hvordan behandle vasket gjær som har blitt litt gammel, brygging om 10 dager

TTL

 
Hei!

Endelig har vi fått lov til å sette av en bryggedag. I ett av ølla har vi tenkt å bruke gjær fra forrige bock. Dette gjæret ble vasket i begynnelsen av desember. Vi har mye av det. Tre norgesglass som er alle litt under halvfulle med tett sedimentert gjær, og bare bittelitt rusk i bunnen. Homogen og fin slurry, muligens en liter tykk slurry tilsammen. Men denne har stått to måneder, og det er sikkert mange gjærceller som har tatt kvelden.

Noen meninger om hvordan jeg bør behandle dette før brygging? jeg komer til å trenge rundt 2200 miliarder celler (75l vørter, OG 70-75 tenker jeg).

Vil jeg kunne vaske gjæret en gang til nå, og skille døde fra levende celler? Det er sikkert nok gjær oppi der, men har ikke noe lyst til å hive hele kaka oppi.

Vil det være lurt å friske opp med litt tynn vørter (OG20?), gi de masse oksygen slik at de kan bygge opp glykogenreservene og fikse opp celleveggene sine igjen?

ænny tåts raund diss?
 
Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å bruke vasket gjær som var 2 mnd. gammel, har selv brukt 6 mnd. gammel slurry. Lagrer disse på ca 0-1 grad og lager alltid starter før jeg tar denne i bruk.
 
Hva tror man om vitaliteten til to mnd gammel gjær da? 30-40%? Og hva er tettheten til gjær som har sedimentert fullstendig?
 
Se litt på mr.malty kalkulatoren, mener å sett at man taper 10% hver uke, mens 10% alltid vil være levende.
 
så hvis vi tar i og sier 10 uker gammel slurry, så har vi 100%X0,9^10=34,8%. Høres det fornuftig ut?

Er det da bedre å ta en liten del av slurryen og gro opp ny gjær for å få mindre døde gjærceller? eller spiller ikke det noen rolle?
 
Tilbake
Topp