Brygge sterkt og vanne ut?

Jeg har hatt litt utfordringer med bacterien lacto-basillus (sånn ca stavning) og jeg lurer på om jeg for å kunne brygge øl med 4,5-5% kanskje skal prøve følgende?

Brygge til en OG rundt 1,06-1,065 . Når denne er ferdig, kok opp en ferdig oppmålt og utregnet mengde vann (og sukker til karbonering ) som jeg tilsetter til et tappekar og deretter etterfyller med det ferdige ølet som da blir "vannet" ut til 4,5-5% styrke og deretter flasket?

Det aner meg at jeg har en liten svikt ett eller annet sted i rutinene mine, for jeg får tydeligvis relativt ofte svake sur-hets hint ved brygging av alkoholsvake øl, så jeg lurer på om dette kan være en løsning?

Hvis jeg har forstått det riktig kan problemet oppstå hvis de dårlige bakteriene får gode vekstvilkår, for eksempel der gjæren ikke har "nok" å gjøre?
 
Du kan nok helt sikkert gjøre som du foreslår for å dekke over symptomene, men er det ikke bedre å kvitte seg med problemet?

Hvis du f.eks. har brygget med Lactobacillus før, og har litt gamle gjæringskar...så er det jo ikke umulig at de ligger i små, mikroskopiske riper og koser seg.
Jeg ville i hvert fall hatt en dedikert gjæringsbøtte for surøl o.l, som jeg ikke brukte til andre ting.
 
Du kan nok helt sikkert gjøre som du foreslår for å dekke over symptomene, men er det ikke bedre å kvitte seg med problemet?

Hvis du f.eks. har brygget med Lactobacillus før, og har litt gamle gjæringskar...så er det jo ikke umulig at de ligger i små, mikroskopiske riper og koser seg.
Jeg ville i hvert fall hatt en dedikert gjæringsbøtte for surøl o.l, som jeg ikke brukte til andre ting.

Dette var en helt ny dunk så dessverre er ikke dette forklaringen.. Jeg har heller aldri brygget med lacto med vilje :p

Kan det være dette i drikkevannet mitt? Det er på en måte den eneste usikre kilden jeg har, ellers føler jeg at jeg har luket ut gode forklaringer på hvorfor jeg har vært uheldig med dette. Alternativt er ikke bryggselv kittene laget gode nok? burde jeg koke opp settet først? Det har jeg ikke gjort for det "skal" ikke være nødvendig..
 
Altså jeg kan ha noe galt med rutinene mine, må kanskje skrive ned hele dagen og se hva jeg eventuelt gjør feil men synes dette er veldig merkelig
 
Hørtest rart ut. Kan smaken du refererer til oppfattes som litt cider-aktig, eller er den direkte sur?

Og hvis du aldri har brygget med Lacto, hva gjør deg såpass sikker på at det faktisk er lacto i ølen din?
 
Skal sjekke igjen når jeg kommer hjem men det kan være cider-aktig surhet, hva er det da? Dette har jeg opplevd ved 3 tidligere brygg og det ødelegger smaken, det blir drikkanes men ikke optimalt.

Nå er dette en belgisk golden ale så kanskje det passer bedre inn i stilen? Håper iallefall det+ at den stopper ved denne "surheten" og ikke går videre.
 
Alternativt er ikke bryggselv kittene laget gode nok? burde jeg koke opp settet først? Det har jeg ikke gjort for det "skal" ikke være nødvendig..

dette er ikke årsaken til problemene dine. settene er helt konge. jeg har laget 6 av de, og har aldri hatt en eneste infeksjon. (og nei, de skal ikke kokes)

jeg hadde en cider-aktig smak i mitt første brygg (som ikke ble borte selv etter flere måneder med lagring). det ble gjæret for varmt (22-24 grader), det ble tilsatt litt lite gjær som ikke var rehydrert og det ble ikke tilsatt nok oksygen. jeg rørte kun litt rundt med sleiva før pitching av gjær.
på brygg 2 startet jeg med kontroll av gjæringstemp, nok rehydrert gjær og innblaning av oksygen med malingsvisp på drill i noen minutter og vips, cidersmaken er borte vekk.
 
Sist redigert:
Cider-aktig eller noe som kan minne om grønne epler, er ofte også bare at ølen er litt ung og "grønn" enda. Vær tålmodig og gi den noen uker, så skal den ha blitt bedre.
 
dette er ikke årsaken til problemene dine. settene er helt konge. jeg har laget 6 av de, og har aldri hatt en eneste infeksjon. og nei, de skal ikke kokes.

jeg hadde en cider-aktig smak i mitt første brygg (som ikke ble borte selv etter flere måneder med lagring). det ble gjæret for varmt (22-24 grader), det ble tilsatt litt lite gjær som ikke var rehydrert og det ble ikke tilsatt nok oksygen. jeg rørte kun litt rundt med sleiva før pitching av gjær.
på brygg 2 startet jeg med kontroll av gjæringstemp, nok rehydrert gjær og innblaning av oksygen med malingsvips på drill i noen minutter og vips, cidersmaken er borte vekk.

Vet selvsagt de ikke skal kokes, mente ett kjapt oppkok for å ta knekken på saker og ting, det vet jeg det er endel som praktiserer.

Men ja, svaret ligger vel ett annet sted uansett:)
 
Har du tempkontroll på gjæringa di?

Jeg har ett sted hvor jeg har full kontroll men dette var opptatt da denne brygget. siden det var en belgisk ale yeast tenkte jeg det ikke var så nøye.

Har svingt mellom 20-23 (rom temp) så kan umulig ha gått helt galt pga det? Men den er jo ikke ferdig enda så kan være det bedres, skal ta en smak igjen og se om jeg kan være mer konkret ift hva det minner om:)
 
Kan hende det sure gir seg litt med tiden, men har gjæren evne til å produsere mer fruktig tone kan sur-smaken komme av feiltolket frukt tone av noe slag e.lm fra gjæra :) om den ikke er ferdig er alle antagelser for tidlige å gjøre.

Malt typer kan gi fremmed preg som er noe surt om det er noe nytt på den fronten.

hvordan kontrollerer du temp?
 
På akkurat denne så pitchet jeg vil ca 19 grader og lot den gjøre greia si i romtemperatura.

Ellers har jeg en fryseboks som denne gang dessverre var opptatt med en annen bøtte:)
 
Hørtest rart ut. Kan smaken du refererer til oppfattes som litt cider-aktig, eller er den direkte sur?

Og hvis du aldri har brygget med Lacto, hva gjør deg såpass sikker på at det faktisk er lacto i ølen din?
Skal ikke spekulere i hva slags organismer det er snakk om, men brukeren har i hvert fall brygget en infisert batch eller to tidligere:
https://forum.norbrygg.no/threads/hva-er-dette-bilde-vedlagt.24528/

Men at det faktisk er snakk om infeksjon i alle tilfeller, eller om det er usmaker fra dårlig gjæringskontroll, kjemikalier i drikkevannet eller rett og slett øl som OP ikke liker, kan jeg jo ikke vite.


Uansett så hjelper vel ikke planen om å brygge sterkere øl mot infeksjoner.

Identifiser usmaken og fiks evt. problemer med renhold. Hvis det faktisk er organismer fra drikkevannet som er problemet (du har forhåpentligvis gått nøye over renholdsrutinene etter flere brygg med problemer) er det kanskje en tanke å hoppe over på BIAB. Hvis alt vannet allikevel må kokes så forsvinner mange av fordelene med ekstraktsett, synes jeg.
 
Sist redigert:
Betal kontigenten og send øl til vurdering er mitt beste råd.
Kanskje får du som jeg helt annen tilbakemelding enn det vi hadde tenkt oss.
 
Vær ekstra nøyaktig med hygienen og prøv å finne ut hvor det svake leddet i bryggekjeden din er.
Hva kan potensielle fallgruver være?
Kan det være tidligere infeksjon, som fortsatt sitter igjen i gjæringskar?
Hvor kommer vannet fra? Kommer det fra brønn? I så tilfelle, kok det før du tilsetter det til ekstrakt.
Tilsetter du nok gjær? Sørg for å gjøre det for å få gjæren til å ta over miljøet fortest mulig. Mint mulig lagtime. Bedre med litt for mye, enn litt for lite.
Er alt som kommer i kontakt med vørteren din, sanitert?
Hvilket rom brygger du i? Er det et rom med mye bakterier i luften? Har du lukket tilførselen av "rom-luft" til vørteren, slik at ikke bakterier kan lande oppi vørteren over tid?

Mange potensielle fallgruver, så det gjelder å være så nøyaktig som du kan på alle områder :)
 
Vær ekstra nøyaktig med hygienen og prøv å finne ut hvor det svake leddet i bryggekjeden din er.
Hva kan potensielle fallgruver være?
Kan det være tidligere infeksjon, som fortsatt sitter igjen i gjæringskar?
Hvor kommer vannet fra? Kommer det fra brønn? I så tilfelle, kok det før du tilsetter det til ekstrakt.
Tilsetter du nok gjær? Sørg for å gjøre det for å få gjæren til å ta over miljøet fortest mulig. Mint mulig lagtime. Bedre med litt for mye, enn litt for lite.
Er alt som kommer i kontakt med vørteren din, sanitert?
Hvilket rom brygger du i? Er det et rom med mye bakterier i luften? Har du lukket tilførselen av "rom-luft" til vørteren, slik at ikke bakterier kan lande oppi vørteren over tid?

Mange potensielle fallgruver, så det gjelder å være så nøyaktig som du kan på alle områder :)

Brygger på kjøkkenet.

Ja jeg har vært ganske streng på minimal tid med åpent kar ift vørteren og luftbårne bakterier. Jeg har tidligere glemt meg bort og hatt kjøkkenvinduet åpent og det kan ha påvirket tidligere batcher..

Mangel på gjær ser jeg på som et viktig poeng, for jeg har skjønt at god stormgjæring sikret at andre bakterier ikke får spillerom til å blomstre.

Men denne batchen smakte jeg på igjen og det minner faktisk litt om grønne epler, så da er det bare modning som skal til?
 
Tilbake
Topp