O2 sett fra Bryggeland

Stilte inn min på 1L/Min, men synst det ble veldig lite bobler?
Har du sjekka om slangane sitter skikkelig i overgangen? Eg fekk nesten ingen bobler på første forsøk grunna at slangane ikkje var trykt heilt til bunns i overgangskoplingen. Etterpå bobla det friskt! ;)
 
Skal det virkelig komme bobler når man oksygenerer? Jeg har aldri sett en eneste boble men vil tro at oksygenet er tatt opp i vørteren.
 
Skal det virkelig komme bobler når man oksygenerer? Jeg har aldri sett en eneste boble men vil tro at oksygenet er tatt opp i vørteren.

Når mann oksygenerer kommer det jo O2 i trykk fordelt ut gjennom en luftestein og dette satt i en væske fører til hydrostatisktrykk på det som kommer ut (O2), dette ser vi som bobler da O2 er lettere enn H2O/vørter/sukkerlake og stiger opp gjennom denne væsken. Har du brukt oksygenering med luftesten og O2 trykkflaske og ikke fått bobler er det noe galt vil jeg nesten tro om du ikke ser noen verdens ting.

Vørteren absorberer O2 direkte, men mye skal komme til syne gjennom vørteren og som oftest blir det ett skumlag på toppen av vørteren som er mer enn synelig nok. Vørteren klarer jo ikke å absorere alt, det sublimineres ikke direkte inn i vørteren i det du "lufter" vørteren. Da kan du noe de fleste her på forumet ikke kan, men ønsker de kunne. :)
 
Hm... Det kan være jeg ikke har lagt merke til evt bobler siden jeg rører rundt langs bunnen med luftesteinen. Skal sjekke nærmere, kan nok ha tatt feil.
 
Sikkert et dumt spørsmål, og jeg tror nok jeg vet svaret, men spør for å være sikker. Jeg tenkte teste O2 settet i dag. Har ikke fått flowmeteret jeg bestilte på ebay enda, men vil teste likevel. Hva angår regulatoren, så er det bare å ta av den svarte hetta og skru den rett på? Bør jeg skru av regulatoren etter bruk?
 
Kanskje et lite tips til oksygeneringen.. Jeg har en O2 regulator som var skifta ut hos sykepleieren offshore for noen år siden. Der stiller en inn flow direkte på regulatoren. Sikkert basert på motstand i et pustesett, så er nok ikke riktig med påkobla luftestein. Men det beste er at den har lik forskruning som CO2 settet, så bruker samme type der også. Så sjekk ut kontakter i offshore, helsevesen, ambulansetjeneste etc
 
Når jeg prøvde å skru av regulatoren fra CO2 flasken etter bruk så hørte jeg det begynte å sive ut oksygen. Er det normalt? Jeg skrudde den umiddelbart på igjen da jeg ble meget skeptisk. Hvordan gjør dere det når dere skal ta av regulatoren?
 
Når jeg prøvde å skru av regulatoren fra CO2 flasken etter bruk så hørte jeg det begynte å sive ut oksygen. Er det normalt? Jeg skrudde den umiddelbart på igjen da jeg ble meget skeptisk. Hvordan gjør dere det når dere skal ta av regulatoren?

Når du skrur av regulatoren så siver det ut oksygen i 1 sek akkurat når du skrur den av. Men når regulatoren er helt av så stopper den helt . Det pga at regulatoren trykker inn en tapp når du skrur inn regulatoren. Samme som med sodastream flaskene.

Du spurte om det var nødvendig, og det er det sikkert ikke. Men jeg er mer sikker på at det ikke siver ut oksygen ved pga en ikke helt stengt regulatoren. Så jeg skrur av regulatoren hver gang jeg har brukt den og setter på den svarte gummihetta just in case. Lagrer de sammen i en liten boks til neste gang. Du kan sikkert telle til fem på tiden det tar å ta av og sette på regulatoren. Har også hørt om folk på forumet her som har opplevd at flaska er tom når de skal bruke den etter å lagret den en stund med regulatoren på selv om sikkert er sjelden eller at det er ren uflaks

Easybrew
 
Når du skrur av regulatoren så siver det ut oksygen i 1 sek akkurat når du skrur den av. Men når regulatoren er helt av så stopper den helt . Det pga at regulatoren trykker inn en tapp når du skrur inn regulatoren. Samme som med sodastream flaskene.

Du spurte om det var nødvendig, og det er det sikkert ikke. Men jeg er mer sikker på at det ikke siver ut oksygen ved pga en ikke helt stengt regulatoren. Så jeg skrur av regulatoren hver gang jeg har brukt den og setter på den svarte gummihetta just in case. Lagrer de sammen i en liten boks til neste gang. Du kan sikkert telle til fem på tiden det tar å ta av og sette på regulatoren. Har også hørt om folk på forumet her som har opplevd at flaska er tom når de skal bruke den etter å lagret den en stund med regulatoren på selv om sikkert er sjelden eller at det er ren uflaks

Easybrew

Takk for raskt svar. Da er regulatoren skrudd av :)
 
Brukte settet første gang i går. Gikk ikke etter planen og er usikker på hvor mye O2 som ble brukt.
Sjekket først flow med et litermål i et kar med vann. Ved litt i underkant av 1l/min på flowmeteret så kom det ca 0,5l i litermålet på ett minutt. Men når vi skulle oksygenere vørteren så fikk vi ikke høyere flow enn 1/2l/min på flowmeteret. Oksygenerte i fire minutter men om det var nok vet jeg ikke. Det bruste noe fra steinen og ble et skumlag på toppen.
Hvor mange gram O2 går med til ca 25l pilsvørter med OG 1.058?
Har notert vekt på full flaske og kan veie den nå etter bruk.
Men er det snakk om ett gram eller mindre så kjøkkenvekta for unøyaktig.
 
Brukte settet første gang i går. Gikk ikke etter planen og er usikker på hvor mye O2 som ble brukt.
Sjekket først flow med et litermål i et kar med vann. Ved litt i underkant av 1l/min på flowmeteret så kom det ca 0,5l i litermålet på ett minutt. Men når vi skulle oksygenere vørteren så fikk vi ikke høyere flow enn 1/2l/min på flowmeteret. Oksygenerte i fire minutter men om det var nok vet jeg ikke. Det bruste noe fra steinen og ble et skumlag på toppen.
Hvor mange gram O2 går med til ca 25l pilsvørter med OG 1.058?
Har notert vekt på full flaske og kan veie den nå etter bruk.
Men er det snakk om ett gram eller mindre så kjøkkenvekta for unøyaktig.
Jeg bruker til vanlig 1 PPM (på flowmetert) i 90 sek.
 
Brukte settet første gang i går. Gikk ikke etter planen og er usikker på hvor mye O2 som ble brukt.
Sjekket først flow med et litermål i et kar med vann. Ved litt i underkant av 1l/min på flowmeteret så kom det ca 0,5l i litermålet på ett minutt. Men når vi skulle oksygenere vørteren så fikk vi ikke høyere flow enn 1/2l/min på flowmeteret. Oksygenerte i fire minutter men om det var nok vet jeg ikke. Det bruste noe fra steinen og ble et skumlag på toppen.
Hvor mange gram O2 går med til ca 25l pilsvørter med OG 1.058?
Har notert vekt på full flaske og kan veie den nå etter bruk.
Men er det snakk om ett gram eller mindre så kjøkkenvekta for unøyaktig.


Har ikke brukt settet på mer en 3 batcher og da uten flowmeter. Men de batchene hsr gjæret ut mye raskere enn vanlig og med mye mer futt. Har da kun tilsett oksygen i ca 1-1,5 min.. Har du oksygenert i fire minutter så bør det holde

Easybrew
 
Nei, ikke så mye som blir drept av ren oksygen :p


Definitivt feilmerka video. Oksygen brenn ikkje, men er oksiderande og vil såleis få ting til å brenne ekstremt mykje betre.. Hadde det vore O2 med i lasten (noko som ikkje er lov her i landet ivertfall), så hadde flammane vore betraktleg lysare, og eksplosjonane hadde vore meir intense (200 bars O2-flasker vs 7-9 bars propanflasker)! Dette er garantert propanflasker. That being said, så er ikkje oksygen under trykk direkte harmlaust..

Helsing ein HMS-mann med eit par års kjemistudier på ryggen.. ;)
 
Definitivt feilmerka video. Oksygen brenn ikkje, men er oksiderande og vil såleis få ting til å brenne ekstremt mykje betre.. Hadde det vore O2 med i lasten (noko som ikkje er lov her i landet ivertfall), så hadde flammane vore betraktleg lysare, og eksplosjonane hadde vore meir intense (200 bars O2-flasker vs 7-9 bars propanflasker)! Dette er garantert propanflasker. That being said, så er ikkje oksygen under trykk direkte harmlaust..

Helsing ein HMS-mann med eit par års kjemistudier på ryggen.. ;)

Tok bare første og beste video fra youtube for å illustrere poenget som strengt tatt var ekstremt lite saklig og mest humoristisk ment. :)
 
Tilbake
Topp