Bunnfall (trub) ved kjøling av vørter

Balle Rambjør

Norbrygg-medlem
Jeg kjøler vørteren i kjøkkenvasken vha rennende vann og isbiter. Nedkjølingen tar ca 30 minutt. Vørteren overføres til gjæringskar vha hevert. Jeg sliter litt med å få truben til å samle seg i bunn, og på siste brygg (Black IPA) ble hele innholdet med over i gjæringskaret.

Hva bør jeg gjøre for å få med meg minst mulig av truben? Bør jeg røre i vørteren? Hittil har jeg ikke rørt i det hele tatt under nedkjølingen da jeg innbiller meg at det bare vil virvle opp truben. De siste par gangene har jeg også brukt Protafloc uten at jeg har sett noen bedring av den grunn (den gir vel størst effekt etter gjæringen?). Er det noen som har noen gode råd?
 
Vent en time etter nedkjøling før du overfører til gjæringskar, så bunnfeller det bedre. Ikke for mye protafloc, 1/2 tablett til 20-25ltr.
 
Jeg gjør det ikke, men whirlpooling er vanlig blant mange hjemmebryggere for å samle truben i midten. Vet ikke hvor effektivt det er med å bare bruke en sleive ...Hvor lenge og når får whirlpoolerne svare på...
 
Hei. Slet også med det samme igår, jeg kokte en test batch på ti liter på kaserollen. Jeg fikk ikke bunnfelt ennda jeg satte kasserollen ute i -10 grader med snø rundt, vørteren var kald etter 3/4 time... Jeg dumpa det i gjæringsbøtta, nå etter et døgn har det skilt lag med vørteren.
Det jeg har gjort er å brygge en 10 ltr. pilsner test med breiss hvit sorgum sirup. Det kan tenkes at hvit sorgum inneholder mere proteiner enn malt og at det var derfor jeg slet med bunnfelling..
 
Jeg pleier å lage en virvel med sleiven i gryten når avkjølingen er ferdig. Sleiven kokes sammen med kjøleren de siste 15 minuttene av koketiden, så den blir skikkelig desinfisert. Jeg tipper jeg rører i ca ett minutt, jeg rører i alle fall til det snurrer ganske fort. Så legger jeg lokk på kjelen og lar den hvile en times tid. Når vørteren så tappes av er den klar og fin. Humlen ligger samlet i en haug midt i kjelen, mens truben er jevnere fordelt over bunnen.
 
Første metoden jeg brukte var å holde en sil (som jeg har hatt i starsan) over gjæringskaret og sile vørteren mens bøtta fylles opp.
Dette funket ganske bra, men man må ta noen pauser for å tømme silen når den fyller seg med trub.

Det jeg gjør nå er å bruke pumpen min og resirkulere vørteren. Da oppnår jeg to ting. Det går fortere å kjøle ned vørteren fordi det hele tiden er bevegelse i kjelen. Det andre jeg oppnår er ved å la slangen som resirkulerer oppi kjelen igjen ligge langs buen av kjelen - er at det skaper en whirlpool effekt, og truben samles i en pyramide i bunnen av kjelen.

180px-Whirlpool_dynamics.gif

Lignende effekt kan oppnås ved å røre noen ganger i samme retning med en sanitær meskjeskje eller lignende og vente til truben samler seg i bunn.
 
Hvorfor vil du ikke ha med trub over i gjæringskaret? Det er overhodet ikke klart at dette har negative konsekvenser, snarere tvert imot.
 
Enkleste er: Vent en time, eller så lenge du orker, etter nedkjøling. Da har det meste samlet seg på bunnen.
Når du skal tømme over til gjæringskaret, ikke vær redd for å få med 2,3,4 liter med trub. Det blir etterhvert kompakt og samler seg på bunnen.
 
Har akkurat gått til anskaffelse av denne fra IKEA.

Det er mulig å trekke ut bøylene på siden slik at den skal passe oppå litt av hvert.
 
Det er det vel delte meninger om. Jeg tror ikke at jeg som fersking skal begi meg inn på den diskusjonen:confused:.​

Så du mener det er delte meninger om at det ikke er klart at det å ha trub over i karet er en bra ting. Vel, det er jeg ikke sikker på. :p
Men prøv en gang eller to. Du får klart øl og det er veldig lite stressende å bare pumpe hele driten over.
 
Tilbake
Topp