Lav mesketemp på Brewtools 150

kosl

Norbrygg-medlem
Først brygg på BT 150 (APA)
Innmesk med vann temp. på nærmere 70grader, etter å ha tilsatt malt og kjørt rundt maltrør i 20 min og starter sirkulering i maltrørert - har temperaturen droppet til 61-62 grader i maltsengen (ønskelig 65grader).
Kjørte manuelt opp temperaturen igjen, for å oppnå høyere temp i maltsengen og fortsette den "automatiske" bryggingen.

Regner med det er flere som opplever det det samme, vært interessant å høre om evt. tiltak og meske temperaturer som benyttes hos andre som brygger på dette oppsettet.

Takker for tips!

KoSL
 
Jeg hadde også utfordringer med å holde mesketemp i starten (B80p), løsningen ble å sirkulere rundt og over malten fra første sekund, da også under oppvarming av vann. Det fungerer hver gang og jeg trenger ikke noe høye innmesk temp enn 1-2C.
Syntes også meskemanifold er noe tull, jeg lar det kun renne svakt over senterør. Det holder på min maskin.
 
Jeg hadde også utfordringer med å holde mesketemp i starten (B80p), løsningen ble å sirkulere rundt og over malten fra første sekund, da også under oppvarming av vann. Det fungerer hver gang og jeg trenger ikke noe høye innmesk temp enn 1-2C.
Syntes også meskemanifold er noe tull, jeg lar det kun renne svakt over senterør. Det holder på min maskin.
Takker for tips! Lest flere steder at en skal la vannet sirkulere på utsiden av meskerør de første 20 min, litt usikker på hvorfor. Tester også via senter rør neste brygg!
Hva mente du med "da også under oppvarming av vann" ?
 
Takker for tips! Lest flere steder at en skal la vannet sirkulere på utsiden av meskerør de første 20 min, litt usikker på hvorfor. Tester også via senter rør neste brygg!
Kan svare litt bedre når jeg nå er på PC. Typisk vinter er at malten er kaldere enn normalt, som resulterer i en lavere temperatur i mesken. På våre maskiner som andre, er sensor utafor maltrøret. Må da bruke eksternt thermometer for å sjekke maltsenga om man er på rett vei, som du jo har gjort. Jeg måler temperaturen i den kverna malten, lar thermapen stå nedi der et par minutter. Så bruker jeg den temperaturen i strike temp calculator enten brewfather eller andre på nett. Treffer vanligvis ganske bra da på mesketemperatur. Ved sirkulering over malten så tapes det litt varme i slanger og pumpe, opp senterrøret kan være en halv til en grad kaldere enn det maskin er stilt inn på. Jeg sirkulerer utafor maltrøret hele tiden for under mesking, så "slurer jeg" med treveis ventilen for å få en liten mengde opp og over malten etter innmesk og malten har fått satt seg.
 
Takker for tips! Lest flere steder at en skal la vannet sirkulere på utsiden av meskerør de første 20 min, litt usikker på hvorfor. Tester også via senter rør neste brygg!
Hva mente du med "da også under oppvarming av vann" ?
Problemet mitt ved stort temperaturfall (8-10C!) begynte ved sirkulering over malten, og en har x-antall lengde med kalde rør og bend.
Dette kommer jo an på hvordan rørsystemet ditt er bygget opp utenfor maskinen. Jeg praktiserer ikke BT sitt råd om å kjøre en 20min "mash-rest" før sirkulering over, jevnere temp med sirkulering hele tiden. Sirkulerer altså hele tiden fra maskinen blir slått på, med også kun vann.
Men om en har noe temperaturforskjeller rundt om i mesken tror jeg har minimal betydning.
 
20 min "mash-rest" rundt har jeg heller aldri forstått logikken bak, og derfor aldri praktisert. Kjører på med mye over maltsenga med meskemanifold og overløpsrør. Ikke fått med meg at der er noe tull å bruke meskemanifold, så da blir væsken spredd godt utover mesken hos meg , og så mye flow at det også går i overløpsrøret gjør at de varme vannet minimerer varmetap fra toppen av malten. Noen ganger med røring i mesken for å få vasket gjennom mel som gir mindre flow i maltsenga gjør at det ganske raskt stabiliserer seg på et bra nivå.
Funker for meg.
 
Opp senter er jo bare ut på høyresiden, til pumpa og opp? Ikke noe kaldt der.
Ja riktig det, det er nok alle edle deler ut på venstre side som drar ned tempen. Med en svak overflod over malten sikrer god sirkulasjon av vannet. Jeg mener meskemanifold bare er en unødig ekstra ting å vaske opp, min ligger i skuffen.
 
Noe annet.... Har nå to brygg på BT'n, en ale og en lager - den BT motstrømskjøleren ble jeg ikke helt imponert over, synes den var lite effektiv - forsøkte å justere flowen med pumpen men ble ikke overbevist. Wirlpoolen derimot ble veldig bra.
Med 4-6 grader vann ga jeg opp å komme ned mot 10 grader i dag.
Takker for gode tips og forslag
 
Det burde gå fint på 40-50 minutter. Husk å justere diptube så den har utløp oppover.
Hmm 40-50 min ja, da er det noe jeg må forbedre. Kjølte bort i to timer - ga opp når jeg kom ned på 13 grader, og kjørte vørter til gjæring i stedet for inn i bryggekjelen.
Dette er fremgangsmåten min (130ltr. vørter):
- Dip (ut) opp klokka 1 ca.
- Dip (inn) ned mot bunn av kjelen
- Vørter inn og vann inn på motsatt side av hverandre på motstrøms kjøleren
- Pumpe hastighet ca. 100% i start, tok ned hastigheten litt undervegs.

Tips?
 
Dette er fremgangsmåten min (130ltr. vørter):
- Dip (ut) opp klokka 1 ca.
- Dip (inn) ned mot bunn av kjelen
- Vørter inn og vann inn på motsatt side av hverandre på motstrøms kjøleren
- Pumpe hastighet ca. 100% i start, tok ned hastigheten litt undervegs.

Tips?
Høres jo greit nok ut det. Har du bra vanntrykk? To timer er jo ekstremt hvis det stemmer at kjølevannet ditt er 4-6 grader. Går normalt på 20-25 minutter på en 70 liters batch hos meg for å få vørteren ned til 4-5 grader over kjølevanntemperaturen. Forrige pils så gikk jeg inn på stua for å se fotball mens det kjølte seg ned, glemte litt tid og det stod vel en time det da kanskje. Da var temperatur nede på 10.5 grader.
 
- Dip (ut) opp klokka 1 ca.
- Dip (inn) ned mot bunn av kjelen
- Vørter inn og vann inn på motsatt side av hverandre på motstrøms kjøleren
- Pumpe hastighet ca. 100% i start, tok ned hastigheten litt undervegs.

Tips?
Så vørter som kommer inn i kjelen igjen blir ledet ned mot kjelebunnen? Vil du ikke få dårlig innblanding i kjelen da og ende opp med kald væske i bunn og varmere på toppen?

Jeg har dip (inn) stilt til ca kl 14. Eller ca 45 grader. Med 70l i kjelen og full pumpe på 100% kan jeg se "spruten" i overflaten langs kjeleveggen. Om det gav mening. Aner ikke om dette er det mest ideelle.

Kjøler aldri tankvolumet helt ned til pitch temp heller. Det tar for lang tid. Kjører som regel til tank volum har temp på 35-40 grader før jeg skrur ned pumpehastigheten til et nivå som gir meg returtemp = pitch. Vrir om kraner og kjører rett i karet.
 
Så vørter som kommer inn i kjelen igjen blir ledet ned mot kjelebunnen? Vil du ikke få dårlig innblanding i kjelen da og ende opp med kald væske i bunn og varmere på toppen?
Dårlig formulert fra meg, men, vørter inn/retur i kjelen - dip opp og "innsuget" inn til pumpe - ned.
 
Høres jo greit nok ut det. Har du bra vanntrykk? To timer er jo ekstremt hvis det stemmer at kjølevannet ditt er 4-6 grader. Går normalt på 20-25 minutter på en 70 liters batch hos meg for å få vørteren ned til 4-5 grader over kjølevanntemperaturen. Forrige pils så gikk jeg inn på stua for å se fotball mens det kjølte seg ned, glemte litt tid og det stod vel en time det da kanskje. Da var temperatur nede på 10.5 grader.
Ja bra vanntrykk og gjennom strømming i kjøleren.
 
Du sa du kjørte vann og vørter motstrøms så den er grei, men du har ikke kjørt vørter inn på vann og vann på vørter da?
Bildet er hentet fra brewtools sine nettsider.
Cooler-EN.jpg
 
Du sa du kjørte vann og vørter motstrøms så den er grei, men du har ikke kjørt vørter inn på vann og vann på vørter da?
Har vørter i midten og vann ytterst, mao. som beskrevet på bildet.
Benyttes 100% effekt på pumpen langt ned i temperatur?
 
Har vørter i midten og vann ytterst, mao. som beskrevet på bildet.
Benyttes 100% effekt på pumpen langt ned i temperatur?
Regnet med det. Men var greit å sjekke . Personlig kjører jeg pumpe på 100% til omlag 35-40 grader før jeg struper til omlag 30-40%. Da får du jo bedre kjøling på vørteren som er utenfor kjelen og kan tappe direkte til kar når retur er riktig (gitt at du har en setup som tillater dette).

Hvis du ønsker å kjøle ned hele volumet ditt før overføring vil jeg jo tro at 100% pumpeflow tar deg raskest ned til ønsket temp?
 
...og et spørsmål til!
De 20 minuttene en lar meske vannet sirkulere rundt malt røret - legger en til de 20 minuttene eller inngår de i total meske tid?
 
Tilbake
Topp