First Wort Hopping er vel at humla skal i kokekjelen sammen med første avtapping fra meskekaret, og ettersom det er pils, blir det vel 90 minutter, går jeg ut i fra.
Hvordan kalkuleres ibu fra fwh i dette tilfellet? Som 90 minutters koketid, eller setter man den som 45-60 minutter i kalkulatoren? Har prøvd fwh flere ganger med hell, men blir egentlig aldri helt klok på hva som er den beste utregningsmodellen. Bruker forøvrig Beersmith som bryggeprogram.
Jeg pleier å beregne samme bitterhet som fra en 60-minutters tilsetning. Utbyttet er bedre fra FWH, men den opplevde bitterheten er ikke så stor som den lange kontakttiden skulle tilsi. Men bruk egne erfaringer.
I mitt tilfelle, som brygger med Beer Brew 60, er det vel ment at jeg skal tilsette FWH i det jeg heller/øser vørteren tilbake i kokekjele fra plastikkdunkene. Altså etter renhold av kokekjele og ved start på oppvarming av vørter til kok.
Eller..
Skal det tilsettes i plastikkdunkene under skylleprosessen, når jeg driver med avtapping på 3 stk. plastikkdunker (ca 20l i hver dunk)?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.