Droppe flamout og heller bare tørrhumle i IPA?

Mye aroma går tapt ved å tilsette humle etter kokeslutt pga den fortsatt høye temperaturen i vørteren.

Uten å ha lest altfor mye om det enda, så lurer jeg på hva vitsen er i flamout humle hvis man tilsetter den for aroma? Man får jo aroma ut av den, uten tvil, men med så lave flash-points på enkelte humleoljer så vil jeg jo anta at mye går tapt?

Bitterheten og smaken kan man vel hente ut ved andre tilsetninger.

I morgen tenkte jeg i utgangspunktet å kjøre WP tilsetninger på 35C, 120 minutter, for å få med meg mer av myrcene-oljen, som fordamper ved rundt 40C. Si at du tilsetter Amarillo ved kokeslutt, Amarillo inneholder ca 70% Myrcene, det vil vel si at 70% av humlearomaen fordamper og blir borte? Sånn grovt sagt.

Heller også litt mot å bare tilsette bitterhumle og 10-min humle, og droppe flamout, og heller bare tørrhumle heftig, men er usikker på hva det blir til enda.

*Edit: Jeg tror jeg går for å droppe WP, og flytter de til tørrhumling, dette vil jeg finne ut av.

Er det noen som vet hvis jeg driter meg ut ved å gjøre dette? Klarer ikke finne noe særlig relevant hvor folk har gjort dette.
 
Sist redigert:
Skulle likt å sammenlignet to helt like oppskrifter hvorav den ene er tilsatt humle ved WP ved rundt 30-35C og den andre ved flameout for å se om det er noen forskjell.
Syns ikke tørrhumlingsaromaen er like spennende.
 
Jeg synes faktisk tørrhumlinga er mye "mer".

Jeg har tørrhumlet alle ølene som har WP tilsetning, så jeg har enda ikke fått med meg hva kun det ene eller det andre gjør.
 
Det blir alltid noe igjen i vørteren. Selv humle som kokes i 60 min. gir NOE aroma. Men alt handler om balanse.
 
Gjør begge deler da vel. Halvparten på feks 70c og resten på.35c.
Har flere ganger hatt en "WP" hvil på 50-60c i opptil mange timer. Gir en fantastisk smak. (men et uklart øl hos meg)
Tørrhumling er mer aroma "føler" jeg.
 
Men gir den "all" aroma humlen har å by på? Jeg tenker på fordampningspunktene til de forskjellige oljene.
 
Føler meg litt "lost" her. Miguel og dere andre... Hva er WP? Og hva er disse lave temperaturene? Før/etter kok? Whirlpool? Er det en brygg-teknisk finurlighet (les: prosess) jeg ikke har fått med meg?
 
Føler meg litt "lost" her. Miguel og dere andre... Hva er WP? Og hva er disse lave temperaturene? Før/etter kok? Whirlpool? Er det en brygg-teknisk finurlighet (les: prosess) jeg ikke har fått med meg?
WP humling == Humling etter du er ferdig å koke. Temperaturen bestemmer hvor mye utnyttelse du får av humlen. Ca. 90 ºC vil trolig gi deg 15% utnyttelse.
 
Joda, steinmb, men iflg all min "barnelærdom" er det viktig å få vørteren ned til gjæringstemperatur (20C) så fort som mulig, siden infeksjonsfaren er overhengende. Og så ser jeg at det snakkes om f.eks. WP 35C i 120 min og ved 60C i 45 min? Hodet mitt er gammelt og tregt, og må nok ha dette inn med teskjeer :)
 
Det stemmer. Noen "sjanser" tar man.

Jeg feiger ut. Blir bare WP 120min @ 35C idag siden det er ny oppskrift. Så sparer jeg brygget uten sene tilsetninger til en single hop dag.
 
Hvis du er opptatt av å holde på myrcene er det noen punkter å tenke på. At kokepunktet er på 40 grader, og du tenker å holde deg rundt 35 betyr ikke at du klarer å holde på den i noen særlig grad likevel ettersom damptrykket til myrcene er høyt, det er uløselig i vørter og har mye lavere tetthet enn vørter og vil bare ligge på toppen og dampe av.
Under gjæring har du en periode med kontinuerlig CO2 gjennomstrømming som bidrar til å fjerne flyktige komponenter.
Bruker du gjæringskar av plast kommer mye myrcene til å absorberes i plasten, sånn sett er stålkar gunstigere. Det gjelder alle upolare komponenter.
Hva du holder på nedi vørteren av disse fluktige upolare terpenene avhenger selvsagt av vørtersammensetningen også, mendgen lipider som han bidra til å holde på de ved å emulgere dem, tyngre estere som kan bidra til å holde på en litt større fraksjon... De kommer også til å oksideres av luft og gi nye forbindelser som er mer polare og dermed mer vørterløselige. Oksidasjon skjer raskere ved høyere temepraturer, og om det er kilden til endel av aromaen man forbinder med sene humletilsetninger går du glipp av de ved å humle i lunken vørter.
Skal du ha med max av disse oljene er det hop rocket og platekjøler som er name of the game. Da ekstraherer du dem ut ved høy temp og kjøler vørter øyeblikkelig ned til under 20C og fanger aromaen.

Det er noen overflatiske synsinger rundt temaet. Det finne selvsagt masse vitenskapelige studier rundt temaet for den som ønsker å søke opp og lese litt.
 
Ah. Takk for info.

Jeg har feiget ut ytterligere og kjører WP på 60 igjen.

Tror ikke jeg gidder å gjøre noen forsøk før jeg har lest mer om humleoljer.
 
Hvis du er opptatt av å holde på myrcene er det noen punkter å tenke på. At kokepunktet er på 40 grader, og du tenker å holde deg rundt 35 betyr ikke at du klarer å holde på den i noen særlig grad likevel ettersom damptrykket til myrcene er høyt, det er uløselig i vørter og har mye lavere tetthet enn vørter og vil bare ligge på toppen og dampe av.
Under gjæring har du en periode med kontinuerlig CO2 gjennomstrømming som bidrar til å fjerne flyktige komponenter.
Bruker du gjæringskar av plast kommer mye myrcene til å absorberes i plasten, sånn sett er stålkar gunstigere. Det gjelder alle upolare komponenter.
Hva du holder på nedi vørteren av disse fluktige upolare terpenene avhenger selvsagt av vørtersammensetningen også, mendgen lipider som han bidra til å holde på de ved å emulgere dem, tyngre estere som kan bidra til å holde på en litt større fraksjon... De kommer også til å oksideres av luft og gi nye forbindelser som er mer polare og dermed mer vørterløselige. Oksidasjon skjer raskere ved høyere temepraturer, og om det er kilden til endel av aromaen man forbinder med sene humletilsetninger går du glipp av de ved å humle i lunken vørter.
Skal du ha med max av disse oljene er det hop rocket og platekjøler som er name of the game. Da ekstraherer du dem ut ved høy temp og kjøler vørter øyeblikkelig ned til under 20C og fanger aromaen.

Det er noen overflatiske synsinger rundt temaet. Det finne selvsagt masse vitenskapelige studier rundt temaet for den som ønsker å søke opp og lese litt.
Det var nøyaktig det jeg også hadde hadde tenkt å svare...:rolleyes:
 
Skulle likt å sammenlignet to helt like oppskrifter hvorav den ene er tilsatt humle ved WP ved rundt 30-35C og den andre ved flameout for å se om det er noen forskjell.
Syns ikke tørrhumlingsaromaen er like spennende.

Skal se hvis jeg får tid og rom til en single hop brygget to dager etter hverandre om en stund.
 
Tilbake
Topp