Noen som har vannprofil på Tromsøvannet?

Hei,
Jeg tenkte jeg skal gå grundigere til verks med å justere vann / pH i meskinga. Ser at man kan bruke ferdige regneark til justering, basert på vannanalyse av springvannet. Jeg går ut fra at kommunens vann og avløp kan skaffe en. Er det noen som allerede har gjort det?

Dag Rune
 
Noen som har funnet ut av dette? Jeg har sendt en epost til vannverket uten å få svar. Det er litt over en måned siden nå...
 
Noen som har funnet ut av dette? Jeg har sendt en epost til vannverket uten å få svar. Det er litt over en måned siden nå...
Her er svaret jeg fikk fra kommunen, dette gjelder vannet på øya, (fra Simavika vil jeg anta);

pH verdien er på gjennomsnitt 7,5
Kalsium innhold ca 11 mg/l ->tilsvarende hardhet lik 2 tyske grader
Klorid er ikke målt på nettprøver
 
  • Like
Reaksjoner: AKA
Hei. Har samme problemet på Sortland. Hardhets-strimmelen viste ca 1 tysk grad. Det er bløtt vann det!
Vannverket sier (forståelig nok) at de ikke tar slike analyser, men Norlab her tar kr. 950.- for en aktuell mineralanalyse (Ca, Cl, Mg, HCO3 ?),
men de analyserer ikke selv. Regner med at de sender den til Toslab i Tromsø.
Syns ikke 950.- var så gærn't.

Lurer også på hva en hardhet på 1-2 grader gjør med vannet i forhold til Gahrsen's tabell for vannjustering.
Noen som har peil - eller er det umulig å si noe om?

mvh Hans
 
Det jeg leser av verdiene for tromsøvannet er at det er mineralfattig og det er den samme som ligger til grunn for Gahrs tabell for vannjustering. så jeg broker Gahrs tabell som den er.
 
Tilbake
Topp