Har jeg gjort riktig og er dette normalt? (Tørrhumling)

Jeg har brygget en Single Hop IPA fra bryggselv og det er første gangen jeg tørrhumler. Jeg tilsatte tørrhumlen på dag 6 (lørdag) uten å røre noe i det, men nå på dag 9 (tirsdag) lå det som en hinne på toppen av ølet.

b5mrs3.jpg


Er dette normalt, eller bør jeg røre dette inn i ølet?
 
Ikke rør, du skal ikke ha luft/oksygen inn i vørter etter pitching av gjær, det kan føre til usmaker/oksydering av ølet. Keep cool, dette er normalt. Kan ev. bruke humlepose neste gang dersom du syns du ikke får bunnfelt humlen godt nok ved cold crash/tapping
 
Ikke rør, du skal ikke ha luft/oksygen inn i vørter etter pitching av gjær, det kan føre til usmaker/oksydering av ølet. Keep cool, dette er normalt. Kan ev. bruke humlepose neste gang dersom du syns du ikke får bunnfelt humlen godt nok ved cold crash/tapping
Tanken var å røre veldig forsiktig, men da skal jeg uansett legge bort den vurderingen. Så lenge det ikke skader ølet, så kan det gjerne være en hinne på toppen for min del. Ble bare veldig usikker om det heller burde blitt gjort på en annen måte.

Kan jeg forvente at hinnen også er der etter to uker på dunk, når det skal flaskes? Da bør det vel betraktes som grums og man bør unngå å få det inn i flaskene?
 
Tanken var å røre veldig forsiktig, men da skal jeg uansett legge bort den vurderingen. Så lenge det ikke skader ølet, så kan det gjerne være en hinne på toppen for min del. Ble bare veldig usikker om det heller burde blitt gjort på en annen måte.

Kan jeg forvente at hinnen også er der etter to uker på dunk, når det skal flaskes? Da bør det vel betraktes som grums og man bør unngå å få det inn i flaskene?
Skal vel ikke ha humle med seg inn i flaskene. Ifølge ekspertisen (Gahr) så er det ingen harde og faste regler for på hvilket tidspunkt det blir spennende å se om humlen tilfører uønsket gress smak til ølet, men de fleste mener at opp til 7-12 dager tørrhumling er innafor.Temperatur spiller også inn her. For mere info om det du spør om se mere i dette fantastiske info senteret av et forum http://forum.norbrygg.no/threads/torrhumling-i-humlepose.11856/
 
Det er helt normalt.
Rugg litt på gjæringskaret og sett det kjølig, da synker humlen til bunns.
 
Det er helt normalt.
Rugg litt på gjæringskaret og sett det kjølig, da synker humlen til bunns.
Spennende å se hvordan gjæringsforløpet ender hvis du setter spannet kjølig 9 dag, det går jo gjerne bra :) Da kan du flaske tidlig....
 
Spennende å se hvordan gjæringsforløpet ender hvis du setter spannet kjølig 9 dag, det går jo gjerne bra :) Da kan du flaske tidlig....
Normalt så bruker jeg å la spannet stå på 18-19 grader i 11-12 dager, deretter 2 dager i romtemperatur, slik at gjæren får ryddet opp etter seg. Kan det da være lurt å la det stå enda en dag, da i garasjen på 10 grader? Er bare redd jeg skvulper det til når jeg da skal bære det ned og ut til garasjen, men hvis det vil synke såpass, så gjør det muligens ikke noe om grumset løsner fra bunnen under transporten?
 
Beste resultat angående klart øl får de fleste ved å sette det kjølig etter de 2 dagene i 20-22 grader som du beskriver. Merk at kjølig er så langt ned du får det før ølet fryser, dvs. ned mot 0 grader. Jeg slenger i et par/tre gelatinplater oppløst i sanitært vann med en gang ølet er blitt kaldt (typisk dagen etter nedkjøling) for ekstra bra resultat da jeg er gjærrigknark av prinsipp, men kjøp gjerne isingglass el. lignende som proffene benytter. Se forøvrig cold crash http://forum.norbrygg.no/threads/cold-crash.21592/
 
Flytter alltid karet etter "kaldkrasj" da det er vanskeligere å overføre fra gjæring til "flaskebøtte" oppi en fryseboks.
Etter flytting får det stå i ro endel timer før tapping til flaskebøtte-flasker. Temperaturen skal (for min del) opp til karboneringstemperatur nå.
Bær forsiktig så går det sikkert bra. Hold øye med vannlåsen slik at du har kontroll på at det ikke kommer luft inn i karet.
 
Flytter alltid karet etter "kaldkrasj" da det er vanskeligere å overføre fra gjæring til "flaskebøtte" oppi en fryseboks.
Etter flytting får det stå i ro endel timer før tapping til flaskebøtte-flasker. Temperaturen skal (for min del) opp til karboneringstemperatur nå.
Bær forsiktig så går det sikkert bra. Hold øye med vannlåsen slik at du har kontroll på at det ikke kommer luft inn i karet.
Akkurat dette med luft, hvor viktig er dette? Når man tilsetter tørrhumlen så åpner man jo lokket og det tilsettes luft i karet. Det samme gjorde jeg forsiktig når jeg tok bildet ovenfor. Ellers bruker jeg aldri å løfte av lokket under gjæringen. Krise?
 
Ellers er jeg ikke så veldig opptatt av at ølet skal være klarest mulig. Jeg tilsetter slike tabeletter under kokeprosessen og ølet bruker å bli veldi klart etter 3-5 uker på flasker. Det skal jo se litt hjemmelaget ut også ;) Så hvis dette er årsaken til at man gjør denne "cold crash" greia så trur jeg at jeg dropper den.
 
Ja, er nok like greit,enig med deg. Er bare opptatt av klart øl når jeg gir bort til andre som ikke vet noe særlig om hjemmebrygging. Men nå selges jo upasteurisert og ufiltrert øl i vanlige butikker også, så da er det større sjangs for at folk flest vet å dekantere en øl.
En ulempe med "cold crash" metoden er at det tar litt lenger tid å karbonere ølet, da det er færre gjærceller i flaska.
 
Den viktigste grunnen til nedkjølingen er at det hjelper med bunnfellingen av gjær og humle ved endt gjæring/tørrhumling. Det gjør det svært mye enklere å tappe ølet uten å få med for mye grums. Det anbefales på det varmeste.
 
Akkurat dette med luft, hvor viktig er dette? Når man tilsetter tørrhumlen så åpner man jo lokket og det tilsettes luft i karet. Det samme gjorde jeg forsiktig når jeg tok bildet ovenfor. Ellers bruker jeg aldri å løfte av lokket under gjæringen. Krise?
Selv bruker jeg gjæringskar med tynn flaskehals beregnet på vinlegging, så har ikke erfaring med bøtter. Dette er det sikkert mange her som har erfaring med, men jeg tenker at åpner du bøtta mens det gjærer godt forsvinner lufta relativt raskt ut med co2'en. Skeptisk til overdreven bøtteåpning langt ut i gjæringsprosessen uten at ølet stikkes om. Men oksidering av øl slår vel helst inn etter lang tids lagring.
 
Den viktigste grunnen til nedkjølingen er at det hjelper med bunnfellingen av gjær og humle ved endt gjæring/tørrhumling. Det gjør det svært mye enklere å tappe ølet uten å få med for mye grums. Det anbefales på det varmeste.
Hyggelig at sjefsbryggeren tar seg tid til å veilede oss nybegynnere, takk skal du ha Gahr. Da fortsetter jeg med nedkjøling for bunnfellingens skyld.
 
Den viktigste grunnen til nedkjølingen er at det hjelper med bunnfellingen av gjær og humle ved endt gjæring/tørrhumling. Det gjør det svært mye enklere å tappe ølet uten å få med for mye grums. Det anbefales på det varmeste.
Ok, nå er det jo utrolig kjølig ute, så vil tippe garasjen holder en temperatur på omlag 5-10 grader. Er det nok å la dunkene stå i en slik temperatur i 1 døgn? Jeg har ingen erafringenr angående hvor fort grumset og gjær faller til bunn.

Tanken er å sette dunkene i romtemperatur på fredag og cold crash på søndag. Tapping er planlagt på mandag (dag 15).
 
Sist redigert:
Jeg ville nok gitt det litt mer tid til bunnfelling siden temperaturen ikke er lavere.
 
Jeg ville nok gitt det litt mer tid til bunnfelling siden temperaturen ikke er lavere.
Ok, men da kan jeg fremskynne prosessen med 1 dag. Altså at jeg setter ølet i romtemperatur på torsdags kvelden (dag 11). Så blir det to dager der, samt to dager etterpå med cold crash.
 
For min del så blir det lokk av/på 3-4 ganger etter stormgjæringen er over. Først ved tørrhumling, så et par SG målinger. I tillegg så dras det inn luft ved coldcrashen. CO2 er tyngre enn luft så det blir vel liggende som et slags lokk ved overflaten. Er høyst usikker på hvor kritisk dette egentlig er. Noen lærde som har erfaring eller beroligende ord? :).
Må man eventuelt gå litt mer drastisk til verks og flushe med CO2 rett før man klemmer lokket på? Videre ved coldcrash; fjerne vannlåsen og koble slange fragjæringsbøtte til en ny bøtte med CO2 som igjen er utstyrt med et vannlås (slange til bunn av bøtta)?
 
Sist redigert:
Det var fortsatt liv i den ene gjærlåsen på dag 11 (ikke mye, men 2-4 plopp i løpet av en 5 minutters periode). Er ikke det litt unormalt? Hadde egentlig tenkt å sette dunkene i romtemperatur i dag (dag 12), men jeg bør vel vurdere å utsette det når det fortsatt jobbes i den ene dunken? Den andre har vært mer rolig de siste dagene.
 
Tilbake
Topp