Gahr Barley Wine - ny gjær for flaskekarbonering?

Har laget Barley Wine etter oppskriften til Gahr. OG ble justert med maltekstrakt til spot on 1,104. Målte FG i går og da var den kommet seg til 1,026. Har stått i 14 dager så tviler på at den går særlig lavere, men skal gi den et par dager til for å sjekke om FG er stabil. Brukte WLP-013 med litt oversized starter og tilførte en litt ukjent mengde ren O2 siden flowmeteret ligger i posten et sted...

Mesket med totalt ca 8kg malt og brukte ekstrakt for å få riktig OG (originaloppskrift er vel med rundt 13kg malt totalt).

Lurer på om det er nødvendig å tilsette litt gjær som ikke er fyllesyk for å få flaskekarbonering eller om det bør gå greit uten? Har ikke flere rør med 013 (men det kan forsåvidt skaffes greit), men har US-05 og en tørrgjær med veldig høy akloholtoleranse jeg ikke husker helt hva heter....

Hva sier de lærde?
 
Hvis du tilsetter gjær bør du bruke en type med samme utgjæringsgrad som primærgjæren, hvis ikke kan du få overkarbonert øl.
 
Klar over det, men tror du jeg trenger ny gjær? Om det er behov for ny gjær kjøper jeg nok et nytt rør 013 for å ikke få tull med ulik utgjæring.
 
Det er ikke godt å gi noe enkelt svar på om du trenger mer gjær eller ikke. Men det er en grei forsikring å tilsette litt ekstra.
 
Ok, da kjøper jeg et rør til. Noen grunn til å bruke noe annet enn WLP-013 som jeg har brukt i utgangspunktet? Er jo over 10% alkohol i ølet nå. Er det bare å tilsette et helt rør i tappekaret sammen med sukkerlaken?

Og siden du er her - hva er passe sukkermengde pr. liter øl for noe slikt? (Jeg har brygget den "engelske" versjonen din fra Ølrevolusjon-boka). Batchisze ca samme som du hadde, dvs ca 20-21 liter eller deromkring.
 
Ok, da kjøper jeg et rør til. Noen grunn til å bruke noe annet enn WLP-013 som jeg har brukt i utgangspunktet? Er jo over 10% alkohol i ølet nå. Er det bare å tilsette et helt rør i tappekaret sammen med sukkerlaken?

Og siden du er her - hva er passe sukkermengde pr. liter øl for noe slikt? (Jeg har brygget den "engelske" versjonen din fra Ølrevolusjon-boka). Batchisze ca samme som du hadde, dvs ca 20-21 liter eller deromkring.

Jeg hadde nøyd meg med maks. halve røret, og hadde gått for 5-6 g sukker per liter.
 
Husker ikke helt hva det heter nå, men det er jo en type tørrgjær som er beregnet spesielt til flasking/karbonering, og den spiser såvidt jeg har skjønt mer eller mindre kun bordsukker, maissukker osv
 
Kanskje en Champagnegjær hadde vært det beste? Spiser jo mest lette sukkerarter og har en høy alkoholtoleranse.
 
Kanskje en Champagnegjær hadde vært det beste? Spiser jo mest lette sukkerarter og har en høy alkoholtoleranse.

Hvis den er ute etter lette sukkerarter så burde det vel ikke være så mye igjen for den å spise? Champagnegjær spiser vel mindre forskjellige sukkerarter enn bryggergjær og...?
 
Hvis den er ute etter lette sukkerarter så burde det vel ikke være så mye igjen for den å spise? Champagnegjær spiser vel mindre forskjellige sukkerarter enn bryggergjær og...?
Jo, men er det ikke det som er poenget? OP vil jo tilsette gjær ved flasking for å være sikker på en god karbonering. Antar han bruker glukose til karbonering og da er det vel et ganske safe bet å tilsette champagnegjær, med tanke på akoholtoleransen og typen sukker den gjæra foretrekker? Det må bli enten den eller så bør han tilsette mer av samme gjærsort som han brukte i brygget.
 
En av de nye flaskegjæringskulturene fra Fermentis eller Lallemand er sikkert gode alternativer. De skal gjære kjapt, og det er enkelt å bruke en liten mengde (1 g til 20 liter, med rehydrering, er bra).
 
Stopp pressen! Det ble kullsyre i ølet!

Smaker knall (har drukket 2-3 flasker). Resten av beholdningen får gå i glemmeboken til neste vinter eller deromkring.
 
Tilbake
Topp