hei hvor det går... alt er frosset. Men har snø

kjøler normalt med kjølespiral og hageslangegreier med det kan en nå bare glemme. Satser på å sette kokende vørter ut i snøen. Gjæringskaret tåler vel det?
 
Kan rapportere at en bøtte ute som står på is, og har snø pakket rundt seg tar en halvtime fra 100 til 65c. Ikke noe å skryte av.
 
Ja håvard, er vel noe slikt, samt mengde varm vørter vs overflate. Ja kanskje ut å rugge litt. Kaldt som faen..
 
Er i grunn litt forbanna på denne Ægir IPA klonen. Lar han stå der å fryse.
Mye gikk skeis i dag. Så ikke så nøye på oppskriften annet enn at den var skalert for 25 l. Var nesten 8kg malt og nesten ingen sirkulasjon i BB30'en. Så til de grader for mye malt, vørteren var som graut. Klarte allikevel OG på 1062 (1065 i oppskrift). Skylling tok 1.5 timer. Fingrene er blå. Ingen spøk å brygge ute.
MøkkaIPA
 
Er i grunn litt forbanna på denne Ægir IPA klonen. Lar han stå der å fryse.
Mye gikk skeis i dag. Så ikke så nøye på oppskriften annet enn at den var skalert for 25 l. Var nesten 8kg malt og nesten ingen sirkulasjon i BB30'en. Så til de grader for mye malt, vørteren var som graut. Klarte allikevel OG på 1062 (1065 i oppskrift). Skylling tok 1.5 timer. Fingrene er blå. Ingen spøk å brygge ute.
MøkkaIPA
8kg på bb30? Gratulerer!
Det er rimelig steinhardt!
 
Stefan har laget en utmerket recipe for disaster. Presenning, kuling og 8 kalde. Lykke til :D
PS så var jeg ferdig å kjøle vørteren etter 5 timer ute, så du MÅ ha vann.
 
Jeg har løst dette problemet med å bruke korte hageslanger som jeg tømmer skikkelig rett etter bruk og en frostsikker kran på veggen som tømmer seg når den stenges. Hvis krana likevel fryser har jeg gassbrenner i bakhånden og også mulighet til å koble hageslangen på inne i kjelleren og stikke den ut gjennom vinduet.
 
Hvis man har en stor nok balje og tilgang til snø, kjøp koksalt og lag kuldeblanding. Stabiliserer seg på ca -20°C til enten snøen eller saltet er smeltet/løst opp. Suger varme ut av det meste. Kan også brukes som reisekjøling på flaske ellers i året.

Husker ikke det optimale blandingsforholdet, men google kuldeblanding.
 
Tilbake
Topp