Golden Light 15kg maltekstrakt fra Briess, greit kjøp?

www.bryggselv.no/products/maltekstrakt-golden-light-15kg-kanne

Når jeg skal gå bort ifra kit brygging så blir ekstrakt brygging det neste, og da frister det å kjøpe litt i store størrelser og få literprisen på brygget ned på fine nivåer, derfor la jeg merke til dette produktet.

Kan denne funke som en slags "base" der jeg tilsetter andre typer malter i tillegg+ leker litt med forskjellige typer gjær og humle? Er dette et standard malt ekstrakt som åpner for mange oppskrifter med å tilsette andre ting?
 
Absolut!
Har brygget flere knal gode IPA'er basert kun på dette maltet og
flere andre gode partial-mash
Irriterer meg bare at det ser ut til å være utsolgt da jeg planlegger å brygge imorgen
 
Absolut!
Har brygget flere knal gode IPA'er basert kun på dette maltet og
flere andre gode partial-mash
Irriterer meg bare at det ser ut til å være utsolgt da jeg planlegger å brygge imorgen

Takk for kjapt svar :)

Har ikke peiling men den er ganske standard denne blandingen? Hvor kan jeg finne oppskrifter for ekstrakt brygging , eventuelt info som gjør at jeg blir i stand til å lage egne oppskrifter med dette som utgangspunkt?;)
 
Ja, du kan koke en mindre mengde og så fylle på med vann i gjæringskaret. Utbyttet fra humlen er litt avhengig av hvor mye vørter (og hvor tykk vørter?) den kokes i, men jeg vet ikke hvor mye det har å si.

I Norge går det som regel helt fint å fyll på med kaldt vann fra springen - det gir deg ganske så hurtig nedkjøling på kjøpet, mens de mer bekymrede koker og avkjøler vannet som skal fylles på først. Kan jo gjøres dagen før og settes et kjølig sted for å få mer effektiv nedkjøling.
 
Som han skrev
men selv brygger jeg stort sett 10 -12 liters brygg uansett

og det kan være en fordel å tilsette mesteparten av maltekstraktet de siste 15 min
så du får bedre humle utnyttelse og ungår unødvendig karamelisering
 
Som han skrev
men selv brygger jeg stort sett 10 -12 liters brygg uansett

og det kan være en fordel å tilsette mesteparten av maltekstraktet de siste 15 min
så du får bedre humle utnyttelse og ungår unødvendig karamelisering

Takker :)

Da blir dette neste prosjekt når jeg er lei av å dille med øl kits ;)
 
Hvor har det blitt av disse artiklene om ekstraktbrygging? De dukker stadig opp når jeg søker i forumet, men alle linker ender i 404.
 
Nei, det er ikke nødvendig
Som du sier øker det karamelliserings prossessen og humleutnyttelsen går ned
10 -15 min holder
Ihvertfall med Briess som er av såpass god kvalitet
Det er ihvertfall min erfaring
 
År og dag siden jeg satte et ekstraktbrygg, men da IPA ble etterspurt tenkte jeg å gjøre det enkelt.

1kg spraymalt og 1kg humle i 10l vann. (ikke all humla med en gang, nødvendigvis) kok 45min.
Over i gjæringsbøtte, rørte ut 15kg Briess, delte på 4, fyllte opp med kaldvann fra springen. 8pk US-05

Fryktelig tiltalende å lage 100l på 1,5t med vasking.
 
Tilbake
Topp