eisbock

Anders Christensen

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet som utfrysing av vann fra en eisbock - eller frysedestillering - er tillatt i Norge. Vanlig destillering er jo helt klart ikke tillatt, men er lovverket slik at også adskillelse av vann og alkohol rundt frysepunktet er forbudt.
 
Jeg vil tro at dette er avhennig av alkohol prosenten i sluttproduktet.
Det er tillatt å egen-produsere vin i Norge. Så lenge sluttproduktet ligger innenfor grensen for vin, 22% (mener dette er grensen), burde det være lovlig å justere alkohol prosenten ved å redusere vannmengden. 

Norge har alltid definert hva som er øl, vin, brennevin eller 'narkotika' etter alkohol prosenten, ikke etter råvarer eller fremstillingsmetoder. F.eks er rusbrus og 'butikkcider' en drink av brennevin og juice/blandevann, allikevel blir det tillatt solgt under tillatelse for øl-salg på skjenkesteder og i butikker.
 
ifølge det jeg har lest er hovedregelen at ingen vare over 60%ABV er lov i Norge.
dette medfører at distillering er forbudt. Selv om man er ikke interessert i 98+% alkohol, får man ikke lov å distillere først og så blande ned til si 40%ABV.
nettop fordi man må gjennom det stadium hvor man har 60+%ABV alkohol i huset. og det er ikke lov

frysedistillering er i grunn en øking i alkohol-nivået men uten å må forbi 98+ først.
tror derfor det burde være lovt så lenge man ikke kommer over 60.

men ikke stol bare på det jeg har lest :)
 
Men er det noen som har pekere til hvor det er spesifisert at det er forbudt? I alkoholloven 8.1 forbys tilvirkning og omdestillering av brennevin, og i 8.2 forbys lagring av det samme. Dermed koker det ned til definisjonen av brennevin, som er gitt i paragraf 1.3: Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin.

Utfra dette er det helt klart at å lage en eisbock over 22% er ulovlig. Hvorvidt det er lov å lage en eisbock under 22% avhenger av om teknikken går under definisjonen på 'tilvirkning'. Dermed koker det ned til siste del av 1.3: Departementet kan gi forskrifter om hvilke alkoholholdige produkter som skal regnes som alkoholholdig drikk, og om hvilke alkoholholdige drikker som skal regnes som brennevin. I tvilstilfelle kan departementet avgjøre spørsmålene med bindende virkning. Jeg har ikke funnet noen slik forskrift som lister hva som er lov og ikke.

Som en absurditet synes det som om f.eks utvanning av et glass cask strength single malt whisky teknisk sett er forbudt, siden det er tilsetting av brennevin til en ny drikk som dermed også blir brennevin og som derfor omfattes av forbudet mot tilvirkning. Jeg antar at ett eller annet departement eller direktorat har grublet og formulert hvor skillelinja mellom lovlig og ulovlig går, men jeg klarer ikke å finne rett forskrift for det.

Så finnes det noe som heter spritloven, som jeg ikke helt klarer å finne på Lovdata, utover at det var en endring i den i 2002 der paragraf 2 ble til: Med tilvirking av sprit, brennevin eller isopropanol forstås i denne lov enhver virksomhet som har til formål å fremstille alkohol (etanol eller isopropanol) av et annet produkt ved destillasjon, ved gjæring med påfølgende destillasjon eller ved annen teknisk prosess. Med omdestillasjon av sprit, brennevin eller isopropanol forstås i denne lov virksomhet hvorved sprit, brennevin eller isopropanol for å bli renset føres over i dampform og deretter igjen fortettes. Her er muligens «annen teknisk prosess» noe som dekker frysedestillering. En annen absurditet er at det kanskje er lov med frysedestillering av rusbrus, siden dette formelt er brennevin selv under 4,7% (av skattetekniske grunner) - fordi det mligens ikke er fremstilling (det er jo allerede brennevin) og det er ikke omdestillering (for det er ikke via dampform og fortetting).

Uansett burde det finnes noen forskrifter eller dommer eller noe slikt ... noen som kan jus som kan si noe autorativt om det og legge frem pekere?
 
Kan du ikke forsøke, og så se om det er noen som protesterer?
Du trenger jo ikke rope rundt om metoden, øl ender det opp som i alle fall.

Kanskje det var lovdataen du egentlig  var ute etter.
Da kan jeg ikke hjelpe deg.
 
Så hvis jeg har skjønnt dette riktig:
Fjerne vann slik at sluttproduktet blir  over 22% er per definisjon fremstilling av brennevin, som er forbudt.
Det er ikke klart definert at det er ulovlig å lage Eisbock så lenge man er under 22%. Dermed kan man tolke dette i god tro som lovlig. I hvert fall inntil det foreligger en spesifisering av dette fra domstolene eller Stortinget.
 
Veldig interessant. Jeg har alltid trodd at frysedestillering er ulovlig, men når jeg leser teksten til Anders, virker det som om det er mer uklart om det er tilfellet hvis den endelige volumprosenten er under 22%...
 
La ikke meg si at det er lov opp til 22%, men det er nok garantert ulovlig over 22%. Uansett er det uinteressant å gå over 22% om man skal lage en tradisjonell eisbock. Men kan det finnes forskrifter og slikt som forbyr det - for selve lovteksten er litt vag på dette. Det går jo selvfølgelig an å spørre Helsedirektoratet, som garantert kan vise til paragrafer eller bestemmelser dersom de mener det er ulovlig.
 
Spritloven (lov 4. juni 1954 nr. 2 om sprit, brennevin, vin og isopropanol til teknisk og vitenskapelig bruk m.v.) ser ut til å være opphevet og innlemmet i særavgiftsloven.

Så vidt jeg kan lese ut av lovteksten, så er produksjon av eisbock ei gråsone. Det er slik juristene lever fint med, i motsetning til ingeniører og enkelte andre grupper. Det kan også være nyttig å lese gjennom Håndbok i alkoholloven, som inneholder mye utfyllende informasjon.

I håndboka finner du en litt fyldigere definisjon av brennevin (Med brennevin forstås alle drikker som er basert på tilvirket alkohol fremstilt ved destillasjon, gjæring med påfølgende destillasjon eller annen teknisk prosess, uavhengig av alkoholinnhold.), uten at det egentlig gjør det så mye klarere. Derimot er det en del avklaringer i kommentarene til §8-1:

Forbudet i § 8-1 gjelder både kommersiell produksjon og produksjon for privat bruk. Alkoholloven § 1-3 andre ledd inneholder definisjon av begrepet brennevin. Produksjon av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin, er tillatt så lenge dette skjer til eget bruk, jf. § 6-1 første ledd, siste punktum.

Som tilvirkning regnes enhver teknisk prosess for å øke alkoholinnholdet i en væske på annen måte enn ved gjæring. I praksis vil dette først og fremst omfatte destillering. Også rensing av sprit gjennom aktivt kull er i praksis å anse som tilvirkning av brennevin. Se for øvrig merknadene til § 6-1.

Under §6-1 er det ikke sagt så mye, bortsett fra å tillate at man lager f.eks. kirsebærlikkør til eget bruk.

Jeg heller vel mot at eisbock er ulovlig å lage, ettersom man øker alkoholinnholdet ved en teknisk prosess. Samtidig er ikke målet å øke alkoholnivået, men å modifisere smaken, ikke helt ulikt filtrering av "ice"-pils.
 
Jeg til tro at en ice-beer som fryses, tines og filtreres er ok, siden alkoholinnholdet i praksis ikke øker, mens frysedestillering helt klart også øker alkoholinnholdet, og dermed faller inn under en "teknisk prosess" som ikke er gjæring.

Vel vel, end of (hi)story på denne saken ... eller noe slikt  :(  Heldigvis er det mange andre øl å brygge.
 
Anders Christensen skrev:
Jeg til tro at en ice-beer som fryses, tines og filtreres er ok, siden alkoholinnholdet i praksis ikke øker, mens frysedestillering helt klart også øker alkoholinnholdet, og dermed faller inn under en "teknisk prosess" som ikke er gjæring.

Er ikke prosessen fryse-filtrere-tine?
 
Men dersom konklusjonen er at det sannsynligvis er ulovlig, så kunne man kanskje sende en henvendelse til Helsedirektoratet for å få et grundigere svar?
 
Men dersom konklusjonen er at det sannsynligvis er ulovlig, så kunne man kanskje sende en henvendelse til Helsedirektoratet for å få et grundigere svar?

Vel, jo. Det er jo ikke akkurat noe å tape på det, når alternativet er å anta at det er ulovlig.  Eventuelt får man kanskje et svar om at det er litt uklart hvorvidt det er lovlig, men at de anser det for ulovlig og vil klargjøre dette i lovverket.

Jeg kan forsøke å skrive en forespørsel om avklaring siden det var meg som rullet igang ballen.
 
Altså dette synes jeg virker veldig forvirrende... Hvis man destillerer et øl, så får man i praksis en humlet whiskey.. (mer eller mindre - ikke mitt mål å terge på meg whiskey nerds nå...) men gjennom frysingen ved blant annet eisbock, så er det ikke sprit man ender med, det er fortsatt ØL. Samme gjelder brewdog sine "øl" som tactical penguin, sink the "bismak" og end av historie timen :)

Disse ølene som er alle sammen godt over 22% markedsfører brewdog som fortsatt øl.. Det er bare frysing og tapping av øl. Ingen oppheting, avdamping, eller kondensering igjen... dette blir sprit, og er definitivt en mer "teknisk prosess" enn f.eks la oss si "man glemmer ølet sitt i fryseren og det jeg fikk tappet ut fra den hadde tilfeldigvis litt høyere aloholinnhold..." oops!  :iconrolleyes:

Hadde brewdog sine øl blitt klasifisert som sprit eller øl i norge, tru?
 
Det er egentlig ikke så forvirrende. Frysedestillering er ikke destillering (et ord som betyr 'fordråping'), men den bygger litt  på samme teknikk, nemlig at man kan skille to stoffer dersom de oppfører seg forskjellig ved faseoverganger (is->væske->gass).

Ekstremølene fra i fjor, så som tactical neucular penguin er knappest eisbocks, like lite som en pils gjæret opp til 20% ville kunne sies å være en pils. En Eisbovk ligger rundt 9-14%, og basisen den er laget på er en doppelbock på rundt 7-11%. Derfor er det en rimelig moderat heving av alkoholstyrke. Brewdog kan nok hevde at deres pingvin er øl, men etter norske regler er det brennevin, enten de har bret det eller frosset det - og hadde de gjæret opp til 22.5% så hadde det vært  brennevin okke som, selv uten både brenning og frysing. Definisjonen av brennevin er i stor grad skatteteknisk, hvilket gjør at all rusbrus som tilsettes sprit blir brennevin - uansett styrke. Dermed blir de også skattet etter en høyere takst - hvilket i stor grad er hvorfor rusbrus ikke lengre er så hot i butikkene.

Ekte destillasjon gir et nokså rent produkt, mens frysedestillering drar med masse urenheter og smaksstoffer. Hvorvidt det er humle eller ikke i det som destilleres som whisky er vel egetlig irrelevant. Humlearomane fordunster mens humlebitterheten blir igjen i destillasjonjskjelen i det nærmest udrikkelige som går under navnet pot ale.
 
Shea-Arne skrev:
Altså dette synes jeg virker veldig forvirrende... Hvis man destillerer et øl, så får man i praksis en humlet whiskey.. (mer eller mindre - ikke mitt mål å terge på meg whiskey nerds nå...) men gjennom frysingen ved blant annet eisbock, så er det ikke sprit man ender med, det er fortsatt ØL. Samme gjelder brewdog sine "øl" som tactical penguin, sink the "bismak" og end av historie timen :)

Hva man ender opp med blir jo i stor grad et definisjonsspørsmål og flere kaller denne prosessen for "frysedestillering". Selv om man det er en tradisjon for å gjøre dette i begrenset grad akkurat med eisbock, så er det jo ikke noe som er vanlig prosess ved brygging av øl. Selv om du fortsatt kaller dem øl, er det ikke gitt at de skal regnes som øl i alle sammenhenger, fra produktomtale til aldersgrenser og avgifter.
 
Noe jeg synes er interessant, er at det i Norge øyensynlig er ulovlig å være i besittelse av eller å omsette frysere.

§ 8-5. Forbud mot apparater for tilvirking av brennevin m.v.
Uten tillatelse av departementet er det forbudt å ha i besittelse, innføre eller omsette apparater, herunder deler og utstyr, som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit eller brennevin.
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-012.html#8-5[/quote]
Gitt at frysedestillering regnes som en form for tilvirkning av sprit, og at en fryser "finnes tjenlig" (herregud, for et språk disse juristene fører) for frysedestillering, må det, så vidt jeg kan forstå, altså være ulovlig å eie slike.
 
Tilbake
Topp