Deilige bilder!!!

Den varmeveksleren var litt av et beist!

Men som borander sier så tror jeg at stegene kommer til å ta fryktelig lang tid.
 
Den varmeveksleren var litt av et beist!

Men som borander sier så tror jeg at stegene kommer til å ta fryktelig lang tid.

Har testet flere ganger nå og det ser ut til å fungere fint. Selve varmeveksleren bruker et kvarter på å nå "arbeidstemperatur". Det betyr at jeg skrur på denne mens jeg kverner malt, og den går fra 10 til 54 grader.

Brygget en liten test-batch i går, og stegmesket fra 53 grader til 67 grader. Det tok 13 minutter å flytte 20 liter vørter fra det ene steget til det andre. Dette er helt innenfor hva jeg har tid å vente på. På en kurs jeg var på forklarte Gahr at han kun regnet tiden på hvert steg han opererte på, ikke tiden det tok å gå fra et steg til neste. Dette var ikke noe problem med den kvaliteten man har på malt i dag.

Kjøling er akseptabelt, men ikke helt i mål. Testene ble utført med halv kjølekapasitet på varmeveksleren, men det er ikke der det er størst utfordring. Selv ved starten hvor vørter er 100 grader får jeg 15 grader ut av varmeveksleren, og etter fem min har jeg ca 10 grader. Utfordringen ligger i at det ikke er nok sirkulasjon i kokekjelen, slik at den kalde vørteren som kommer ut fra varmeveksleren ikke blandes god nok med den som er i kjelen. Dette skal jeg nok få løst :)

40 liter vørter tok akkurat 30 min fra kok til 18 grader med periodisk røring med sleiv. Greit nok, men ikke veldig bra.
 
Endelig skaffet meg litt Nøgne Ø ting :D

Og skal sammenligne smaken på Lucky Jack filtrert og ufiltrert :)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    191,5 KB · Sett: 216
  • image.jpg
    image.jpg
    132,5 KB · Sett: 211
Tilbake
Topp