpen så kan du ha ha høyere flow for å få den tettere.

Ok - da får jeg be om litt finere knus neste gang. Sirkulerer med pumpe, og husker ikke om den gikk for full maskin eller ikke. Takk for svar!
 
Det funker i utgangspunktet ikke å kjøre kontinuerlig skylling med en BB30. Da må du kunne styre avrenning, noe du ikke kan fra maltrøret og ned i kokekjelen med mindre du tapper det helt ut av BB30'en da, slik som på BB60?
Mener nå at å sikte mot nesten stuck sparge for å kunne gjennomføre kontinuerlig skylling, ikke høres noe smart ut. Da tror jeg bare at vørter/vann etterhvert finner letteste vei ut og lager kanaler gjennom mesken.

Hvis du "må" kjøre kontinuerlig skylling, så ta ut maltrøret og sett inn en falskbunn. Da brygger du på samme måte som på BB60 og skyller vørteren ned i en gjæringsdunk eller noe. Da kan du justere krana ut så du har en avrenning på 1-2 liter i minuttet

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Det funker i utgangspunktet ikke å kjøre kontinuerlig skylling med en BB30. Da må du kunne styre avrenning, noe du ikke kan fra maltrøret og ned i kokekjelen med mindre du tapper det helt ut av BB30'en da, slik som på BB60?
Mener nå at å sikte mot nesten stuck sparge for å kunne gjennomføre kontinuerlig skylling, ikke høres noe smart ut. Da tror jeg bare at vørter/vann etterhvert finner letteste vei ut og lager kanaler gjennom mesken.

Hvis du "må" kjøre kontinuerlig skylling, så ta ut maltrøret og sett inn en falskbunn. Da brygger du på samme måte som på BB60 og skyller vørteren ned i en gjæringsdunk eller noe. Da kan du justere krana ut så du har en avrenning på 1-2 liter i minuttet

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Hmmm, ok - mulig jeg blander begrepene litt, men jeg trodde man ønsket en ganske rolig avrenning uansett; også med bb30. Jeg bruker forresten maltrør. Jeg er enig i at stuck sparge ikke er noe å sikte mot( been there once, rye saison), men utifra utbyttet vi fikk igår, så tenker jeg det lå skyldes for rask gjennomstrømming. Så hva er i såfall "passe" på en bb30?
 
Det funker i utgangspunktet ikke å kjøre kontinuerlig skylling med en BB30. Da må du kunne styre avrenning, noe du ikke kan fra maltrøret og ned i kokekjelen med mindre du tapper det helt ut av BB30'en da, slik som på BB60?
Mener nå at å sikte mot nesten stuck sparge for å kunne gjennomføre kontinuerlig skylling, ikke høres noe smart ut. Da tror jeg bare at vørter/vann etterhvert finner letteste vei ut og lager kanaler gjennom mesken.

Hvis du "må" kjøre kontinuerlig skylling, så ta ut maltrøret og sett inn en falskbunn. Da brygger du på samme måte som på BB60 og skyller vørteren ned i en gjæringsdunk eller noe. Da kan du justere krana ut så du har en avrenning på 1-2 liter i minuttet

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Har ikke BB30, men hvorfor må en ta ut maltrøret? Er det ikke bare å la det stå i, åpne krana litt og la vørter renne sakte ned i et gjæringkar mens en fyller på skyllevann på toppen?
 
Du er inne på det eneste problemet jeg kan finne med denne type bryggeutstyr. Jeg bygger nytt 50l etter samme prinsipp som min gamle og gode BB. Nå vil jeg imidlertid kunne velge hvor høyt jeg vil løfte maltrøret. 5cm, helt opp, eller noe midt i mellom. På den måten håper jeg å få full kontroll på spyling, som er det eneste jeg ikke har klart å styre i BB type bryggemaskin.
 
Du er inne på det eneste problemet jeg kan finne med denne type bryggeutstyr. Jeg bygger nytt 50l etter samme prinsipp som min gamle og gode BB. Nå vil jeg imidlertid kunne velge hvor høyt jeg vil løfte maltrøret. 5cm, helt opp, eller noe midt i mellom. På den måten håper jeg å få full kontroll på spyling, som er det eneste jeg ikke har klart å styre i BB type bryggemaskin.

De har noen billige vinsjer på biltema. Du kunne lage en løsning som på terassebryggeriet til ølnett ev. med et løst eller svingbart stativ så maltrøret er lett å få bort.

Edit: det 50l bryggeriet der var forresten rasandes billig, 1300 kr, trolig uten varmekilde men like vel.
Edit2: Den ølnett butikken var spesiell. De selger faktisk øl på nett. tvilsomt....? Noen som har erfaring med den? Jeg googla terassebryggeri når den dukka opp.
Edit3: der gikk jeg fem på:oops: "Det informeres for sikkerhets skyld om at denne nettbutikken (selvsagt) er fiktiv, og ingen henvendelser vil bli behandlet."

Her er Terrassebryggeriet jeg mente å linke til.
 
Sist redigert:
Ja. Jeg kommer bare å ha en to-trins talje i takt og fester tauet i den høyden jeg vil. Det er forresten slik jeg løfter maltrøret i dag når jeg brygger alene.
 
Interessant løsning, med talje! Jeg har noen 2"4" klosser og en litt lengre bit jeg "henger maltrøret på, klossene hviler på kanten av BB'n. Dette gjør at maltrørert er ca 10cm over bunn. Har det ca 5cm over bunn gjennom meskingen, men øker til 10cm på slutten og når vi sirkulerer og mesker ut. Vi syns det er lettere å røre skikkelig uten søl, og vi kan ha mer vann i mesken. Men, ble veldig overrasket over hvor mye det hadde å si med utbyttet i helgen, kjapp kontra treg gjennomstrømming.
 
Hadde tre tanker så kunne lage det jeg ville. Ønsket kompakt uten for mye dill dall. Ser egentlig ingen bakdeler med maltrør i fremtidig kok. Har gjort noen justeringer da. Maltrøret er bare litt mindre enn kjelen, slik at det fyller helt ut. Da blir det minimalt med vørter på utsiden av maltrøret. I BB er det en ikke neglisjerbar mengde og førte til at jeg måtte splitte vørteren på ut og innside ved resirkulering. Det slipper jeg nå. Det eneste problemet jeg vet om er struping av spyling. Det tror jeg at jeg har løst. Kommer forøvrig ikke til å montere varmeelement i noen av kara. Vil kun bruke styrte 3kw lange dyppvarmere og putte de i der det trengs. Kok, hlt. Kan ha tre slike og har da 9kw tilgjengelig der det trengs.
 
Tilbake
Topp