Jevn temperatur under mesking/lage simpelt kokekar?

Går det an å bare gjøre det så enkelt at jeg setter en kjele på ei kokeplate som er kobla til en STC-1000?...

Til å begynne med tenkte jeg bare finne ei løsning på problemet med at mindre oppsett har relativt sett større varmetap. Når jeg har varma opp mesken og setter den til side under et pledd, så taper jeg litt flere varmegrader enn jeg skulle ønske. Til å begynne med skulle jeg bare funnet ei løsning på dette, men over tid tenkte jeg kanskje jeg skulle bruke samme prinsippet for et HLT i et større oppsett.
 
Du må nok resirkulere eller røre konstant for å få jevn temperaturfordeling. Og det bør være en PID og ikke STC-1000.
 
Må jeg røre selv om jeg isolerer med to lag "liggeunderlag"? Det skal jo ikke gå helt ned til selve plata da. Men om det ikke funker til mesking, vil en PID da gjøre jobben for rett temp i et HLT, dersom jeg skulle organisere brygginga mi med et sånt?
 
Varmen fra kokeplata kommer jo nedenifra. Så mesken nederst vil bli varmere enn den lengre opp.

Det samme gjelder for hlt egentlig. Har du ikke en form for sirkulasjon så vil det som er nærmest varmekilden bli varmest og du får ikke en lik temperatur i hele kjelen/karet.

Du kan selvsagt gjøre det sånn. Men siden trådtittelen heter "jevn..." så antok jeg at du er ute etter jevn temp i hele mesken, men du mener kanskje bare å vedlikeholde temperaturen, selv om den ikke blir uniform i hele karet?
 
Uniform schmuniform, det viktigste er å ikke ha for store svingninger. At tempen ikke er homogen kan vel bøtes på med isolering og røring som du sier? Det skal ikke mye til! Maks 15L vann, så den fysiske avstanden fra topp til bunn er ikke stor. Kan umulig være snakk om mange gradene?

Når det gjelder meskinga, så tenker jeg ikke at plata ikke skal varme opp så mye som sådan, snarere stå på lav effekt og gjøre at fallet tar så lang tid som mulig. Som sagt er temperaturfall et lite irritasjonsmoment på det lille oppsettet mitt. Men det kan hende en bra induksjonstopp med regulering gjør den jobben tilstrekkelig alene.

Sliter litt med å pønske ut et oppsett som er gir god kontroll over variabler uten å bli for reodor felgen....

EDIT: The devil is in the details, men takk for at du regna med et oppsett som gir bedre resultat enn deg jeg egentlig hadde tenkt meg :)
 
Hva mesker du i nå da? Kan jo være at det enkleste bare er mer isolasjon?

Da jeg mesket i en kjøleboks fra europris så gikk jeg all in på isolasjon og tapte ca 0.5c på 90min.
 
Rustfri fårikålgryte på 18L. Isolerer med to ullpledd. Det ER mulig et problem er at jeg åpner for å snoke på tempen. Mulig isolering og et annet termometer som jeg kan lese av uten å åpne, er løsninga. Det er absolutt den enkleste og minst dillete løsninga! Tenkte uansett å skaffe en induksjonstopp, komfyren er gammel, billig og litt tullete.
 
Jeg bruker en 17-liters kjele som jeg pakker inn i et par håndklær. Synes ikke jeg taper noe særlig temperatur i løpet av en time uten oppvarming (kanskje en grad eller deromkring). Du taper mindre jo fullere kjelen er.
 
Vi kjører BIAB i en 39 L alu kjele. For å holde temperaturen under mesking har vi en 1500 watt el plate som er styrt av en stc-1000 . De fleste plater må tjukobles på den såkalte termostaten, da dette ikke er en effektregulator i ordets rette forstand men bare en fjær som slår seg inn og ut alt etter hvor hardt den er skrudd mot kontaktpunktet. Stc-1000 har så en temperatur probe vi plasserer i midten av mesker. For å få så gjevn temperatur som mulig i hele kjelen bruker vi en biltema sirkulasjonspumpe til å sirkulerer vørter fra under posen og opp på toppen av mesken. Detter er i tillegg med på å filtrere vørteren og redusere trub. Samt at vi kan kjøre både stegmesking og utmesking på en ganske kontrollert måte. Billig enkelt og funker som knall.
 
Hvilken pumpe er dette snakk om, Vidar? Hørtes ut som noe jeg kunne vært sugen på å plukke med meg neste gang jeg er innom Feiltema...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Thanks! Og hvilke slanger passer bra til en slik en?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg brygger i en 18 liters kjele ofte. For å holde temperaturen plasserer jeg hele gryta inn i stekeovnen. Slår på stekeovnen samtidig som jeg mesker inn. Etter å rørt inn korn og justert temperaturen til det jeg vil ha, er stekeovnen på ca 65 grader. Jevn temp i en time.
 

I forhold til den vannpumpa på Biltema; er den gradert til bruk av mat/drikke? Hvor plasserer man pumpa/må den være nedsenket i vann, eller kan jeg kjøre en slange fra kranen på bryggemaskinen min inn i pumpa og slange videre til mesken?
 
Isoler kjelen med liggeunderlag, f.eks. fra Clas Ohlson.

Her er min enkle, lille 18 liters kjele:

20160514_130827-isolert-kjele.png

Den holder varmen ganske så godt. Dropper maks en grad i løpet av 60 min med platen skrudd av.
 
Jeg brukte tidligere å isolere med isopor. Lagde former av 10 cm isopor som jeg tredde gryten nedi. Hadde lokk på toppen også. Nå foregår meskingen i stekeovnen. Setter hele gryta med lokk i ovnen når rett temperatur er oppnådd. Stiller termostaten på 15 grader over mesketemperaturen. Voila! Da er det bare å drikke kaffe, veie opp humle og saumfare forumet etter nye poster.
 
Dere som bruker
Kult med stekeovn. Regner med at det likevel egner seg mindre bra til stegmesking (der man øker temperaturen stegvis)?
Ja det blir verre. Ikke enkelt å få kontroll på det i stekeovnen. Utmesk går ann. Setter bare temperaturen på 175 grader og venter til termometer viser øvre del av 70 grader. Slår av og venter noen minutter.
Hvordan skyller du? Jeg har krane i bunnen. Tapper av, fyller på halvparten av skyllevannet. Elter litt og venter 5 minutter. Tapper av og gjentar. Posen settes oppi et dørslag i en tredje kasserolle mens resten settes til koking.
 
Tilbake
Topp