Erfaring med "Hyttekjele" fra Biltema?

Har ikke erfaring med denne kjelen, men kan ikke se at det skulle være noe i veien for å bruke den.
Det jeg gjerne ville tatt en nærmere titt på er kranen, eventuelt bytte den ut hvis det viser seg at den ikke egner seg.
 
Oisann... rustfritt stål... Lukter ny HLT for Kim dette.

As luck would have it fikk jeg et gavekort på 400 fra Biltema (av alle ting) til jul.

(Kim er altså mig)
 
Espen Unnvik skrev:
Har ikke erfaring med denne kjelen, men kan ikke se at det skulle være noe i veien for å bruke den.
Det jeg gjerne ville tatt en nærmere titt på er kranen, eventuelt bytte den ut hvis det viser seg at den ikke egner seg.

Takker, krana så faktisk grei ut. Håndtak av plast, men kan leve med det.  :)
 
Odland skrev:
Oisann... rustfritt stål... Lukter ny HLT for Kim dette.

As luck would have it fikk jeg et gavekort på 400 fra Biltema (av alle ting) til jul.

(Kim er altså mig)

LOL. Det kunne vel ikke passet bedre.

Tenker det blir en sånn på meg i morgen. :)
 
Borre skrev:
Takker, krana så faktisk grei ut. Håndtak av plast, men kan leve med det.  :)
Har brukt et par tilsvarende kjeler tidligere, og krana fungerer en stund, men opplevde på begge at de ble utette etter noe bruk (10-15 brygg). Krana er litt knotete å få skikkelig rengjøring også. Men det er ikke noen stor jobb å bytte med løse deler kjøpt på Biltema senere.
 
Vet ikke om det er akurat den samme som jeg bruker, men den ligner veldig(kjøpte min på gausdal landhadel) Den fungerer helt greit men er veldig tynn i godset så bunden bøyer seg vis den står på en for liten plate. og så er den litt for liten 26 liter burde vert 36 liter. krana fungerer helt fint for meg.
 
Biltema på Sandnes (Kvadrat) var tomme for denne kjelen, men fikk bestilt inn en til meg. Kran og gjennomføring bestilt separat. Ny HLT snart på plass.
 
Jeg har kjelen i hus nå, så da er det noen småting igjen før jeg prøver meg på mitt første brygg.  ;D
 
Odland skrev:
Biltema på Sandnes (Kvadrat) var tomme for denne kjelen, men fikk bestilt inn en til meg. Kran og gjennomføring bestilt separat. Ny HLT snart på plass.

Er det enkelt å bytte ut krana på denne?
Kran og gjennomføring fra Biltema, eller noe med høyere bling faktor?

Virker jo unektelig grei som HLT :)
 
Georg J. skrev:
Odland skrev:
Biltema på Sandnes (Kvadrat) var tomme for denne kjelen, men fikk bestilt inn en til meg. Kran og gjennomføring bestilt separat. Ny HLT snart på plass.

Er det enkelt å bytte ut krana på denne?
Kran og gjennomføring fra Biltema, eller noe med høyere bling faktor?

Virker jo unektelig grei som HLT :)

Kranen ser ganske robust ut. Den er laga av metall, sansynlegvis fornikla/forlromma messing. Den er enkel å skifte om det er nødvendig. Kansje ikkje så grei å koble slange på men det kan gå. Ellers er gryta veldig tynnbunna. Virkar som det er litt tjukkare gods i sidene om enn marginalt.
 
Aleksander_B skrev:
Krana på disse hyttekjelene er noe søppel. Bytt den ut med skikkelig kuleventil.
Einig i at kuleventil bedre, men syns ikkje den såg så jalla ut som mange av plastikkranane på tilsvarande kjelar.
Den er sikkert fult på høgde med Speidelkranen ;)
 
Har en 20 eller 25 liters hyttekjele jeg fikk meg meg fra Rema 1000 for 29.- elns. (feilprising). Lånte den vekk til Aleksander og regnet med at det var aluminium elns. Fikk den igjen i går og testet den på induksjon. Funka som ei kule.

Ny kran på denne og den leverer som et uvær. Må bare måle om den er 20 eller 25 liter.
 
Mine grovregninger fikk den til å bli rundt 22-23 liter ja. Litt liten, men en ypperlig kjele til ekstraktbrygging. Popper inn ny kran på den så er det nok alltids noen som finner bruk for den.
 
Kjøpte kjelen i forrige uke, kom hjem fra jobbreise i dag og gleda meg som en unge til å sette i gang. Var innom Vin og Bar og fikk kjempe bra råd og hjelp fra ansatte og kunder til å kjøpe resten av utstyret. 1500 kroner fattigere og full av motivasjon pakket jeg ut kjelen og begynte å fylle i vann. Krana lekker som en sil, bare å glemme å brygge i dag... Drukner sorgene med taxfree varer, og får dra å bytte den til uka. Ville nok ikke anbefalt den til andre, men det er jo noen som har bedre erfarninger med den.
 
Noen som har byttet kran på denne kjelen? Lurte på hvor stort hullet i kjelen var og hvor kjapt det var å ta av gammel kran.
 
Tilbake
Topp