Hurtigpils

Etter møte i Stavanger bryggerlaug har jeg fått noen spørsmål om den pilsen jeg hadde med.
Den er langt fra den beste pilsen jeg har laget, men det som var greien med lageren var at jeg fikk noen innput fra Alexander_B om hvordan Lervig gjærte sine pils, og fikk da et innfall om å prøve selv.
For at dette skal funke må du ha nok frisk gjær, riktig oksygenering og en liten "feeling" om hvordan gjæren oppfører seg under gjæring.

Oppskriften jeg brukte var nesten den samme som jeg brukte i Corona clone forsøket

OG 1042
FG 1006
IBU 16
EBC 6
kok 90n min
23 liter i karet- 3 liter trub

3 kg Fuglesang pilsnermalt
1 kg flaket mais
700 g Uncle Ben`s hurtigris

Mesking 53`c 15 min, 64`c i 60 min, Mash out 75`c i 10 min.

Humle: 9 g Magnum 90 min kok
          8 g Magnum 15 min kok
Gjær WLP 833 2,5 dl slurry fra et tidligere brygg( her overpitchet jeg bevist 15% i forhold til Mr. malty)

Etter kok så kjølte jeg ned brygget til 8´c og pichet gjæren.
Lot så tempen stige naturlig opp til 10`c og lot den være der i 12 dager, deretter satte jeg tempen på 13`c
Etter to dager var tempen i brygget 13`c der fikk den være i 3 dager, så dumpet jeg gjæren og startet nedkjølingen til 4 gader over 3-4 dager.
Så fatet/flasket jeg brygget og karbonerte det som vanlig.
Etter 3 dagers karbonering åpnet jeg den første flasken og den hadde ingen åpenbare feil.
Nå det gjelder fat tar det noe lenger tid før det er drikkeklart, men det er absolutt mulig å lage en hurtig pils hvis man har kontroll på gjæringen.
 
Fikk testet begge to, smakte snadder  :ilike:
Kanskje teste dette, hadde flott med hurtig pils ettersom mine alltid står 4 uker på gjæring og 4 uker på lagring på 2 grader.
 
Takker for info Bernts. Om jeg er i stand til å klare dette selv er jeg usikker på, men prøves skal det. Ser for meg fermtroller kan være et godt hjelpemiddel her. Kan sette start og slutt temp over en viss tid med den. Så justerer den trinnløst.
Pilsen var iallefall frisk og god!

Edit: mente fermtroller ikke brewtroller.

--
 
Hovedpoenget med denne type gjæring er ikke mest mulig mekanikk, men heller å forstå hvordan gjæringen fungerer med den gjæren som brukes.
 
Vil du si at det er avgjørende å dumpe gjæren før nedkjøling? Har noe som dette på tapetet selv, men må eventuelt stikke om til et annet kar før nedkjøling i så fall.
Et spørsmål mer til oppskriften: kverner du hurtigrisen sammen med malten?
 
Jeg er usikker på hvor mye gjærdumpingen har å si, men iom at jeg ikke hadde brukt for den mer, så dumpet jeg den i tilfelle nedkjølingen skulle gå raskere enn antatt.

Jeg kverner ikke risen, men har den i til slutt.
 
Jeg legger maisen og risen på toppen av maltsenga, da er det happy camping igjennom hele meskingen.
 
Dette må testes, først en IPA nå så blir det Bernts pils :)

Jeg sliter jo med tett Boilermaker på en Saison så jeg måtte handle litt ris-skall på Bryggselv i dag
 
Rekker gjæren rydde opp hvis du dumper den så hurtig? Vill det ikke være stor fare for diacetyl ved så kort gjæring og med tanke på den lave temperaturen?
 
Viktste skrev:
Hva mener du med "dumpet gjæren"? Stikker du om?

Jeg bruker en konisk gjæringstank til pilsbrygging, så da "dumper" jeg gjæren gjennom den nederste kranen, jeg stikker ikke om.

AndersGrom skrev:
Rekker gjæren rydde opp hvis du dumper den så hurtig? Vill det ikke være stor fare for diacetyl ved så kort gjæring og med tanke på den lave temperaturen?

Gjæren rekker å rydde opp, hvis du ser så har jeg til å med lagt inn to dager med litt høyere temp, dette er egentlig unødvendig siden gjæringen starter såpass lavt som den gjør. Det viktigste er å bruke nok frisk gjær og riktig o2 mengde for å minimere usmaker fra gjæringen, så er det også et stort pluss å kjenne gjærtypen som brukes.
Og egentlig er ikke denne gjæringen så hurtig sammelignet med kommersielle bryggerier, det gjelder bare å omdanne det de gjør mtp trykk, mengde, temp til hjemmebruk.
 
Hei fikk denne oppskriften på gjæring dvs hurtigpils som vistnok er den metoden Lervig benytter, og kunne tenke meg en vurdering av metoden her inne før jeg lar mine 47 liter i gjæringsskapet bli prøvekanin. Men i følge den jeg fikk det av får en da ferdig gjæret pils klar for fatkarbonering på en 14-16 dager:
- Pitch ca 10 grader (benytter Safale 34/70)
- La stå i gjæringsskap i 5 døgn på 10 grader
- Øk temperaturen med 2 grader i døgnet til 16 grader (dvs 3 døgn), hold på 16 i 2 døgn til.
- Kjøl ned til 10 grader 4 døgn.
- CC 2 døgn på 2-3 grader
Fat og karboner

Totalt 16 døgn med CC.

Hva tror dere? Hadde vært gull å fått frigjort gjæringsskapet!
 
Takker for svar TazzaT.
Metoden er enda raskere en Bernts sin øverst her, men dersom det ikke lager like god pils er det vel ikke de ekstra dagene verd det, tenker jeg.
 
Kan ikke se at dropp til 10 grader i 4 dager skal ha noe for seg,like godt å la den stå på 16 grader di 4 dagene da..
 
Hmm da er 4 1/2 dager gått og jeg er usikker på om jeg skal starte økningen av temperaturen opp not 16 grader, eller om jeg skal la stå på ti grader noen dager lenger. Vet ikke helt hvilke av de to metodene jeg skal følge:

Lot så tempen stige naturlig opp til 10`c og lot den være der i 12 dager, deretter satte jeg tempen på 13`c
Etter to dager var tempen i brygget 13`c der fikk den være i 3 dager, så dumpet jeg gjæren og startet nedkjølingen til 4 gader over 3-4 dager.

Eller

La stå i gjæringsskap i 5 døgn på 10 grader
- Øk temperaturen med 2 grader i døgnet til 16 grader (dvs 3 døgn), hold på 16 i 6 døgn til. (kuttet ut nedkjølingen til 10 grader etter råd)
- CC 2 døgn på 2-3 grader

Merkelig så ubeslutsom man skal bli når det kommer til slike ting!
 
Tilbake
Topp