Fryst gjær

Jeg oppbevarte et whitelabs rør litt for nærme kjøleelementene i kjøleskapet og det frosset. Er gjæren blitt ødelagt eller vil den våkne opp gjennom opptining og litt tid i en gjærstarter?
 
Det går nok fint. Noen spurte whitelabs om dette med å ha fått fryst gjæren, her er hva de svarte:

Thank you for your inquiry. Some yeast cells will die when the yeast freezes which can reduce the viability by approximately 10%. However, in our experience, this reduction is not significant to cause fermentation problems. While it is not desirable to freeze the yeast on purpose, incidental freezing during shipping or storage is not usually a problem. Making a starter is probably the best recommendation for your brew. Stay warm!

Lisa R. White

Vice-President

White Labs, Inc.

Så da kan man vel konkludere med at du kan ha mistet ca 10% av cellene.
Men la gjæren tine sakte opp, jeg ville hatt den i kjøleskapet frem til den var tint opp og holder ca 4 grader for deretter å bruke den som vanlig.
 
Har også fått gjær via post med isposer rundt som har gjort at jeg har fått fryst gjær, men har aldri hatt problemer.
Lager også startere hver gang, går nok fint skal du se.
 
Det var overaskende. Jeg har selvfølgelig respekt for hva som kommer fra White labs men at bare 10% av cellene dør a
Den våkner nok til liv, en tur på karussellen så vil det nok svinge.

Jeg synes disse tallene er oppsiktsvekkende. Mener å huske tall med en overlevelse på 10-20% ved frysing uten å huske kilden. Cellesprengning skjer når vann fryser ikke når det er frosset da vil videre celledød ta laang tid. Hvis dette er riktig skulle en tro at dersom man fryser ned et realtivt ferskt rør wlp så vil en lett kunne ha 60-70% levende gjær ved tining uten bruk av glycol. Hvis dette er riktig lurer jeg på vitsen med glycol når man fryser gjær. Det gir liten mening hvis dette redder noen prosent gjær? På den annen side så er ikke white labs amatører heller. Chris White har vel doktorgraden på gjær.

mvh

Bårdd
 
Drar opp igjen denne. Kjøpte et kjøleskap på finn, jeg vanligvis bruker med stc1000, som tydeligvis går på steroider. Satt inn ferdig gjæret gjærstarter i morges og da jeg kom hjem var det pokker meg -6 grader i skapet og starteren hadde fryst!

Bruke eller kaste? Ut i fra infoen over burde det gå greit, men ut i fra boka yeast, som White har skrevet, bør man bruke glyserol for å hindre celledød.
 
Det er stor forskjell på tørket gjær og slurry. Gjær i slurry har mye vann i seg, og denne ekspanderer når den fryser, med det resultat at cellene sprekker og veldig mye av gjæren dør. Tørket gjær kan fryses uten problemer. Veldig vanlig blant de som bruker kveik i Hornindal, f.eks.

Det kan jo være at noe av gjæren har overlevd, for det er vel ikke sikkert hele greia rakk å bunnfryse på så kort tid. Du kan prøve å lage en ny starter og se om det skjer noe.
 
Da blir det vel å gå på en ny starter. Hvis en god del av gjæren har tatt kvelden har man en ukjent mengde celler å gro videre på. Jaja....
 
Tilbake
Topp