Noen erfaringer med Europris India pale ale

Hei. Jeg er helt fersk innen ølbrygging og tenkte å starte med India pale ale ekstrakt fra europris. Noen som har erfaring med dette brygget? Erfaring med andre ekstrakter?
 
Ok. Takk for tipset. Da har jeg bestilt us05 og gleder meg til å prøve i jula. Noen tips ang. Flasking. Står at en skal bruke en halv teskje sukker pr. Halvliter. Bør man bruke litt mindre for å unngå flaske bomber? Har hydrometer som jeg tenkte å måle brygget med før flasking.
 
La brygget gjære i 14 dager og mål SG med 2 dagers mellomrom. Får du samme verdi er det bare å flaske. Bruk 7 gram sukker pr liter øl. Lag sukkerlake og rør ut forsiktig.
 
Eller bland ved å stikke om til nytt kar. Ha sukkerlake i først og så brygget. Så slipper du å virvle opp bunnfallet ved blanding.
 
Har kjøpt hånd kork maskin på Europris. Noen erfaringer med den. Hører mange kastet den til fordel for bordmodell. Sliter selv når jeg prøver på tuborg flasker.
 
Har kjøpt hånd kork maskin på Europris. Noen erfaringer med den. Hører mange kastet den til fordel for bordmodell. Sliter selv når jeg prøver på tuborg flasker.
Hvis du skal brygge en del og flaske det, så kjøp deg bordkorker først som sist. Har ikke angret ett sekund på kjøp av bordkorker;)
 
Har en slik stående nå faktisk. Satt den på mandag 15 des. Hadde en OG på 1.052. Brukte gjæren som fulgte med i pakken (rehydrerte den ikke først (skam på seg)); Kastet i humla den 23 des. Glemte å sjekke gravity før jeg pælmet den inn, men tok en avlesning etterpå og da var den vel på 1.022 eller noe i den duren. Sto på bruksanvisningen at den skulle være på 1.015, men jeg glemte meg litt.

Tok en avlesning for noen timer siden, og da lå den på 1.008. Skal sjekke igjen imorgen for å se om den endrer seg, siden det står at den skal være på 1.005 i to dager før man tapper den over på flaske.
 
Jeg fulgte oppskriften som sto på esken og tok ekstrakt oppi gjærkar,så humle og gjær (rehydrerte us05) rørte sammen og satte på lokket med gjærlås. Målte OG etter et døgn (glemte det første dagen) da var det på 1045. Var 1 cm skum på toppen. Nå to døgn etter er det et tykt skumlag og bobler som bare det i gjærlås.

Et spørsmål om flasking. Jeg har et gjærkar uten tappekran nederst og lurer på om jeg kan tappe ut vørten over på flasker ved å bruke litermål og helle over i en trakt som er koblet til en flaskefyller ved hjelp av gummislange.
Vil det fungere eller må jeg tappe av gjærkar ved hjelp av hevert?
 
Valdemar.
Det ser ikke ut som vi har samme sett fra europris. Jeg har satt en st. Peters India Pale Ale. Står en helt annen instruksjon på min eske, enn det du forklarer.
 
Ok. Får prøve det neste gang.
Jeg hadde et spørsmål om flasking litt lenger opp i tråden. Kan noen hjelpe meg litt med det?
 
Ok. Får prøve det neste gang.
Jeg hadde et spørsmål om flasking litt lenger opp i tråden. Kan noen hjelpe meg litt med det?
Er nok litt risikabelt å flaske på denne måten, da brygget vil bli eksponert for mye "friluft" og dermed være mottagelig for uønskede bakterier. Jeg pleier å stikke om til en ny dunk (kr 89,- på Europris)ved hjelp av hevert. Da har jeg fylt ny dunk med sukkerlake først, og slipper å tilsette sukker i hver flaske.
 
Jeg fulgte oppskriften som sto på esken og tok ekstrakt oppi gjærkar,så humle og gjær (rehydrerte us05) rørte sammen og satte på lokket med gjærlås. Målte OG etter et døgn (glemte det første dagen) da var det på 1045. Var 1 cm skum på toppen. Nå to døgn etter er det et tykt skumlag og bobler som bare det i gjærlås.

Et spørsmål om flasking. Jeg har et gjærkar uten tappekran nederst og lurer på om jeg kan tappe ut vørten over på flasker ved å bruke litermål og helle over i en trakt som er koblet til en flaskefyller ved hjelp av gummislange.
Vil det fungere eller må jeg tappe av gjærkar ved hjelp av hevert?
Monter flaskefylleren på heverten. IKKE tøm i trakt osv. Øllet skal ha minst mulig kontakt med oksygen ved flasking.
 
Ok. Da må jeg bestille hevert. Åpnet karet for å sjekke forholdene idag. Kom en stram lukt som kunne lukte litt bitter øl. Hvordan skal IPA smake?
 
Ok. Da må jeg bestille hevert. Åpnet karet for å sjekke forholdene idag. Kom en stram lukt som kunne lukte litt bitter øl. Hvordan skal IPA smake?
Som nødløsning og har Europris i nærheten, så mener jeg de har en liten hevert som passer på flaskefylleren. Ikke spesielt god hevert, men i nøden duger den:D
Smak av IPA: Vil rett og slett anbefale deg å gå i butikken/polet. Kjøp flere typer av de mindre bryggeriene og smak. Da får du innblikk i forskjellige smaker + tomflasker til brygg senere. :cool:
 
Bitterlukta kommer nok av tørrhumlinga. IPA skal jo ha en karakteristisk bittersmak/lukt.
Satte dette settet omtrent samtidig med en SMASH IPA like før jul, og syns vel ekstraktsettet ble i overkant bittert. Litt dårlig at de ikke oppgir hvilken humle som følger med settet - men den er nok i øvre sjikt mht alfasyre.
 
Tilbake
Topp