"Frosset" glykol i glykolkjøler

Andrimner

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har en Quantor Minchilly 03 glykolkjøler som jeg har hatt og brukt siden oktober i fjor. Den har fungert helt utmerket, frem til i dag. Jeg pleier å starte den ganske tidlig på bryggedagen, så den er klar til overføringen. Men etter å ha overført, stusset jeg over at det tok unormalt lang tid før vørteren kjølte seg ned. Når jeg kjente på kjølekappen, var den lunken. Men glykolkjøleren meldte at glykolen var minus 6 grader, som den skulle være.

Så jeg tittet oppi, og så at glykolen var blitt helt "tåkete" i halve karet, hvor pumpen lå. Jeg prøvde da å dra løs pumpen, men den satt dønn fast - frosset fast i glykolen.

Til alt hell var dette dagen jeg hadde bestemt meg for ikke å rehydrere tørrgjæren, så gjærpakken var fortsatt ikke åpnet. Dermed droppet jeg pitching av gjær frem til jeg får løst kjølingen, så får jeg heller ha vørteren stående noen dager om så.

Det jeg har gjort er å koble fra kjøler og temperaturstyring, så håper jeg at glykolen tiner opp til i morgen tidlig. Da er planen å starte glykolkjøleren, på en litt varmere temperatur enn minus 6. Så håper jeg pumpa fremdeles funker, selv om jeg frykter at den er gått fløyten etter å ha vært frosset inne (har bestilt ny for sikkerhets skyld).

Men jeg er litt usikker på hva det er som har forårsaket dette. Den har fungert fint på minus seks i nesten et år. Dette har jeg forstått er "vanlig" å gjøre - eller er det for kaldt? Jeg har vært ganske nøye på blandingsforholdet med vann, og den har jo fungert med den samme glykolen før.
Alternativt lurte jeg på om jeg rett og slett burde ha skiftet glykol. Men jeg spurte bryggselv når jeg kjøpte om hvor ofte den burde skiftes mente de det burde gå fint å bruke den i et år.

Er det noe annet jeg bør undersøke?
 
Jeg bruker ikke glykol (-kjøler), så ta mitt svar for det det (ikke) er verd…

Regner med at glykol fordamper. Før eller siden vil trolig glykolprosenten bli så lav at du kan få lokal oppbygging av is.

Finnes det et måleinstrument som kan fortelle deg glykol-% ?
 
Jeg bruker ikke glykol (-kjøler), så ta mitt svar for det det (ikke) er verd…

Regner med at glykol fordamper. Før eller siden vil trolig glykolprosenten bli så lav at du kan få lokal oppbygging av is.

Finnes det et måleinstrument som kan fortelle deg glykol-% ?

Takk! Vet ikke om jeg kan måle prosenten, men jeg har et nivåglass som viser totalnivå væske, og det står fortsatt på maks. Kan jo helle oppi litt ren glykol og se ...
 
Status har for øvrig ikke endret seg siden i går kveld, selv om kjøleren har vært avslått i hele natt..20230825_061204.jpg
 
Det kondenserer vann i den kalde glykolløsningen og tynner den ut, og dermed hever smeltepunktet. Bytt ut løsningen helt eller delvis og ha i ny ren glykol.
 
Er det forresten viktig hvilken type glykol jeg velger når jeg nå skal kjøpe ny? Eller kan jeg bare stikke ned på biltema og kjøpe vanlig frostvæske?
 
Smelting avhenger av tilført varme, ta det med ro, du har ikke fått en permanent kladd i kjøleren din.
Siden du bruker den i forbindelse med næringsmiddelproduksjon bør du av sikkerhetsmesdige grunner holde deg til propylenglykol. Den er ikke giftig. Etylenglykol som er billigere er dødelig i relativt små mengder. Begge er glykoler, men glykol er ikke glykol om du skjønner.
 
Kjøp deg et refraktometer for å måle glykol, koster ikke all verden. Har ikke denne, men regner med at den gjør jobben greit nok.

 
Tilbake
Topp