Hjelp! : Lervig Lucky Jack

ifølge oppskrifta skal den ikke ha mer nei, men det er høyt alfasyre innhold på den første tilsetningen, setter rolig preg, IBU lander jo på mellom 45-50 ish, dette er en frisk pale ale :) så er det chinook, amarillo og citra + citra tørrhumling. tror den blir flott.

WTF! Her sitter jeg glad og fornøyd og brygger en Lucky Jack-klone med oppskrift fra Bryggselv og leser tilfeldigvis denne tråden.
Oppskriften fra Bryggselv sier IBU på 34 http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Lucky_Jack_V2.pdf
men jeg leser på forumet at boken Ølbrygging oppgir IBU på 45-50! Henter boka og: javisst, det stemmer. Hm!
Spontanhumling blir aktivert og jeg hiver oppi mer eller mindre kvalifiserte gjetninger på humlemengde.Ojoj.
Tiden vil vise hva jeg heiv i gryta.
Sånn går no dagan....
 
WTF! Her sitter jeg glad og fornøyd og brygger en Lucky Jack-klone med oppskrift fra Bryggselv og leser tilfeldigvis denne tråden.
Oppskriften fra Bryggselv sier IBU på 34 http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Lucky_Jack_V2.pdf
men jeg leser på forumet at boken Ølbrygging oppgir IBU på 45-50! Henter boka og: javisst, det stemmer. Hm!
Spontanhumling blir aktivert og jeg hiver oppi mer eller mindre kvalifiserte gjetninger på humlemengde.Ojoj.
Tiden vil vise hva jeg heiv i gryta.
Sånn går no dagan....
Går det an å tørrhumle seg ut av denne knipa ? Og isåfall hvor mye ? Disse ølsetta fra Bryggselv har tvilsomme oppskrifter, se andre steder hvor folk har hatt problemer med å treffe originalen...
 
Går det an å tørrhumle seg ut av denne knipa ? Og isåfall hvor mye ? Disse ølsetta fra Bryggselv har tvilsomme oppskrifter, se andre steder hvor folk har hatt problemer med å treffe originalen...
Tror ikke man kan tørrhumle seg ut av en IBU-knipe. Men tror nok jeg impulshumlet nok til at jeg ikke får for lav IBU i alle fall. Heldigvis noterte jeg ned galskapen, så jeg får sjekke i morgen hva jeg har gjort. Dårlige erfaringer med oppskriftene på Bryggselv, sier du? Hmpfr. Har jeg ikke hørt om. Men i dette tilfelle er det noe som ikke stemmer. I boka, eller på Bryggselv. jaja.
 
Tror ikke man kan tørrhumle seg ut av en IBU-knipe. Men tror nok jeg impulshumlet nok til at jeg ikke får for lav IBU i alle fall. Heldigvis noterte jeg ned galskapen, så jeg får sjekke i morgen hva jeg har gjort. Dårlige erfaringer med oppskriftene på Bryggselv, sier du? Hmpfr. Har jeg ikke hørt om. Men i dette tilfelle er det noe som ikke stemmer. I boka, eller på Bryggselv. jaja.
Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at resultatet har blitt spesielt dårlig. Her har du en link til det jeg mener kan forbedres, i tillegg til Lucky'en din som jo er der uansett hvilket oppsett du brygger på. http://forum.norbrygg.no/threads/american-brown-ale-gahr-edition.24969/#post-252624
 
Men kan man sammenlign bitterhet klarhet fylde osv i et 25 liters brygg kontra flere tusen litersbrøgg? Æ bare spør! Det er vel mange ting som spiller inn, utnyttelse av humle osv...
 
Tror du er inne på noe der, men nå har jeg jo kun kjøpt 25L settet fra Bryggselv. Hvor kjøpte du 2000L settet?
 
Det er ikke sikkert de to oppskriftene er beregnet med samme IBU-formel, sånn at forskjellen er mindre enn det ser ut til. Disse formelene er uansett veldig unøyaktige og laget for å passe et gitt system. Målt IBU kan være alt fra litt til veldig (typ 100%) feil. I tillegg er menneskets IBU-sensitivitet begrenset til ca 5 enheter.

Bruk samme formel hver gang og juster etter ganen.
 
Har noen av dere prøvd å plotte Lucky Jack (fra bryggselv) oppskriften inn i BeerSmith og fått korrekt OG, IBU og EBC? Hvilken utstyrsprofil ble evt. brukt?

For å få korrekt OG måtte jeg justere ned forventet vørter i gjæringskaret til 22,5L

Da får jeg:
OG: 1.046
IBU: 29,9
EBC: 9,6

Mens oppskriften (V1) oppgir:
OG: 1.046
IBU: 34
EBC: er ikke oppgitt i versjon 1, men er satt til 14 i versjon 2 som ligger ute på websiden deres nå.

Utstyrsprofilen jeg brukte: Electric Urn (10Gal/40L) BIAB.
 
Bare for å sammenligne farger, og oppskrifter.

dette er lervig lucky jack fra boka ølbrygging fra hånd til munnhva jeg skulle ha utav den, karbonert på fat, og satt på flasker.

Flott humlebitterhet syns jeg, rett og slett frisk herlig pale ale uten å blåse mitt brygg i taket, meget fornøyd.
 

Vedlegg

  • received_10204114134826142.jpeg
    received_10204114134826142.jpeg
    29,9 KB · Sett: 94
Her er min første batch Lucky Jack klone. Basert på nedskalert 18000L batch som ble postet her inne på forumet.

Ølet skorter litt på bitterhet, og US-05 gjæren satte alt for stort preg på brygget. Men ellers var det meget drikkbart.

image.jpg image.jpg
image.jpg
image.jpg

Jeg prøver igjen med bryggselv sin oppskrift og nok en gang US-05. Bittheten toner forhåpentligvis litt ned på gjærsmaken denne gang.
 
Hvordan satt gjæren preg følte du? Hvilken temp gjæret du på? US-05 pleier å være ganske så nøytral slik jeg har erfaring med den (og andre chico strains). :)
 
Jeg er midt i gjæringen av min første Lucky Jack fra Lervig og såvidt jeg kan se så har du benyttet betydelig mindre humle enn hva Lervig foreskriver!
 
Gjæret på 19C i temperaturstyrt kjøleskap.

Ja, jeg følte gjæren satt en litt ubeskrivelig smak på ølet. Kanskje noe gikk galt, eller som JaHa bemerker, det er betydelig mindre humle i mitt brygg. Derfor skal jeg prøve med bryggselv sin oppskrift nå.
 
Prøvesmaker min versjon. Halvparten så bitter som originalen, men det er ikke rart siden jeg tulla litt med oppskriften. Ellers er det en ypperlig APA. Perfekt øl til nyttårsgjester som ikke liker 'sånne bitre greier'.
 
Syns forøvrig APA er en vanskelig grein. Enten blir det en 'for lite humla IPA' eller en 'litt for bitter pale ale'.
 
Til alle som fikk litt forunderlig gjærsmak, jeg brukte 1 rør WLP 001 og ett rør WLP 051 og lagde en 1,5L starter av de.
Dette ga flott smak da 051 bidro med frukttoner og kompleksiteten mens 001 er ryddig og nøytral i smaken :IMO: . :)

Merker ingen skumle bi-smaker. Luftet 1min med 0,2 micron luftestein, ferdig gjæret på 10 dager. ;)
 
Tilbake
Topp