Brewster motstrømskjøler

Etter å ha slitt litt med nedkjøling på min Brewster bryggemaskin fra Brewolution, demonterte jeg motstrømskjøleren for å se hvordan den så ut. Og jeg fikk bekreftet det jeg fryktet. Rørene har nesten lik dimensjon og dette er nok den største grunnen til den trege nedkjølingen. Se bildet som viser ca 1-2 mm forskjell på rørene. Jeg bestemte meg raskt for å lage en egen motstrømskjøler og fulgte noen tråder her på forumet. (En enkel motstrømskjøler... og Biltema motstrømskjøler til 800 kroner, takker for gode beskrivelser!)
Sluttsummen havnet på litt over 800,-

Resultatet ble veldig bra, den ble 100% tett og mye kjølevann kan strømme igjennom utenpå kobberrøret. Nå gjenstår det bare å måle nedkjølingstiden.

Har noen erfaring med å kjøre vørteren tilbake til kjelen en stund for å kjøle ned vørteren i kjelen før den tappes til et gjæringskar? Jeg pleier vanligvis å tappe nedkjølt vørter rett i karet.
 

Vedlegg

  • Brewster motstrømskjøler.PNG
    Brewster motstrømskjøler.PNG
    1,8 MB · Sett: 352
  • Biltema deler.PNG
    Biltema deler.PNG
    1,9 MB · Sett: 339
  • Rør i rør, med kobbertråd.PNG
    Rør i rør, med kobbertråd.PNG
    1,8 MB · Sett: 323
Jeg tenkte å kjøre vørteren tilbake i kjelen i ca 8-10 minutter, da vil det være ca 60C grader i kjelen. De siste 40 C gradene tar veeldig lang tid om man resirkulerer tilbake i kjelen, så fra der vil jeg tømme rett i gjæringskaret med 4 l/m og rundt 18-20 C grader ut. Total nedkjølingstid med tapping vil da bli 20-25 min.
 
Jeg er veldig spent på resultatet og forskjellen Camørn. Har Brewsteren selv og har i lengre tid irritert meg over den orginale motstrømskjøleren jeg også. Har testet med litt forskjellig trykk på vannet og flow rate på vørteren, uten at dette har hatt nevneverdige utslag. Problemet er nok som du poengterer at det er for lik dimmensjon på rørene.

Som sagt, hvis du har noen før og etter tall når du har fått testet den nye, så ville jeg vært veldig takknemlig.
 
Hei,
Har bygget samme Biltemakjøler selv, og vi kjørte nå sirkulering tilbake til kokekar frem til vi hadde rundt 70 grader. Tror vi skal kjøre enda litt mere neste gang, siden jeg føler vi hadde lite flokkulering/nedfall i gryta før vi kjørte over på gjæringsfat.

rme
 
Jeg er veldig spent på resultatet og forskjellen Camørn. Har Brewsteren selv og har i lengre tid irritert meg over den orginale motstrømskjøleren jeg også. Har testet med litt forskjellig trykk på vannet og flow rate på vørteren, uten at dette har hatt nevneverdige utslag. Problemet er nok som du poengterer at det er for lik dimmensjon på rørene.

Som sagt, hvis du har noen før og etter tall når du har fått testet den nye, så ville jeg vært veldig takknemlig.

Har planer om å måle litt, så noen tall kommer etter neste batch.
 
Hei

Har du fått tatt noen målinger med den nye kjøleren? Er veldig lysten på å bestille meg en ny selv så jeg er fremdeles spent på resultatet på din.
 
Skal kjøre en batch på lørdag. Da får jeg tatt noe tider og testet den skikkelig ut. Skal prøve å få gjort et oppkok med en full kjele vann og teste brewster kjøleren en gang til også.
 
Kjempe! Er ikke langt unna å trykke 'Bestill' hos Bryggselv, men tenkte jeg skulle se hva dine resultater ble først. Venter i spenning.
 
Ok. Tok tiden på nedkjøling av dagens batch. Kjøleren brukte 13 min på å kjøle ned 18 liter vørter til gjæring. (det var mer vørter i kjelen, men en del "forsvinner" i humla. Det ble hvertfall 18 liter til slutt). Skal kjøre samme mengde vann i kjelen og kjøle ned 18 liter med brewsterkjøleren de kommende dagene.
 
Hvilken temp hadde vørteren ut av den nye motstrømskjøleren?

Jeg tappet med en flow så jeg fikk 24/25 grader ut. Måtte strupe flowen litt for å få denne temperaturen. Jeg kunne sikkert kjørt på med mer trykk av kaldtvann gjennom kjøleren så jeg kunne hat en høyere flow av vørteren. Men det blir å teste ut neste gang. Gleder meg allerede til neste brygg.
 
Veldig intressant dette. Jeg kjørte et brygg på Brewsteren i går, og da havnet jeg på ca.25 grader i gjæringsbøtta etter ca. 35 min. Jeg for min del er mest opptatt av å komme mest mulig ned mot 20 grader og det virker som om det vil være mulig for deg med litt lavere flow på vørteren?
 
Jaja, det er jeg rimelig sikker på. Flowen på vørteren, kaldtvannet og lengden på kjøleren er faktorer som betyr noe her, og selvfølgelig at man har en noe større dim på det ytre røret enn det brewsterkjøleren har.
 
Jeg driver foreløpig og gjør klar en bestilling hos Ali Express (takk for tipset Anders Refsahl). Tenker å bytte ut alt som er av koblinger på Brewsteren i samme slengen. Bytter ut John Guest til fordel for Quick Connects.

Men ja, jeg går nok for Bryggselv sin kobbermostrømskjøler når bare koblingene er i hus.
 
Har fått delene mine i fra Kina nå, og ny kjøler er kjøpt inn i fra Bryggselv...men jeg hadde vært litt rask med målingene på 2 av delene, så de må bestilles opp på nytt, æsj... Koblingen inn til kjelen var for stor og compression fittings inn til kjøleren var for små...jaja, det er ting på gang i hvertfall.

Har kun funnet riktige compression fittings hos Morebeer, men synes de var dyre. 60$ for 2 stk. Noen som vet om noen rimeligere?
http://morebeer.com/products/stainless-58-comp-12-fpt.html
 
Har nå endelig fått kjørt første test av nye kraner, slanger og ny kjøler (mangler enda noen deler som er på vei).
Det ble kjøleren i fra Bryggselv pluss endel deler i fra Ali.

Før:
28-30 grader i beste fall i gjæringsbøtta, uansett trykk på vannet.

Nå:
17-18 grader med lavt trykk
15-16 grader ved middels trykk

Me happy!!

Mer utfyllende i bloggen hvis noen er intressert.
 
Tilbake
Topp