Fjerning av skum under brygging

Lurte på det samme under førstebrygget vårt her om dagen. Vi valgte å skumme av siden det så skikkelig seigt og uapetittelig etterpå. Men så gjorde jeg meg noen tanker om dette etterpå. Vi klarte ikke å få samlet truben i en sånn fin kon som jeg har sett på bilder rundt omkring, men det fløt utover i bunnen av kjelen som en tykkflytende og det ble dermed mye vørter igjen i bunnen. Lurte på om dette seige slimet vi skummet av kanskje hadde hjulpet på å samle truben dersom vi ikke hadde fjernet det? veit ikke, bare spekulasjon fra min side altså. Brukte forresten 2 tbl protafloc på 40 liters brygg.
 
Papahobo: Neste gang så kan du prøve med 1 tbl protafloc, og sammenlign resultatet.. Det er den mengden jeg bruker i 40L, med god erfaring.
 
Silikombasert antifoam vil jeg helst ikke bruke i ølen min av prinsipp.

Nå er det vel mengden som avgjør om dette er merkbart? Vi har i alle fall fått fin skumtopp og ingen usmaker i vårt øl selv om det er brukt ti dråper ved kok i en 50-liters batch. Jeg lærte dette av kursholderen på et kurs jeg var på i høst, hvor kursholderen som sier han ikke skummer av likevel skummet av :)

De ti dråpene har reddet oss fra å ha flere liter vørter på gulvet, ved mer enn en anledning.
 
Bruker også antifoam. En dråpe i ca 25 liter har vært nok til å unngå overkok. Tar av lokket like før det koker opp.
Ang plotafloc, mener å ha lest at en kvart tbl på 25 liter kan gi bedre resultat enn en halv tbl på samme volum.
 
Tilbake
Topp