Rhizomer i hus-hva nå?

Hei, har endelig fått rhizomene jeg bestilte fra willingham nurseries for ca. en mnd siden. Så rhizomene har vært på en lang ferd for å si det sånn. Desverre ikke uten å ta skade. Den ene chinook rhizomen var myk og råtten. Klippet bort det meste, så får håpe den klarer seg. Uansett, spørmålet er hvordan har dere andre som har mottatt rhizomer såpass tidlig gjort? Plantet de i krukker? For så å lagre mørkt og kaldt? Eller oppbevart i kjøleskap til utplanting? Syns det høres usannsynlig langt ut å oppbevare rhizomene i kjøleskapet frem til april/mai?
 
Jeg plantet de i litt store potter og gjemte dem på en mørk plass i kjelleren. Når våren kom og tempen i kjelleren steg, begynte de å vokse. Plantet de ut før de ble alt for store.
Hold øye med dem når tempen stiger. De vokser jæ..ig fort.
Få dem ut så fort du tør. Mine tre har blitt til to, og ga i år (andre året) svært beskjeden avling. Håper på bedre til neste år.
 
Takker for innspill. Det ble til at jeg plantet de i krukker for så å lagre de tørt, kaldt og mørkt i kjelleren. rhizomene var som selvstendige planter å regne med, da de hadde krone med blivende nye skudd og lange røtter. De var tørre og slappe når jeg pakket de opp, så jeg sjanset ikke på å oppbevare de i kjøleskapet. Vet at humle er en tålig robust plante, men med en reise på nærmere 4 uker har de nok fått sin dose juling. Tvi tvi..
 

Similar threads

Tilbake
Topp