For stor gjærstarter for magnet

larsla

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk,

Jeg driver å lager en 2 stegs WLP940 starter og har tidligere laget startere på 3 liter ish. Men denne gangen ble steg 2 starteren på en ca 5.1 liter

Ser nå at magneten som jeg brukte i steg 1 ikke er stor nok til å greie å lage whirlpool i kolben nå som volumet er blitt litt i overkant av 5 liter.

Jeg skulle gjerne ha brygget torsdags morgen. Så spørsmålet mitt er da: Vil steg 2 starteren være ferdig formert og klar til å settes i kjøla etter 24 timer selv om man ikke får til en pen whirlpool eller blr jeg la den stå på magnetrøreren lengre? Den står på full guffe 2000 1/min

eventuelt er det noen som har noen tips?

ha en fortsatt fin kveld
 
Hei godtfolk,

Jeg driver å lager en 2 stegs WLP940 starter og har tidligere laget startere på 3 liter ish. Men denne gangen ble steg 2 starteren på en ca 5.1 liter

Ser nå at magneten som jeg brukte i steg 1 ikke er stor nok til å greie å lage whirlpool i kolben nå som volumet er blitt litt i overkant av 5 liter.

Jeg skulle gjerne ha brygget torsdags morgen. Så spørsmålet mitt er da: Vil steg 2 starteren være ferdig formert og klar til å settes i kjøla etter 24 timer selv om man ikke får til en pen whirlpool eller blr jeg la den stå på magnetrøreren lengre? Den står på full guffe 2000 1/min

eventuelt er det noen som har noen tips?

ha en fortsatt fin kveld
Dette blir gjetting; jeg har ingen erfaring med noe lignende.

Antakelig er 24 timer nok. Da regner jeg med at steg en produserte en ganske stor mengde gjær, og at den nå ikke trenger tid på å komme i gang. Så er det et spørsmål hvor kjapt denne gjæren flokkulerer. Jeg har ingen erfaring med den.

Generelt: 5 liter i en 5-liters kolbe er ikke ideelt, trur jeg. Du får liten overflate, og hvis du heller ikke får laget wp, blir den enda mindre enn den ellers ville blitt. Hvordan det slår ut, veit jeg ikke.
 
Nei jeg burde nokk ha helt av litt mer fra den første 3 liter starteren enn hva jeg gjorde… Er nok ikke ideelt som du sier, men jeg greide å trikse til en wp selv ved å desinfisere et termostat og hjelpe i gang wp. Så nå krysser jeg bare fingrene for at den holder seg konstant og at wp ikke dør ut.

Første gang jeg har måtte lage noe i disse kvantaene, så man lærer noe hele tiden
 
Ser at Whitelabs sier at 940 er middels til å flokkulere. Da går det ikke veldig treigt, i alle fall. (Favorittlagergjæren min er nokså vrien der. Den bruker lang tid på å legge seg til ro.)
 
Når du trenger så mye gjær er det ganske vanlig å brygge et enkelt øl med så lite trub og gjær som mulig, og gjenbruke gjæren
 
Notert :) Kan meddele at wp greide å holde seg i 24 timer etter at jeg fikk hjelpet den i gang med termostatet. Fikk brygget som planlagt så nå står det deilige 70 liter med meksikans lager til gjæring.
 
God magnet er nøkkelen. Jeg drar fint rundt 8 l. startere med denne. Bruker et 10l gjæringsspann. (trenger så mye gjær til 50/60 l. sterk lager)

 
Vanlig sak, kjøpt på Bryggselv i sin tid.
De er er de eneste som drar en stor starter på en skikkelig måte. Og de er vesentlig mye sterkere enn det meste av det som ellers tilbys oss - og som er for dårlige, etter min mening. Jeg har to:) - og skal akkurat til å spinne i gang en 3-liter med ei gammal pakke gjær. Og det er godt å vite at det er null stress.

De vanlige nå er vel de små blå intellab-rører'ne? Jeg har en sånn, også, men den funker bare til små startere.

Det er jo diskutabelt hvor mye bevegelse du trenger, men forsøkene til Kai Troester - som vel fremdeles ligger til grunn for mye av det vi gjør - viste i alle fall at kraftigere bevegelse ga mer cellevekst. Ikke dermed sagt at de små blå ikke har effekt - så lenge du får dem til å holde magneten på plass mens de drar rundt. Men de er ikke i nærheten av å klare det de gamle Bryggselv-rører'ne klarer. Og det skal veldig lite til før de kaster magneten, så det er et slit å bruke dem - synes jeg, da. (Jeg veit at mange er helt fornøyd med dem, og jeg skal ikke si at det bør de ikke være:).)
 
Har dere prøvd denne på noen andre bunner enn glass? Min erfaring er at denne snurrer dårlig i flatbunnede plastkar. (som jeg bruker når starteren er mer enn 4 liter..) @Håkon Bugge
Jeg har bare erfaring med glass og brygg selv sin rører. Røreren er sterk så det bør ikke by på problemer, men som sagt ikke prøvd den på plast.
Denne er jo i glass, og kan være en grei løsning https://www.homebrew.no/gjæringskar/1644/royal-bubbler-8-l-brewferm
 
Hva er det som gjelder i dag dersom man skal kjøpe en ny rører som klarer å dra rundt 3-5 liter starter?
 
Finn på Finn. Som Finn sier er bryggselv sine finest.
Trenger du ikke så sterk ligger det en annonse her på forumet som en flott pakkeløsning.
 
Tilbake
Topp