Erfaring med "Hyttekjele" fra Biltema?

Var på biltema i går, og så litt på denne kjelen. Herrefred så elendig den så ut! Bunnen var syltynn.

Var på Coop OBS bygg i kjøpte sunwind hyttekjele i stedet. Ganske tykk bunn og kranen måtte monteres etter kjøp (noe jeg ser på som bra... virker grei å kunne bytte ut om jeg vil det).
 
Den kosta 690 kroner.

Har ikke induksjon, så får ikke testa. Bunnen er av RF stål og virker ganske tykk, så regner med at det skal gå bra...?

Står at den skal være 25 liter. Tenkte å teste i mårra for å finne ut nøyaktig hvor mye vann den holder!
 
Odland skrev:
Noen som har byttet kran på denne kjelen? Lurte på hvor stort hullet i kjelen var og hvor kjapt det var å ta av gammel kran.

Har ikkje bytta, men har fjerna.
Holet er ca 17mm og passar til feks 3/8" røyrdeler trur eg ganske sikkert.
Det tek ca 25sekund å demontere den med ein 8" skiftenøkkel.
 
Noen som har byttet kran på hyttekjelen fra Biltema?

Noen forslag til hvilke deler trenger man for en ny kran?
 
Jeg har byttet med en kuleventil kjøpt på Biltema. husker ikke hvilken, men tror det var 1/2". Kjøpte også gjennomføring og slangenippel samme sted. Har fungert bra.
 

Vedlegg

  • 004-006a.jpg
    004-006a.jpg
    247,7 KB · Sett: 1.163
Hvilke erfaringer har folk med grytene som er omtalt (OBS Bygg og Biltema)?
Fungerer disse til induksjon?

Etter det jeg forstår er det mange av disse "billige" grytene som har tynn bunn. Kan/vil det bli et stort problem dersom en bruker gryta på gassbrenner?
 
Lima skrev:
Etter det jeg forstår er det mange av disse "billige" grytene som har tynn bunn. Kan/vil det bli et stort problem dersom en bruker gryta på gassbrenner?
Vi har brukt slike hyttekjeler både på vanlig barneplate og på gass. Gass er å foretrekke pga at den lett slår seg på plata men på gass har det ikke noe å si.
Har sikkert over 20 brygg med den kombinasjonen uten problemer men er nå over på større kjeler.
 
Obs Bygg har 36l aluminiumskjele til 449,-. Den er tynnbunnet men har fungert ypperlig til mine to brygg på kjøkkentopp med glassplate (ikke induksjon). Mener de kaller det en krabbekjele.

Kan også kjøpe rimelig tilhørende utstyr til gass på samme butikk.

Jeg bruker den både til mesking og koking. Har isolert den med liggeunderlag fra Jula som hjelper godt både under mesking og under oppkok. Fungerer utmerket som et billig alternativ for en nybegynner som meg.

Ø
 
Tilbake
Topp