Hva er Diacetyl-Rest?

Flere ganger lest om Diacetyl eller Diacetyl rest. Skjønner det er noen som kan skje/skjer under gjæringen.
Virker ikke som det er noe man ønsker.

1: Så hva er Diacetyl?

2: Hvordan unngår man Diacetyl?

3: Er dette noe som gjelder for alt øl og all gjær eller er det enkelte typer øl eller gjær som er mer utsatt?
 
1. Diacetyl er et smaksstoff som dannes under gjæring, men som gjæren omdanner til smaksløse forbindelser senere.

2. Ved å gi gjæren mulighet til å omdanne diacetyl til smaksløse stoffer. I tillegg til diacetyl-steg er det viktig å la ølet være i kontakt med gjæren lenge nok. Diacetyl-steg, som altså vil si å øke temperaturen mot slutten av gjæringa, for å gi gjæren bedre mulighet til å fjerne diacetyl.

3. Særlig lager kan få diacetyl i merkbare mengder.
 
Skal til å sette min lager  som har gjæret på 9 grader i 2-3 uker, på en diacetyl rast. Nå har det ikke vært noen aktivitet i gjærlåsen på noen dager, og ser av linkene over at rasten burde utføres før gjæren går i dvale. Er det game over for diacetyl rast i mitt tilfelle, eller er det fremdeles mulig å gjøre noe for å få det til (pitche en liten mengde gjær..)
:jaha:
 
gustavf skrev:
1. Diacetyl er et smaksstoff som dannes under gjæring, men som gjæren omdanner til smaksløse forbindelser senere.

2. Ved å gi gjæren mulighet til å omdanne diacetyl til smaksløse stoffer. I tillegg til diacetyl-steg er det viktig å la ølet være i kontakt med gjæren lenge nok. Diacetyl-steg, som altså vil si å øke temperaturen mot slutten av gjæringa, for å gi gjæren bedre mulighet til å fjerne diacetyl.

3. Særlig lager kan få diacetyl i merkbare mengder.

Så Diacetyl setter usmak på øl er det slik å forstå? Eller lager det smaks-løst øl?

Nå blir det i først og fremst overgjæret øl vi skal brygge. Og de fleste gjærsorter skal jo ha temp på mellom 18-22 °C. Om temperaturen økes ytterligere på slutten av gjæringen vil ikke det bare fremskynde gjærens død - slik at en i verste fall ender opp med øl som ikke blir ferdig utgjært? Skulle jo tro da at dette kan være ennå mer skadelig, en leser jo alltid at gjæren må "få tid til å rydde opp etter seg".

Om en brygger lager da, hvor lenge skal kald-gjæringen foregå, og hvor mye skal tempen økes på diacetly-rast?

Hmm kan dette sette kjepper i hjulet for bryggingen vår? Tanken var jo å ha brygger-huset på familie garden. Og der er vi jo kun i helger/ferier og lang-weekends.
Vi hadde tenkt å bygge gjæringskammer med temp styring slik at en kunne brygge en helg og så komme tilbake og tappe på fat etter 2 uker. Blir for lang kjøretur bare for å manuelt endre temperatur.
Hmm dette må vi løse på et vis. Er dette noe vi kan tvangs-styre via internett ved hjelp av JeeLabs eller Ardunio eller tilsvarende kanskje? Blir jo en PID koblet til uansett.
 
neslekkim skrev:
Jeg skrev noe i parentes under linken.. hint: Medlem... se her: http://norbrygg.no/index.php/medlemskap :)

Er allergisk mot slikt. Enten er ting gratis eller så er det for medlemmer. Hater slikt som differensierer data og sorterer bra og mindre bra i åpent og lukket forum.
Så av prinsipp melder jeg pass på det. Det er andre måter å støtte driften av sidene på........men det er nå min mening.
 
arve.thue skrev:
Er allergisk mot slikt. Enten er ting gratis eller så er det for medlemmer. Hater slikt som differensierer data og sorterer bra og mindre bra i åpent og lukket forum.
Så av prinsipp melder jeg pass på det. Det er andre måter å støtte driften av sidene på........men det er nå min mening.

Det er vel ikke egentlig snakk om å støtte driften av sidene. Norbrygg er en organisasjon for alle interesserte hjemmebryggere. Ved medlemska får man rabatter i forskjellige butikker (Maltbua, Vin&Bar, Petit), og man får gratis deltakelse i NM. Medlemssidene på forumet er bar "det lille ekstra"...
 
Gahr skrev:
Det er vel ikke egentlig snakk om å støtte driften av sidene. Norbrygg er en organisasjon for alle interesserte hjemmebryggere. Ved medlemska får man rabatter i forskjellige butikker (Maltbua, Vin&Bar, Petit), og man får gratis deltakelse i NM. Medlemssidene på forumet er bar "det lille ekstra"...

Slik som disse lukkede sidene støtt og stadig promoteres via linker til "fortreffelig" info og artikler så kan jeg ikke annet enn å skjønne at det drives en utstrakt verve-kampanje.
Har ingenting imot å betale for tjenester jeg bruker men slik som dette blir en "snik-innføring" av en avgift på et forum som fremstår som åpent for allmuen. Og det er jeg helt imot.
Nå er det jo også slik at på ting som er kostbare slik som Speidel'n så er det jo ingen medlems-rabatt. Så kall nå en spade for en spade og si at dere ønsker kroner. Dere trenger ikke overselge.
 
arve.thue skrev:
Slik som disse lukkede sidene støtt og stadig promoteres via linker til "fortreffelig" info og artikler så kan jeg ikke annet enn å skjønne at det drives en utstrakt verve-kampanje.
Har ingenting imot å betale for tjenester jeg bruker men slik som dette blir en "snik-innføring" av en avgift på et forum som fremstår som åpent for allmuen. Og det er jeg helt imot.
Nå er det jo også slik at på ting som er kostbare slik som Speidel'n så er det jo ingen medlems-rabatt. Så kall nå en spade for en spade og si at dere ønsker kroner. Dere trenger ikke overselge.

Det er klart vi ønsker flere medlemmer! En stor medlemsmasse gjør det naturligvis enklere for Norbrygg å gi noe tilbake til medlemmene i form av rabatter, arrangementer osv. Siden ingen i Norbrygg faktisk direkte tjener penger på dette (ingen får lønn for hverken å skrive artikler eller nedlegge arbeid i foreningen forøvrig) utover at man fort sparer noen kroner på å være medlem, synes jeg definitivt ikke vi overselger. Det er ikke noe problem å stille spørsmål på forumet, og det meste vil man få svar på når man spør, medlem eller ikke, men å tilby noen ekstra artikler til medlemmer synes jeg er fullstendig uproblematisk.

For ordens skyld:

Diacetyl er en kjemisk forbindelse (et diketon, C4H6O2) som dannes naturlig i øl under alkoholgjæringen, men gjær bryter den som regel ned igjen mot slutten av gjæringsforløpet. Det opptrer typisk i ferdig øl hvis gjæren av en eller annen grunn har blitt forhindret fra å gjøre ferdig "jobben" sin, f.eks. ved raskt temperaturfall, for lite tilgang på oksygen i begynnelsen av gjærinen, eller ved infeksjoner fra pediococcus-bakterier. Diacetyl-resten vil si at man hever gjæringstemperaturen mot slutten av gjæringsforløpet (typisk når man er 2/3 av veien mot FG), vanligvis med 3-5 °C, alt etter hvilken gjærtype/øltype man har med å gjøre. Økt temperatur gir et lite støt til at gjæren skal holde aktiviteten oppe når det blir mindre tilgang på næring, og slik bidra til at diacetyl gjenopptas av gjæren. Hvis man bruker nok frisk gjær, ikke starter gjæringen på for høy temperatur eller på en eller annen måte stresser gjæren, er det stort sett ikke nødvendig med noen egentlig diacetylrest, men i de fleste tilfeller gjøre det heller ingen skade.
 
arve.thue skrev:
Slik som disse lukkede sidene støtt og stadig promoteres via linker til "fortreffelig" info og artikler så kan jeg ikke annet enn å skjønne at det drives en utstrakt verve-kampanje.
Har ingenting imot å betale for tjenester jeg bruker men slik som dette blir en "snik-innføring" av en avgift på et forum som fremstår som åpent for allmuen. Og det er jeg helt imot.
Nå er det jo også slik at på ting som er kostbare slik som Speidel'n så er det jo ingen medlems-rabatt. Så kall nå en spade for en spade og si at dere ønsker kroner. Dere trenger ikke overselge.

Eg blei medlem i januar, og pga. rabattene tjente eg igjen medlemsavgifta allerede på første handletur hos vinogbar. Etter mi meining er norbryggmedlemskap eit heilt fantastisk tilbud til heimebryggere. Og derfor anbefaler eg norbryggmedlemskap til alle heimebryggere eg møter, rett og slett fordi det er så  %"$!#  bra tilbud! 150,- for eit år, spør du meg er det nesten underprisa! Og all ære til dei som bruke tida si på dugnad for å drive denne foreninga!
 
Jeg kan være litt enig i prinsippet ditt, samtidig som jeg er uenig i å bruke det her. Norbrygg er en interesseorganisasjon som samler folk med sære interesser. De arangerer blant annet konkuranser, ordner rabattavtaler, fellesbestillinger og drifter denne meget gode siden. Dersom ingen hadde måtte betale så hadde det ikke blitt mye av slike goder. Medlemsavgiften spares faktisk inn flere ganger i løpet av et år bare på råstoffbestilling. I tillegg er den innspart en gang til ved å delta i en konkuranse arrangert av Norbrygg. Men for all del, bare stå på prinsippene dine.

Alle som spør i forumet får som regel gode svar, av og til mer eller mindre sitater av det som befinner seg i medlemsseksjonen. Jeg oppfatter medlemssksjonen som et meget godt oppslagsverk med fordypningsstoff om mangt og mye som angår ølbrygging. Jeg anbefaler gjærne medlemsskap i samme setning som jeg anbefaler boka "moderne Hjemmebrygging". Sistnevnte er vel dyrer og mere utdatert enn medlemsseksjonen er...

Dersom du mener å innhente penger gjennom reklame på sidene så resulterer det nok med at Petit/Vin&Bar/Maltbua o.l skal betale drifta her inne, noe som øker deres priser tilsvarende og vi er like langt.
 
Tilbake
Topp