Cider gjær?

Eg har alltid brukt kjellartemp som varierar med årstida. 10-12º på vinteren, opp mot 18-20º på sommaren. Sider har godt av lang lagring. Gjerne eit halvt til eit år på primær og eit år minst på flaske/fat. Har ein no som er to år og den er knas. Kunstig karbonert på cornelius. Knusktørr og sprudlande.
 
Har brukt samme metode for spontan og wlp775. Karbonering etter smak. Enkelte likar masse kolsyre, gjerne meir enn i øl. Eg syns det er greit med litt boblar men ikkje for mykje.
 
TerjeR skrev:
Eit par spørsmål:
Ved spontangjæring. Kva temperatur bør den gjerast under?
Eg forstår at dette kan ta tid. Omstikking underveis?
Når ein brukar gjær. Kor lang tid bør ein forvente på utgjæring?
Karbonering på flaske. Samme metode som for øl? 6g sukker pr liter?

Jeg leste mye på sidene til Andrew Lea ( http://www.cider.org.uk/content2.htm ) når jeg prøvde meg på ciderlaging flere år tilbake. Der vil jeg tro du finner svar på de fleste spørsmål. Husker han hadde mye god informasjon om gjæring. Han har også en bok om cider dersom du foretrekker det. Han jobbet som ciderforsker(!) på Long Ashton forsøksstasjon før den ble nedlagt.

Jeg skulle gjerne hatt maken eplehage.

Lars-Erik
 
Mine beste cider har jeg laget uten gjærtilsetting.
Tilsetter bare gradvis noe sukker til råsaften over de første ukene og lar den gjære lenge. Kan drikkes til påske, men best etter ett år til.
Gjæres i frostfri, kjølig kjeller eller i kjølerom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei,

Jeg har en sider stående i kjelleren i et rom som holder 8-10 grader. Den har nå stått der i 3 måneder mens jeg har tilsatt totalt 2kg sukker spredt utover uke 2 og uke 6 på dunk. Når jeg målte SG i dag så ser jeg at den ligger på 1016, burde ikke denne snart være ferdig utgjæret? Er gjæren død? Bør jeg tilsette gjærnæring? La den stå? Høyere temperatur?

Sideren er laget av råsaft fra epler fra Hardanger og spontangjæret. (Har en snill svigerfar som fraktet det med seg ned til Stavanger for meg) OG på råsaften var 1050 før den ble satt til gjæring.

Setter pris på alle tips.

På forhånd takk. :)
 
La den stå to-tre månar til så kan du måle. Ev auke tempen eit par grader. Sideren treng ofte laaang tid, både på gjære ut, og lagringstid før den er på topp.
 
Flott, takk for svar. Da lar jeg den bare stå et par mnd til. Får bare smøre meg med tolmodighet.
 
Tilbake
Topp