Jeg skal brygge pils.

Topp. Fungerer den slik at ingenting skjer når den skrus fast til flaska, men når det sorte hjulet skrus så presses åpningsnålen på co2 flaska seg?
 
Om det er selve regulatoren du mener, så fås den separat: http://bryggeland.no/bryggeutstyr/co2-cornelius-fat/co2-regulator-til-aga-sodastream-flaske.html. Trodde du henviste til overgangen fra flasken til slangen (litt usikker på hvorfor jeg trodde det...). Anyway, den funker akkurat som du beskriver.

Jeg karbonerer naturlig på fat ved hjelp av sukkerlake. Bruker flasken kun for tapping. Funker veldig bra! Eneste mangelen for min del er at man ikke kan se hvor mye CO2 som er igjen i flaska. Om man alltid har en ekstra flaske tilgjengelig er imidlertid ikke dette så viktig.
 
Ser lite poeng i å riste både før og etter avkjøling. Vørterens evne til å absorbere oksygen er langt bedre ved lavere enn ved høyere temperaturer. Ville ellers latt temp stige naturlig til 10C og holdt den der noen dager før den får stige videre. Bruker selv et regime der jeg starter på 8, stiger naturlig til 10, holder den der i omtrent tre dager, så til 11, 13, 15 og 21 før cold crash.

Og karbonering i romtemperatur, ja. Gjerne minst romtemperatur.

Hei igjen!

Jeg har et par ting jeg lurer på ifb med det du beskriver. Jeg brygget på lørdag en Brooklyn lager og på søndag en Baltisk juleporter, sistnevnte en oppskrift fra Brygg selv, en bra helg med andre ord. Begge bruker lagergjær, wlp833 for lageren og wlp830 for porteren. Nå står begge og plopper stille og rolig med en temperatur i dunken på ca. 7 grader, litt lavt egentlig. Når du sier "stige naturlig fra 8-10 grader" antar jeg at du mener jeg skal øke temperaturen i boden til 10 grader og la brygget sakte men sikkert snike seg opp til 10 grader. Litt rart spørsmål dette, men hva er imidlertid alternativet til at dette skjer naturlig? Kan det gjøres unaturlig?
Når det gjelder "cold-crash", er dette i mitt tilfelle å skru ned temperaturen til 4 grader ved endt gjæring og la brygget kjøle seg forholdsvis kjapt ned til den temperaturen? Har lest at noen gjør dette gradvis. Sistnevnte høres ikke ut som noe "crash" i mine ører. :)

Hvor lenge bør brygget stå på 4 grader før flasking?

Og sist men ikke minst, er cold crash noe som trengs for en porter? Denne metoden er ment for å klarne ølet, ikke sant? Mistenker at denne porteren blir mørkere enn et sort hull så om den er klar eller ikke blir vel ikke mulig å gjøre seg opp noen mening om? Eller har det noe med smaken å gjøre også?

Fryktelig mange spørsmålstegn her. Beklager det! :)

Mvh,

Kjell B.
 
Hei igjen!

Jeg har et par ting jeg lurer på ifb med det du beskriver. Jeg brygget på lørdag en Brooklyn lager og på søndag en Baltisk juleporter, sistnevnte en oppskrift fra Brygg selv, en bra helg med andre ord. Begge bruker lagergjær, wlp833 for lageren og wlp830 for porteren. Nå står begge og plopper stille og rolig med en temperatur i dunken på ca. 7 grader, litt lavt egentlig. Når du sier "stige naturlig fra 8-10 grader" antar jeg at du mener jeg skal øke temperaturen i boden til 10 grader og la brygget sakte men sikkert snike seg opp til 10 grader. Litt rart spørsmål dette, men hva er imidlertid alternativet til at dette skjer naturlig? Kan det gjøres unaturlig?
Når det gjelder "cold-crash", er dette i mitt tilfelle å skru ned temperaturen til 4 grader ved endt gjæring og la brygget kjøle seg forholdsvis kjapt ned til den temperaturen? Har lest at noen gjør dette gradvis. Sistnevnte høres ikke ut som noe "crash" i mine ører. :)

Hvor lenge bør brygget stå på 4 grader før flasking?

Og sist men ikke minst, er cold crash noe som trengs for en porter? Denne metoden er ment for å klarne ølet, ikke sant? Mistenker at denne porteren blir mørkere enn et sort hull så om den er klar eller ikke blir vel ikke mulig å gjøre seg opp noen mening om? Eller har det noe med smaken å gjøre også?

Fryktelig mange spørsmålstegn her. Beklager det! :)

Mvh,

Kjell B.

1. "Stige naturlig" betyr at temperaturen stiger som en funksjon av temperatur i rommet og gjæringsaktivitet, i motsetning til at den aktivt varmes opp til en gitt temperatur.
2. "Cold crash" - Jeg pleier å kjøle gradvis, men aktivt ned til 2 C i løpet av et døgn og holder den der. Da går jeg typisk fra en temperatur på 18-20 C på lagergjær. Det er en ganske rask endring av temperatur. Til sammen bruker jeg et par døgn, noen ganger lenger på dette.
3. Jeg ville kjølt ned porteren også, for å felle ut mest mulig gjær. Den bunnfelles jo til slutt, uansett hva du gjør, men det er bedre at den ligger igjen i gjæringskaret enn i fatet/flaskene.

Jeg bruker STC-1000 og en fryseboks med frostvakt som varmekilde til dette, og kan få ganske raske endringer i temperatur, spesielt nedover.

Høres ellers ut som du har hatt en nydelig helg! :)
 
1. "Stige naturlig" betyr at temperaturen stiger som en funksjon av temperatur i rommet og gjæringsaktivitet, i motsetning til at den aktivt varmes opp til en gitt temperatur.
2. "Cold crash" - Jeg pleier å kjøle gradvis, men aktivt ned til 2 C i løpet av et døgn og holder den der. Da går jeg typisk fra en temperatur på 18-20 C på lagergjær. Det er en ganske rask endring av temperatur. Til sammen bruker jeg et par døgn, noen ganger lenger på dette.
3. Jeg ville kjølt ned porteren også, for å felle ut mest mulig gjær. Den bunnfelles jo til slutt, uansett hva du gjør, men det er bedre at den ligger igjen i gjæringskaret enn i fatet/flaskene.

Jeg bruker STC-1000 og en fryseboks med frostvakt som varmekilde til dette, og kan få ganske raske endringer i temperatur, spesielt nedover.

Høres ellers ut som du har hatt en nydelig helg! :)

1. Tenkte ikke på fryseboks og Stc-100. Burde kanskje gå til innkjøp av dette. Du kjører hele gjæringsprosessen i frysen? Jeg kan spare en del strøm på denne måten slår det meg...
2. Da kjører jeg boden ned på 4 grader ved endt gjæring. Tar litt tid å få ned tempen i rommet pluss at bryggene henger litt etter, så det dufter av suksess.
3. Will do!

Terningkast på din respons: 6!

Takker!:)
 
1. Tenkte ikke på fryseboks og Stc-100. Burde kanskje gå til innkjøp av dette. Du kjører hele gjæringsprosessen i frysen? Jeg kan spare en del strøm på denne måten slår det meg...

Har etter at vintertemperaturene begynte å nærme seg hatt godt resultat av kald kjeller og varmekabel tvinnet rundt gjæringsspannet og stc-1000 på ale-gjæring. Men på lagergjær ville jeg uansett satset på mest mulig presis og kjapp temperaturregulering, for eksempel fryseboks/kjøleskap.
 
Har noen erfaring med å gjære pils i garasjen/kald kjeller? Det er ca. 10 grader i garasjen min, men den vil jo variere litt med utetemperatur.

Eller er det et "must" med skikkelig gjæringsskap for å lage en drikkenes pils?
 
Har noen erfaring med å gjære pils i garasjen/kald kjeller? Det er ca. 10 grader i garasjen min, men den vil jo variere litt med utetemperatur.

Eller er det et "must" med skikkelig gjæringsskap for å lage en drikkenes pils?
Jeg prøvde med en kjellerbod som holdt 10-12 grader. Trodde jeg.
Det ble et diacetylhelvete uten like. Tok diacetyl-rast, uten at det hjalp.

Mulig det ikke var kjelleren sin skyld (greit å ha noe å skylde på), men personlig brygger jeg ikke mer pils før jeg får meg et kjøleskap med temperaturregulering. Jævli surt å tømme ut øl. Selv om også ølen er sur....
 
Jeg har i tidligere vintre nøyd meg med å gjære lagere i rom med stabil temperatur rundt 10 grader, og jeg synes det stort sett har blitt bra. Har benyttet diacetylrest et par dager i romtemperatur.
 
Har noen erfaring med å gjære pils i garasjen/kald kjeller? Det er ca. 10 grader i garasjen min, men den vil jo variere litt med utetemperatur.

Eller er det et "must" med skikkelig gjæringsskap for å lage en drikkenes pils?

Det forutsetter jo til en viss grad at du timer det med utetemperaturen. Kjeller er jo mer trygt og kontrollerbart enn garasje. Der kan du jo sette på en liten ovn hvis det blir veldig kalt. Hvis det blir 0-5 grader i garasjen din, stopper gjæringsprosessen opp. Gjærer selv lager i kjelleren nå, hvor det har vært stabilt 10 grader en måned!
 
Brygg Nr. 2 for meg var en Internasjonal pils. Brygg Nr.3 en tjekkisk pils. Begge ble vellykket. Det er jo ikke akkurat rakettforskning det dreier seg om. Rett mengde gjær og rett gjæringstemperatur så er du langt på vei. Jeg har aldri brukt oksygentilsetning, bruker en Roverpumpe for å pumpe fra Speidelen til gjæringsdunk, når Speidelen er tom pumper jeg bare luft fra Speidelen til bunn av gjæringskar et par minutter.
 
Har etter at vintertemperaturene begynte å nærme seg hatt godt resultat av kald kjeller og varmekabel tvinnet rundt gjæringsspannet og stc-1000 på ale-gjæring. Men på lagergjær ville jeg uansett satset på mest mulig presis og kjapp temperaturregulering, for eksempel fryseboks/kjøleskap.

Hei igjen,
Nå nærmer det seg flasking av Brooklyn lageren og den baltiske juleporteren. Lageren plopper ikke lengre og har stabil SG på rundt (5-6 dager). Jeg tenker å cold-crashe den, men pga brygging av en Lervig pilsner (6. desember) og en Urquell pilsner (9. desember) som gjæres i samme rom, så kan jeg ikke røre temperaturen i rommet hverken opp eller ned. Jeg har i tillegg en noe busy jul med mye reising, så potensielle flaskingsdager er kun første juledag eller 29. desember. Brooklyn lageren har en noe snodig bismak akkurat nå, om det er diacetyl eller ikke vites ikke da jeg ikke er helt sikker på hva det faktisk smaker. De 3 andre bryggene virker helt glimrende.
Jeg har kommet frem til følgende plan:
- Brooklyn lager flyttes ned i kjelleren i morgen tidlig, står der i 2 dager på 19 grader (sammen med 2 pale ale som gjærer der). Dette blir vel i så tilfelle min første diacetyl rast (eller er det rest?). Kanskje litt vel heftig temperaturøkning?
- Lille julaften flytter jeg den tilbake til boden (som holder 10 grader)
- 26 desember setter jeg temperaturen i boden på 4 grader før jeg drar til fjells og snurrer dermed samkjørt cold crashing på 4 batcher.
- 29. desember flaskes/fates de 4 batchene mens jeg griner av kjedsomhet.

Høres dette ut som en fonuftig plan? Jeg er litt usikker både på diacetyl raeæsten og gjennomføringen av cold-crashingen...

Mvh,

Kjell B.
 
Hei igjen,
Nå nærmer det seg flasking av Brooklyn lageren og den baltiske juleporteren. Lageren plopper ikke lengre og har stabil SG på rundt (5-6 dager). Jeg tenker å cold-crashe den, men pga brygging av en Lervig pilsner (6. desember) og en Urquell pilsner (9. desember) som gjæres i samme rom, så kan jeg ikke røre temperaturen i rommet hverken opp eller ned. Jeg har i tillegg en noe busy jul med mye reising, så potensielle flaskingsdager er kun første juledag eller 29. desember. Brooklyn lageren har en noe snodig bismak akkurat nå, om det er diacetyl eller ikke vites ikke da jeg ikke er helt sikker på hva det faktisk smaker. De 3 andre bryggene virker helt glimrende.
Jeg har kommet frem til følgende plan:
- Brooklyn lager flyttes ned i kjelleren i morgen tidlig, står der i 2 dager på 19 grader (sammen med 2 pale ale som gjærer der). Dette blir vel i så tilfelle min første diacetyl rast (eller er det rest?). Kanskje litt vel heftig temperaturøkning?
- Lille julaften flytter jeg den tilbake til boden (som holder 10 grader)
- 26 desember setter jeg temperaturen i boden på 4 grader før jeg drar til fjells og snurrer dermed samkjørt cold crashing på 4 batcher.
- 29. desember flaskes/fates de 4 batchene mens jeg griner av kjedsomhet.

Høres dette ut som en fonuftig plan? Jeg er litt usikker både på diacetyl raeæsten og gjennomføringen av cold-crashingen...

Mvh,

Kjell B.
Ser jeg er litt seint ute her, men here goes. Høres ut som en OK plan. Synes ikke 19C høres for mye ut.
 
Takker! Jeg har satt lageren i en liten gang i kjelleren som holder ca. 16 grader for tiden. Tror dette blir bra! :)
Kjellebass, holder på med 1. lageren min som jeg planlegger å få flasket i helgen hvis ikke hytten blåser ned da... Har fulgt oppskriften i tråden her så langt det har vært mulig og lurer på hva status er hos deg?
 
Kjellebass, holder på med 1. lageren min som jeg planlegger å få flasket i helgen hvis ikke hytten blåser ned da... Har fulgt oppskriften i tråden her så langt det har vært mulig og lurer på hva status er hos deg?

Hei Stig,

Brooklyn Lageren stod i kjellergangen på 16 grader i 3 dager, ble så cold crashet i et kjøleskap i boden min i 2 dager før den ble tappet på fat pluss 9-10 flasker. Har siden stått i kjelleren i 20 grader, d.v.s. ca. 12 dager. Jeg smakte på den i kveld og ble noe skuffet. Den er klar og fin, karbonert ganske bra, men smaker ganske snodig. Ikke noe som minner om Brooklyn lager dessverre. Ikke noen usmaker som jeg kan sette fingeren på, smaker bare litt feil. Håper at dette ordner seg i løpet av noen ukers lagring, men har ingen god følelse dessverre.

Juleporter ble flasket i går. Smaker veldig mye og virker lovende. Eventuelle usmaker er umulig å oppdage pga at det er så sinnsykt mye smak i ølet i utgangspunktet. Har virkelig tro på denne!

Angående urquellen så er den 2015 til nå store overraskelse. Den ble tappet i går. Jeg smakte på ølet og følte at det smakte såpass bra at det var på plass med en prøvepils ved hjelp av min sodastream (brusmaskin). Kjørte på med kullsyre og lot den stå i kjøleskapet over natten. Resultatet er tåredryppende bra, muligens mitt stolteste ølbryggingsøyeblikk. Det smaker faktisk Urquell, kanskje litt uferdig, men med tanke på hvor ølen er i prosessen, er jo dette fantastisk. Veldig gøy! Om 4 uker tror jeg denne blir helt glimrende! :) Har til og med fått tommel opp fra kona!

Stig: Hvilken lager er det du har brygget? Hytte på vestlandet? Skal visstnok ta helt av der har jeg hørt...
 
Hei Kjellebass. Jeg lager en Porter som er #8 i min korte ølbryggerkarriere. Frem til september 2014 har jeg stort sett drukket grønn Hansa (bergenser...) og til nød en Carslberg, så jeg har lite peiling på øl og på hvordan de forskjellige skal smake. Det jeg har laget til nå smaker overraskende bra, men om det er riktig smal aner jeg ikke. Ellers ble Porteren satt på 16 grader i begynnelsen av denne uke etter å ha stått i 8 grader i drøye 14 dager. Tenkte å cold crashe den i går, men venter til i morgen grunnet stormen som er meldt. Så blir det flasking. Har brygget på hytte som ligger i Nordhordland og den er litt utsatt for været og reiser ikke ut i helgen. Har ellers smakt på brygget og det smaker bra så langt i prosessen. Kjøpte meg derfor en Fullers London Porter på Polet som jeg smakte i går, veldig godt øl forresten, men må være ærlig å si at foreløpig er jeg ikke i stand til å kjenne likheter i smaken. Utfordringen min er vel å få laget de smakene jeg ønsker, men foreløpig brygger jeg i "blinde". Begynner så smått å få tak i hvilke smaker humlengir, men tror jeg må ha noen år til før jeg kan brygge noe med mitt særpreg. Håper på å få det til en gang i hvert fall. Så det er bare å brygge i vei, Har økt produksjonen til 80-90 liter i måneden, så jeg får nok mye besøk på hytta fremover. Ellers er det jo gøy å gi vekk noe også.
 
Hvor er det dere får tak i malingsblander til drill? har sett no nettbutikker bare, ellers får man jo nesten ikke treff på google på dette greiene her.
 
Tilbake
Topp