Fordeler med boks sammenlignet med flasker

Hva er fordelene med å bokse ølet kontra å flaske?
Mobilitet? Altså at det er lettere å ta med seg bokser enn flasker.

Jeg flasker alt ølet mitt, og karbonerer da med aktiv gjær. Det er en fordel når det gjelder å håndtere oksygen. Gjær tar opp det ksygenet som blir blanda inn i tappingsprosessen, og sørger for at det ikke ødelegger ølet. Det betyr ikke at du kan gi blaffen i å prøve å begrense oksygenopptak mest mulig - det må du -men sammenligna med å kjøle ned ølet og fjerne mest mulig gjær, har du et ganske stort forsprang.

Men det skulle ikke være noe i veien for å bokse direkte fra gjæringskaret/blandingsklaret heller, og karbonere naturlig på boks. Og da er antakelig en fordel med boksinga at boksen er tett. Korkene vi flasker med, slipper inn litt oksygen over tid. Tapper du først til fat, og bokser derfra, er jeg mer skeptisk - men jeg har null erfaring med det. Jrg har fått boksøl fra medbryggere som holder seg ekstremt godt.
 
Jeg vil si det er flere ulemper, derfor jeg flasker
Virker f.eks vanskligere å unngå oksygen
En av fordelene er selvfølgelig at de er lettere å transportere

Finn var før meg der, men vi er altså mye enige
 
Mange bokser slipper også visstnok inn mye oksygen, så jeg er usikker på om de egentlig er no bedre enn flasker
Så bra - det jekka opp gleden min over flaskinga et lite hakk;).

Uansett; den store forskjellen er forskjellen mellom naturlig karbonering og karbonering etter at man har gjort det man kan for å fjerne gjær og annet rusk.
 
Selv om ølet (og andre drikker) tilsynelatende holder seg godt på aluminiumsbokser, vil det over tid være en lekkasje av BPAer og andre kjemikalier fra plastlineren på innsiden av boksen. Som hjemmebryggere har vi ingen kontroll på disse nivåene (foruten å sende til analyse) så personlig ville jeg ha vært litt skeptisk til å lagre øl på aluminiumsbokser over alt for lang tid. Spesielt hvis inntaket er høyt, men det er kanskje motstridende... :rolleyes:
 
Selv om ølet (og andre drikker) tilsynelatende holder seg godt på aluminiumsbokser, vil det over tid være en lekkasje av BPAer og andre kjemikalier fra plastlineren på innsiden av boksen. Som hjemmebryggere har vi ingen kontroll på disse nivåene (foruten å sende til analyse) så personlig ville jeg ha vært litt skeptisk til å lagre øl på aluminiumsbokser over alt for lang tid. Spesielt hvis inntaket er høyt, men det er kanskje motstridende... :rolleyes:
hehe . vel, hvis inntaket er høyt, blir jo lagringstida gjerne kort, da;).
 
Det er null problem å karbonere på boks, det største problemet er etter min mening at man ikke ser sedimenter ved helling til glass / drikking, og mange forventer ikke å ha bunnfall fra boks.

Flaskevasking tror jeg er det kjipeste jeg opplever med hele hobbyen og det er grei nok pris for tomme bokser + lokk, så for meg er valget greit siden jeg som regel har øl på fat uansett. Sending og generell håndtering + transport av bokser er også mer praktisk.

Når det gjelder O2-inntak på forseglede bokser har jeg ikke noe formening om det - her høres det ut som mange bare spekulerer. Tipper prosessen for å fylle fra fatet er det kritiske punktet for O2-eksponering uansett. Men med skikkelig mottrykksfylling ligger man ganske godt an.
 
Takk for mye gode betraktninger. Da dropper jeg å vurdere den investeringen

Ser folk som bokser på YouTube sjelden desinfisere verken boks eller lokk? . Er dette vanlig praksis?
 
En annen fordel med flasker er jo også at man ser hvor mye øl, headspace og gjærgrums/ sediment det egentlig er
Og til en viss grad farge/ klarhet
Det er litt mer transparent med andre ord
Glass er best

Eneste fordelen med bokser jeg kan se er transport og stabling
 
Takk for mye gode betraktninger. Da dropper jeg å vurdere den investeringen

Ser folk som bokser på YouTube sjelden desinfisere verken boks eller lokk? . Er dette vanlig praksis?
Jeg ville ikke stolt på det, nei. Jeg kjører både boksene og lokkene i star-san før fylling og forsegling. Better safe than sorry! :)

Bokser har uten tvil bedre holdbarhet enn glass. Jeg gikk fra Beergun 2.0 til Duofiller og BenchMK.
NEIPA'ene mine holder seg mye lenger på boks enn på flaske.
Jeg gir også bort en del øl, og da er det mye enklere å gi bort bokser med beskjed om å hive de i metallavfallet enn å be om flasker tilbake.
Er også mye enklere å ta med på tur, og jeg slipper å bekymre meg for å huske å skylle de helsikes flaskene når de er tømt, for å deretter ta de med hjem igjen.
Flaskevask og korking er ikke noe jeg savner heller, for den saks skyld.
Det er jo også totalt umulig å få tak i flasker med mindre man enten har masse tørste venner som handler poløl, eller velger å betale i dyre dommer for nye. Desto større batcher man brygger, desto mer skjønner man at flasker er uaktuelt. Kan finne på å bokse 70-75L cerveza før sommeren. Det hadde jeg aldri orket med flasker.

Får også plass til mange flere kasser øl i kjøleskapet når de er i boks enn når de er på flaske... NEIPA på boks + kjøleskapoppbevaring ved 3C = laaaaaang holdbarhet.
Det virker også mye mer proft, synes jeg. Jeg skal være helt skamløs og innrømme at førsteinntrykket man gir folk når de får hjemmebrygg på boks gjerne er bedre enn når man serverer flasker.

Og @loebrygg Det med gjærgrums/klarhet vet man før man overfører ølet fra unitank.
hvor mye øl det er på boksen veier man med vekt før man begynner, sånn at man vet nivået er riktig. Har hatt kanskje 2 bokser av over 1200 stk som har hatt et helt annet nivå enn hva jeg programmerte inn duofilleren til.
 
Tilbake
Topp