Fylle CO2 i Oslo

Litt usikker på om dette går under utstyr eller råvarer, men here it goes:

Jeg nekter å tro at det bare finnes to steder man kan fylle CO2 i Oslo og at begge er på Alna slik det framgår av oversikten til Norbrygg. Jeg sjekka med et par brannstasjoner i byen uten hell, men det må jo finnes andre steder som fyller brannslukningsapparater og annet utstyr som bruker CO2? Helst sentrumsnært.

Alna er ikke så veldig vanskelig tilgjengelig fra sentrum. Ernst Nilsen ligger rett ved Alna Senter, med holdeplass for 401-bussen et par minutter unna. Så fra sentrum tar det ca 20 minutter, tenker jeg.

Hm, jeg skal høre med broren min om det kunne være noe for dem hos FUE (dykkesjappe), selv om det egentlig ikke er "deres type" gass... De har jo alllerede fullt opp med utstyr for å fylle endel andre gasser, (og jeg lurer på om de også trykktester) så kanskje det ville være enkelt for dem å utvide litt. Det er i såfall på bryn/helsfyr, så ikke så veldig mye nærmere sentrum enn alnabru, men ihvertfall litt bedre med kollektivtransport der.

Tror ikke de har pumpe på fue. Da blir det ikke fulle flasker etter hva jeg har forstått, eller går det bare på tiden det tar?

Tviler på at FUE har CO2 i flaskebankene sine, men det kan jo hende. Trykktesting av flasker gjør de.

I Norge brukes aluflasker stort sett til sk stage-flasker, det er ikke SÅ mange av dem. I tillegg er trykkprøving av alu mer teknisk krevende enn stålflasker, så det kan hende de må sende dem for trykking.
Jeg hadde nok gjort det enkelt og brukt en brannvernsjappe :)

Nei tror nok ikke de har co2, men hvis de har det meste av utstyret som trengs, så kan det jo hende at det ikke skal mye til for å få inn et lite ekstramarked. Skader ikke å høre :)

Problemet med brannvernsjappene er jo at de tydeligvis ikke er så mange/lett tilgjengelige allikevel, hvis de to eneste stedene i oslo man får gjort sånt er på alnabru begge to.

Er ikke sikker på hvordan de gjør det med andre blandinger Bård, men med luft tror jeg de har både/og - kompressorer som fyller opp en stor "bank" med flasker/tanker med høyt trykk, så de kan fylle opp flere flasker raskere enn om de måtte kjøre kompressoren for å fylle opp en etter en.

Lurer på om fremgangsmåten ville være ca den samme - at de har en/flere store flasker med både stort volum og høyere trykk enn det vi skal ha, da er det jo ikke noe problem å fylle opp helt.

Forresten - har du sjekka med hovedbrannstasjonen eller hva den nå heter, nordhagen? Altså den rett ved hovedbiblioteket?

Har ikke sjekka brannstasjonen, men jeg har bil og liker å besøke dansken på Aktivt Brannvern, som (igjen) ikke ligger på Alnabru, men på Kalbakken. I ei co2flaske får du uansett ikke mer enn 50 bar, uansett hvor store flasker du har, fordi den gassen går over til væske under trykk. Så nei, tror ikke det funker med en alminnelig dykkerkompressor. Men...mine kunnskaper om emnet er svært begrenset, og superfantastisk om FUE vil påta seg de (om noen) investeringer som trengs for å fylle co2.

Er det noen som har sjekket med noen av disse paintball-folka om de har mulighet til og/eller ønske om å kunne fylle for oss?

Tilbake
Topp