Bruk av avfukter som kjøleaggregat.

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Hei

Ettersom det viser seg vanskelig å få fatt i kjøleskap som er store nok til å romme en helt vanlig konisk gjæringstank så har ideen om å bruke en avfukter som kjøleaggregat snurret rundt i hodet en stund.
I dag gikk turen til Jula og på innkjøpslista stod denne: http://www.jula.no/luftavfukter-10-l-320w-417045 Nå også på tilbud  ;)

Rett hjem, av med pappen og frem med verktøy. Det gikk uforskammet greit å få ut fordamperen som ligger ytterst i en "sandwich" med kondensatoren. Med fare for å slippe ut 90 gram R134A kjølemedium svingte jeg fordamperen bakover slik at den henger rett ut bakom avfukteren, og det så ikke ut som om kobber-rørene tok noe skade av dette. Planen er å lage en kasse med vifte som fordamperen står inni, og la luft sirkulere ut fra kjøleskapet, gjennom kassen med vifte og fordamper og tilbake til kjøleskapet (eller hva jeg nå finner å sette konen i). En annen idé kan være å la kondensatoren stå nedi en beholder med glykol, og pumpe dette inn til gjæringskaret som skal kjøles på en eller annen måte.

For å teste effektivitet så satte jeg kjøleren ned i en bøtte vann for å måle effekten som kjøleren henter ut av vannet.
Kort fortalt så kjølte avfukteren ned 10 liter vann fra 22 til 12 grader (10 grader) på 15 minutter. Dette tilsvarer en energimengde  på (10l * 10°C * 4,18(kWs/°C) ) som skulle gi 418kWs eller 0.116kWh.
Dette betyr at når kjøleren går så "suger" den ut energi tilsvarende 464 watt av vannbøtta (kompressoren trekker 320W fra nettet). Når denne går mot luft så blir det sikkert et adskillig lavere tall, men jeg tror dette kan holde i massevis for å kjøle ned en isolert kasse/skap på rundt en kubikk eller så.

Det som gjenstår er å koble ut elektronikken slik at vifta og kompressoren kan styres direkte for temperaturkontroll og avriming.

Er det noen som har gjort noe lignende, eller har kommentarer på prosjektet?
Kjølerom til 998.- pluss litt isopor til isolasjon er uansett billig!

Mvh,
Erlend H.
 

Vedlegg

  • 2013-10-29 13.44.54.jpg
    2013-10-29 13.44.54.jpg
    247,5 KB · Sett: 1.246
  • 2013-10-29 13.44.48.jpg
    2013-10-29 13.44.48.jpg
    346,1 KB · Sett: 1.237
  • 2013-10-29 13.44.59.jpg
    2013-10-29 13.44.59.jpg
    286,1 KB · Sett: 1.211
  • 2013-10-29 14.01.39.jpg
    2013-10-29 14.01.39.jpg
    310,7 KB · Sett: 1.250
  • avfukter2.jpg
    avfukter2.jpg
    307,3 KB · Sett: 1.223
Stilig! Har vært inne på en tilsvarende tanke, men ikke prøvd selv. Gleder meg til å se hva du får til!

En del akvarieentusiaster bygger sine egne vannkjølere på denne måten. Mulig du kan finne tips/triks ved å søke i fiskefora..
 
Hvis det er noen kjølemontører på forumet så hadde det vært morsomt å vite hva slike kobber-rør tåler før de knekker, og om det er mulig å evt. skjøte på det tykke røret for å lette montering o.l.
Hva skal man lete etter for å finne ut om avfukteren har noe "standard" påfyllingsnippel for å fylle gass etter en slik modifikasjon?

Erlend H.
 

Vedlegg

  • avfukter.jpg
    avfukter.jpg
    115,4 KB · Sett: 1.105
geokri skrev:
Da skulle du hatt konisk med kjølekappe, så kunne du sirkulert vann med rett temp i den :)
Har tenkt tanken, men konisk med kjølekappe har lav WAF på grunn av prisen :-(
 
Kult prosjekt! Har sett tilsvarende med glykol der de brukte en portabel aircondition enhet. Går med tilsvarende tanker selv for å holde fatene mine kjølige istedet for kegerator (lettere å plassere dersom jeg kan bygge kammeret selv)
 
Smart Erlend!  :skitbra: :skitbra: :skitbra: Er det like lett å rive ut (les delikat plukke ut) resten uten å ødelegge noe som det ser ut til? Når det gjelder styring så kan man vel kjøre 220V rett på kompressoren med temperaturstyring mellom den og stikkontakten? Hvis man ikke vil bruke viften altså.
 
Bjarte H skrev:
Smart Erlend!  :skitbra: :skitbra: :skitbra: Er det like lett å rive ut (les delikat plukke ut) resten uten å ødelegge noe som det ser ut til? Når det gjelder styring så kan man vel kjøre 220V rett på kompressoren med temperaturstyring mellom den og stikkontakten? Hvis man ikke vil bruke viften altså.
Du må ha vifte på kondensatoren, dvs den varme siden for å lede bort varme. Du kan heller ikke kjøre kompressoren direkte uten avriming innimellom, Hvis det rimer over så må systemet stoppe noen minutter slik at kondensatoren i kjøleskapet blir avrimet. Fant denne på ebay, fins sikkert andre også: http://www.ebay.com/itm/QQU-AC220V-Repeat-Cycle-On-Off-Delay-Panel-Relay-0-30-min-Timer-Installed-ATDV-Y-/281165153579?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4176bfc52b
 
Det så ut som et strålende utganspunkt for hjemmelagde kjølegreier. Så bra at jeg like gjerne stakk rett på Jula og henta en!  :)

For bryggere som er vant til å bruke STC-1000 er kanskje denne et godt alternativ?
http://www.ebay.com/itm/3-Relay-Digital-Temperature-Controller-with-2-sensor-refrigeration-defrost-/320854550291?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item4ab46be713
 
Oberstbräu skrev:
Det så ut som et strålende utganspunkt for hjemmelagde kjølegreier. Så bra at jeg like gjerne stakk rett på Jula og henta en!  :)

For bryggere som er vant til å bruke STC-1000 er kanskje denne et godt alternativ?
http://www.ebay.com/itm/3-Relay-Dig...lectrical_Test_Equipment&hash=item4ab46be713

Glimrende! håper du er like heldig som meg når kobber-rørene skal bøyes. Så akkurat ut som den kontrolleren som trengs for å styre kjølinga, men bruksanvisninga er akkurat som forventet på slike Kina-regulatorer. Så ikke ut som om det var egen utgang til vifte, men det kan løses ved å bruke en diode og 2 eksterne relé som legger inn vifta både når kompressoren går og når den er i defrost-modus. Uten dette så har du ikke kjølevifta i gang (inni skapet) når den defroster, og det tar lenger tid før fordamperen tiner.
 
Erlend H. skrev:
Hvis det er noen kjølemontører på forumet så hadde det vært morsomt å vite hva slike kobber-rør tåler før de knekker, og om det er mulig å evt. skjøte på det tykke røret for å lette montering o.l.
Hva skal man lete etter for å finne ut om avfukteren har noe "standard" påfyllingsnippel for å fylle gass etter en slik modifikasjon?

Erlend H.
Det står som regel en liten rørstuss på kompressoren som er klemt og loddet igjen.  Du må lodde på en Schrederventil på denne stussen for å etterfylle anlegget. etter å ha sugd ut all lufta med en vakuum pumpe  . Hvor mye du kan bøye et kobberrør varierer med diameter og tykkelse på godset. mindre rør tåler mer. som regel blir det en knekk på røret hvis du bøyer for mye,  som struper flowen,  så går det hull på røret når du skal fjerne denne knekkbøyen.
 
Her er greia frigjort for alle plastdeler og kjøledelen innebygd i en særs medlertidig kjøleboks. Og kaldt ble det. :)
8a3abuda.jpg

Håpet er å kunne bruke dette i en kompakt kegerator etter hvert.
 
Nordtvedt: Hvordan har du tenkt å gjøre det med vifter/luftsirkulasjon på varm og kald side?

...og hva med garantien på Jula?

Erlend H.
 
Erlend H. skrev:
Nordtvedt: Hvordan har du tenkt å gjøre det med vifter/luftsirkulasjon på varm og kald side?

...og hva med garantien på Jula?

Erlend H.
Det var vel meg du mente...
Tenkte jeg skulle teste uten vifte først. De fleste kjøleskap er uten vifter, og funker det uten blir det uten.
 

Vedlegg

  • Warranty.png
    Warranty.png
    491,1 KB · Sett: 765
Driver og ser etter et gammelt kjøleskap å slakte for å bygge en mobil bar med plass til 4-6 fat og 5kg gass.
Dette ser ut  som en mer kompakt løsning, som er lettere både å demontere og å bygge inn.

Men, vil ikke den mindre modellen holde? http://www.jula.no/luftavfukter-8-l-220w-417039 Den er på 220W, min 210L fryseboks er bare på 200W og drar et tilsvarende volum ned til -30 om den står på fullt.
 
Tilbake
Topp