Effektivisering av mitt BIAB.

Da har jeg laget en liten presentasjon på oppsettet mitt. For min del er gleden av å gjøre dette så lowtec som mulig stor. At det samtidig ikke koster all verden er også helt OK. Jeg bruker altså Brew In A Bag, BIAB. Jeg ble fort lei lav effektivitet og mye trub ved vanlig BIAB, og ønsket om effektivisering kom fort.  Jeg  er vant til å hjelpe meg med det som måtte finnes i nærmiljøet, og resultatet ser dere her. I stedet for meskepose bruker jeg et stykke tøy som jeg forer gryten med, dette for at slikt tøy fort revner i sømmene om man formsyr en pose. Jeg kler gryten og holder det på plass med en stor strikk. Mesker så på vanlig måte, har etter hvert fått veldig god tempkontroll. Etter endt mesking løfter jeg opp posen, og senker den ned i «trakten», en gammel gjæringsdunk som jeg har saget bunnen av og satt oppned. Jeg har lagt en rist i bunnen, for å øke diametern  på avrenningen, uten denne risten gikk det fort tett.  I begynnelsen la jeg bare slangen fra heverten ned i malten, men så at det da fort ble ujevn skylling.  Jeg fant en gammel saftkokersil som passet perfekt og  som nå fordeler  strømmen av søtvørter jevnt gjennom maltblandingen. Jeg kjører først alt gjennommalten og ned i gjæringskaret, så reverserer jeg og kjører det gjennom en gang til, nå ned i kokegryten. Søtvørteren er nå klar og effekten på oppsettet ligger mellom 75 og 82%. Skylleprosessen tar ca 30 min, så setter jeg trakten opp i en annen gryte og lar det det siste renne av der, det blir ca 2 liter som jeg kjapt varmer opp på en separat plate og har opp i hovedgryten på 15 min.

073_zps00cb833c.jpg

Mesking pågår.

074_zpsf6f98ce8.jpg

Her er posen løftet over til "trakten", dette var før jeg satte inn sil og rist. Bruker hevert, stor type, i stedet for pumpe. Barnestolen er skamloest stjaalet fra barnerommet og maltraktert.

004-1_zps34d5039f.jpg

Risten i bunnen av "trakten". Risten fulgte med Microboelgeovnen. Min kone leter fremdeles etter den risten...

020_zpsa0bee04c.jpg

Saftkokersilen, passer helt perfekt!

021-1_zps40a96980.jpg

Første skylling, her renner det unna greit.

022_zps5dd1f28e.jpg

Andre skylling, ting tar lenger tid.


Så løftes gryten opp på platen igjen og vi starter kokingen!  
Om dette er bedre enn vanlig kjøleboksbrygging tviler jeg på, men jeg tror ikke det er dårligere heller. Fordelen som jeg ser det er at man slipper å bygge den derre "rørdingsen" i bunnen av kjøleboksen... :)  Noen som har innvendinger til denne måten å brygge på?
 
God og enkel løsning :)
Har du 72-85% effektivitet er jo det veldig bra!
Jeg regner med at du skyller malten med vann oså, etter at vørteren har rent ferdig?
Enkelt, kompakt og greit bryggeri det der :)
Du viser jo frem det at man kan brygge uten de store byggeprosjektene og kostnadene :)
:skitbra:
 
Digger low-tech selv, dette var virkelig et snadderoppsett!

Hvor mange kg malt tåler kleshengeren under stolen?  ;)
 
magne1972 skrev:
Har du 72-85% effektivitet er jo det veldig bra!
Jeg regner med at du skyller malten med vann oså, etter at vørteren har rent ferdig?

75-82 var det vel, men ja jeg er veldig fornøyd! Men nei, jeg skyller ikke med vann. Det burde jeg altså gjøre? Hvor mange liter vann bør jeg skylle med, da?  Gryten er på 36 liter og ganske full, her er et bilde som viser typisk meskestart:
019_zps425e0c39.jpg

Her er det 6000g malt og jeg satt igjen med 22l ved kokestart. Etter kok hadde jeg 20l og målte OG 1068.

RawRoffe skrev:
Digger low-tech selv, dette var virkelig et snadderoppsett!

Hvor mange kg malt tåler kleshengeren under stolen?  ;)

Takker! Kleshengeren tåler akkurat nok!  ;)
 
Når alt av vørter som kan renne av har gjort det, så er det ca 6 liter igjen i malten.  Også denne vørteren er på 1060-62.  Teoretisk - om du skylte med 6 liter vatn med 78-80 grader, så ville du få ut denne.  Nå vil du nok få noe mindre, men likevel såpass at det vil være verdt det.  Tipper at du kan få 25 liter øl med 1065-66 istedet for 20 liter med 1068 ( :jaha:?? :attevar: :yes:)
 
Trygve skrev:
Når alt av vørter som kan renne av har gjort det, så er det ca 6 liter igjen i malten.  Også denne vørteren er på 1060-62.  Teoretisk - om du skylte med 6 liter vatn med 78-80 grader, så ville du få ut denne.  Nå vil du nok få noe mindre, men likevel såpass at det vil være verdt det.  Tipper at du kan få 25 liter øl med 1065-66 istedet for 20 liter med 1068 ( :jaha:?? :attevar: :yes:)

Ja, jeg ser jo at jeg kan begynne med mindre vann, skylle med tilsvarende mer vann og sitte igjen med samme volum og samme OG, gevinsten er at jeg har brukt mindre tid på å nå mesketemp.
Om jeg gjør som du sier og får 25 liter med øl på 1065 har jeg en effektivitet på 91,5%, det må være bra for BIAB....?
 
Og der satte vi ny rekord, det viser seg at ved Brygging av Belgisk Blonde 13.06 oppnådde vi en effektivitet på 85,9 %!  :biersmile:
Trappisten vi satte uken før oppnådde 84,9! Dette funker!
Det må legges til at jeg har gått ned på vann i mesken, bruker nå ca 3,5-4 liter vann pr kg malt, kjører dette to ganger gjennom maltposen etter endt mesking, og så skyller med like mange liter vann som kg malt.
 
Bare lurer litt på når du siler, plasker du ikke vel mye med vørten? Det skalvel helst unngås å plaske med varm vørter.?
 
Det er stort sett akseptert at Hot Side Aeration er et overvurdert problem, så det er nok ikke så mye å bekymre seg for. Det finnes likevel noen som mener å merke forskjell. Så med mindre man er overfølsom på oksidering trenger man ikke stresse med å unngå det...
 
Nei, jeg er ikke så veldig redd for å oksidere i mesken. Søtvørteren skal tross alt koke på rolling boil en time eller mer. Så skal jeg oksidere som bare faen. Jeg har riktignok bare 12 brygg på dette utstyret, men har så langt vært meget fornøyd med resultatet.  :biersmile:
 
Og der klinket vi til med 91% utbytte!  :biersmile:  4,4kg pilsnermalt, 22l etter kok, OG1054. "To say that we are deligthed, is a gross understatement".  ;D
 
Herlig enkelt og effektivt oppsett, skulle ønske jeg hadde gjort det slik selv når jeg holdt på med biab :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Ser fantastisk enkelt ut. Hva med temperaturen under skylling - faller ikke denne veldig fort? Bør ikke denne ligge på rundt 69 grader?
 
Det er utfordringen, pr i dag holder søtvørteren ca 60 grader når jeg er ferdig med skylleprosessen, det er med skyllevannet på 80 grader. Selve skylleprosessen tar ca 30 min. Jeg har ulike planer for å bedre prosessen, isolering av "trakten" og lokk over saftkokersilen, bruke en annen isolert og lukket beholder i stedet for gjæringskaret og så bruke en lefsetakke(stor varmeplate som jeg også fant i kjelleren) under kjelen ved siste skylling. Alt dette vil nok hjelpe ganske betraktlig  på temperaturfallet - selv om jeg ikke kan si at jeg har opplevd andre negative faktorer enn at det tar lengre tid å varme opp igjen til kok.  Mange deler jo opp bryggedagen i to, mesking ene kvelden for så å koke dagen etterpå, da synker jo tempen nesten til romtemp før man begynner å varme opp igjen til kok?  :biersmile:
 
Fossdal skrev:
I stedet for meskepose bruker jeg et stykke tøy som jeg forer gryten med, dette for at slikt tøy fort revner i sømmene om man formsyr en pose.

Hva slags tøy er det du bruker?
 
Nå er det et godt stykke til nærmeste ikea, men fant noe lignende på ebay. Takk for tips. Hvordan rengjør man disse? Hvor holdbare er de?
 
Tilbake
Topp