FWH på 60 eller 90min?

Er igang med en pils gahr edition, står FWH på en pose humle. Skal kokes i 90 min. Skal den i ved start av kok, eller når det er 60 min igjen?

First Wort Hopping er vel at humla skal i kokekjelen sammen med første avtapping fra meskekaret, og ettersom det er pils, blir det vel 90 minutter, går jeg ut i fra.

Som Jørn sier: FWH skal helles i gryta så fort bunnen er dekket av vørter under avtappingen, altså FØR det har begynt å koke.

Hvordan kalkuleres ibu fra fwh i dette tilfellet? Som 90 minutters koketid, eller setter man den som 45-60 minutter i kalkulatoren? Har prøvd fwh flere ganger med hell, men blir egentlig aldri helt klok på hva som er den beste utregningsmodellen. Bruker forøvrig Beersmith som bryggeprogram.

Jeg pleier å beregne samme bitterhet som fra en 60-minutters tilsetning. Utbyttet er bedre fra FWH, men den opplevde bitterheten er ikke så stor som den lange kontakttiden skulle tilsi. Men bruk egne erfaringer.

Må ha dette inn med en stor teskje. Erstatter fwh 60 min humla? Og må man bruke større mengder for å få samme følte bitterhet?

I mitt tilfelle, som brygger med Beer Brew 60, er det vel ment at jeg skal tilsette FWH i det jeg heller/øser vørteren tilbake i kokekjele fra plastikkdunkene. Altså etter renhold av kokekjele og ved start på oppvarming av vørter til kok.

Eller..

Skal det tilsettes i plastikkdunkene under skylleprosessen, når jeg driver med avtapping på 3 stk. plastikkdunker (ca 20l i hver dunk)?

Tilbake
Topp